Full version: platsbrist...
Sollan
Är det någon som har en fiffig lösning när det gäller att få rum med alla sålådor och bäbisar som tittar upp?
Sambon tittade mellan mig och min stora låda med frön igår och undrade försynt var jag hade tänkt att jag skulle få plats med allt... Jag funderade (rätt länge) men har inte kommit på något svar än.
Finns det någon som har byggt någon fiffinurlig ställning man kan ställa i fönstret eller någon annan utrymmessparande grej som ni kan dela med er av? Säg inte källaren bara, där står pellisar och änglar och fuschior och trängs. Har inte så stort utrymme heller, ca 55 kvm.... inget garage eller annat uthus som jag kan använda heller.
Eivor på Väddö
Hej Sollan
Förra säsongen var det diskussioner om detta. Du kanske kan leta i någon tråd? Ett förslag var att fästa krokar i taket, göra hål i hörnen på lämpligt antal hyllor och så trä kedjor genom hålen. Någon sorts stopp/fäste under hyllorna för att hålla dem på lämplig höjd.
Jag har istället tagit en förrådshylla och skruvat fast bokhyllebelysningar under hyllplanen. Översta hyllan får belysning via en skrivbordslampa. Det fungerade skapligt men bara medan växterna inte är alltför höga. Så där kan man inte börja sådden för tidigt. Lycka till med dina sådder! Eivor på Väddö
Sollan
Tack för tipset! Funkar det med bokhyllebelysning eller ska man kanske sätta upp lysrör under hyllplanen?
Det värsta med lysrör är att det blir otrivsamt ljus i resen av rummet... Men man kan kanske bädda in hyllorna i fiberduk för att dämpa ljuset till resten av rummet.... (kan se sambons minspel framför mig...)
Betty
Fiffiga Frun tipsade en gång att man kan sätta sparringskenor på en vägg och sätta upp hyllor på dem. Man hänger sedan lysrör under varje hylla.

Jag har dessutom monterat en svart rullgardin i taket framför hyllorna så jag kan dra ner och slippa det skarpa ljuset. Jag har kopplat en timer till belysningen, det lyser från midnatt till 15.00 på eftermiddan.
Copycat
Hejsan Sollan ! Fenja har en jättebra och snygg lösning i sitt album. Titta under "Pelargoner" sista bilden. Jag skall själv snickra till ett sånt hyllsystem. wub.gif
Sollan
Wow, så läckert! Ska försöka få sambon att gå med på "lite" förändringar....
kerstin z5-6
Lysrör på varje hyllplan är ett måste

hyllor
krukan
Jag har fördubblat mitt fönsterutrymme genom att köpa en snygg hylla på IKEA (malm, avlastningsbord. Hör egentligen ihop med sängen). Den är 191 cm lång och står på hjul, så den är lätt att flytta. Den passade precis in framför mitt vardagsrumsfönster, och är dessutom dekorativ! De första fröerna har redan flyttat in!
*hehoc*
Hej Kerstin!
Dina hyllor ser verkligen bra ut. Undrar bara hur mycket el går det åt? Jag har redan värme i mitt växthus plus växhusbelysning. Det känns som om jag borde sitta och läsa i stearinljusets sken för att börja börja spara på elen i stället - men, men...skulle behöva ett par hyllor och då behövs även extra belysning till hyllorna...
kerstin z5-6
Den mängd el som 5 -8 lysrör tar på en SÄSONG -är vad som går åt en natt med kupe o motorvärmare på i bilen -Alltså skrapar jag rutorna
Värma ett växthus är en helt annan sak -men lysrör är mkt energisnåla
Obs -jag har testat -har en eljägare hemma som fick ge sig -Låt rören lysa 15 tim +/dygn o njuuut
pisanggoreng
Ojdå, krävs det verkligen så lite el..? Är alla lysrör energisnåla eller finns det olika varianter? Kan man satsa på så kallade lågenergilampor också, eller?

(jag vet att det finns många belysningstrådar här på forumet, men de brukar bli så krångliga...)
kerstin z5-6
vanliga bonna lysrör är så energisnåla ... ung som att har en vanlig lampa på ... he löns int ens fundera på laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sulawesii
Hm.... jag som tycker att min elräkning har gått upp lite väl sen jag skaffade ljusrörshyllor.
Beror det på vilken armatur man köper? Min köptes ny förra året. Har ingen aning om all info som ni brukar prata om gällande extrabelysning. Jag har vanliga lysrör helt enkelt wub.gif . Det står 18 watt/29 WARM WHITE på lysröret och är av märket Massive.
Monica, Norrbotten zon 5
Jag löste problemet (ja-ja problemet kvarstår men blev i alla fall något mindre) genom att skruva upp sparringskenor direkt i fönsterkarmen.
Sedan snickrade jag ihop ett gäng hyllplan (6 st)

I början har jag ganska tätt mellan hyllorna, allt eftersom det växer plockar jag bort och flyttar isär hyllorna.

I mitt album har jag en bild under "Småplantor 2004" sista bilden. Nu har jag tur att jag har ganska höga fönster (Älvsbyhus) så jag rymmer ganska många hyllor i början.

Sparringskenorna sitter året om i fönstret. De syns inte så mycket eftersom de är samma färg som karmen.

I övrigt invaderar jag i stort sett hela garaget där jag har en högtrycksnatriumlampa i taket.
Inga bilar i garaget här inte. Vad jag förstått så är väl garage till för blommor... eller hur biggrin.gif
kerstin z5-6
ja det är klart att om du skaffar fler lampor i huset går elen upp -fast elen har gått upp ändå
Återgår till min jämförelse om kupe värmare /motorvärmare ..

Kan tillägga att högsäsong har jag 20 dubbla lysrör igång
10 för frösådd o tio för övervintrare
Övervintrarna lyser okt -april 16 tim /dygn
men när jag sätter igång värmefläkten i lilla växthuset -då snurrar elmätaren ..

Klart -garage -blommor -de hör ihop smile.gif smile.gif hörs ju på namnet garage plantage rimmar ju smile.gif
warmwhite -jag har kallvita som inte utstrålar så mkt värme -tror inte det har så stor betydelse för elen iofs
pisanggoreng
Skulle en sån här lampa kunna fungera (för enkelhetens skull)...?

kerstin z5-6
ja om du är modest, den räcker till en eller två frösådder- innan utskolning
pisanggoreng
Man kan ju ha många.... smile.gif

Tycker de är praktiska dels för att de bara är att stoppa in i eluttaget, och dels för att man kan reglera höjden så enkelt. Dessutom flyttar man ju dem utan större problem.

Men jag vet ju inte om de ger så bra ljus...
-asno-
Visst går det att ha pyttelampor, hur många som helst tongue.gif Men hos mig som inte kan nåt om ljus och sånt är det ialla fall så att det är bara de sådder som står direkt under lampan som får tillräckligt med ljus, det lilla ljus som faller åt sidorna duger inte.

/Åsa
evelina
CITAT (pisanggoreng @ 17-01-2005, 16:36)
Skulle en sån här lampa kunna fungera (för enkelhetens skull)...?

Jag förgror ca 500 plantor i min lägenhet varje år. Precis sådana lampor har jag till mina växter,funkar hur bra som helst! Jag har turen att ha dubbla fönsterbräder.
När jag har skolar om dem går jag till blomsteraffären och får papplåder som dem får sina växter i dem lägger jag plast så man kan vattna utan att lådan löses upp.
I lådorna får det plats ca 24 fyrkantika plastkrukor alltså ca 100 plantor per fönster och jag har aldrig haft problem med taniga växter tvärtom.

Sedan har jag turen att äga en inglasad balkong där de får stå och härdas tills det är dags att plantera ut alla på landet.
pisanggoreng
Tack för det evelina! Då utgår jag från att det går alldeles utmärkt att använda dessa.

Har du några speciella rör i dem..?
evelina
Jag köpte mina på Ikea och använder dom lysrören.

Hoppas du lyckas med dina sådder. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Tänk bara på att den inglasade balkongen gör en hel del för resultatet ...
evelina
Ja det gör den säkert men jag har inte alltid haft balkongen. Balkongen ligger dessutom i nordlig riktning ,förra året satte jag ut dem permanent där den 23 april och fick lyfta in dom ibland när det var kallt därute.

Jag är ingen expert men tänkte bara hjälpa till med lite av min erfarenhet jag har! Och att man inte alltid behöver investera i dyra lysrör det första man gör.
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Nej precis min åsikt -Huvudsaken är att det fungerar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon