Full version: Plank/staket
Ti bee
Vi ska flytta till ett hus som ligger mkt centralt och som inte varit privat bostad innan, dvs vi måste avgränsa vår tomt ordentligt.

Längs med 3 sidor så är tomten begåvad med en fin mur, men åt ett håll är det helt öppet sånär som på höga snöbärsbuskar.
Sträckan är väl kanske på 15 - 20 meter kanske, ev lite mer (för trött för att hämta fastighetskartan). Vi tänker låta någon gräva bort snöbärsbuskarna, vi är inte så förtjusta i sådana, och ha rosor och perenner där istället. Men eftersom tomten ligger så "centralt", med förbipasserande, måste vi bygga ett plank/högt staket.
Staketet skall vara i trä, enkelt högställda plankor som ska målas mörkbruna för att matcha resten av byggnadernas stil. Det blir nog troligen lite högre än tillåtna 180cm, så vi ska söka bygglov.

Min fråga är:
Finns det någon firma som säljer färdigt plank i sektioner? Granngården etc har bara lägre, snedställda/liggande planksektioner.
Är det en dyr historia att låta någon snickra ihop tro? (vi har knappt tid att gå på toa nuförtiden själva, så vi hinner inte gräva och snickra det själva).
Någon som vet något?
smile.gif
MariaS
Coop Forum har en hel del halvfabrikat till hyfsade priser.

MariaS
Susanna
Hej Ti Bee!

Kul att se dig! Förstår att ni har fullt upp med barnen! Ska ni lämna Hammenhög eller flyttar ni bara inom byn?

Bor ni kvar i närheten så kan jag rekommendera lokalföreningen i Borrby. Där tror jag det finns färdiga sektioner. De har överhuvudtaget bra byggmaterial!
Ti bee
Hej Susanna!
Jo, nu flyttar vi in till "stan" smile.gif . Gitter inte med 2 hus när vi har barnen och allt, för mycket att sköta om har det visat sig (husen då... laugh.gif ).
Så nu blir det ett hus istället och EN trädgård. Söt liten trädgård, muromgärdad med stor charm, åtminstone stor charmpotential.

Jag tror tyvärr att Granngården i Borrby nog bara har granngårdsstandardsortiment de med, alla i kedjan tycks ha liknande produkter. Jag var där häromdagen i annat ärende. Men jag ska fråga, det vore ju toppen om de hade något till oss.
Annars så lutar det åt snickarhjälp just nu, eftersom höjden på planket är högre än "normalt".

Hoppas att allt är väl med dig! Nyfiken på hur din spännande sommar förlöpte!
Är du i storstan nu?
Ha det gott! smile.gif
Susanna
Hej!

Det är möjligt att även Borrbys sortiment har förändrats. Tycker annars det brukar ha ett bra urval!

Jag har skickat ett pm till dig! Är i storstan nu men saknar Borrby. Ska åka ner någon helg framöver för att se att huset står kvar efter stormen. Fast jag pratade med bonden bredvid, lät som om österlen klarat sig hyfsat i stormen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon