Full version: änglatrumpetfrön?
Sollan
Sådde glatt änglafrön för en vecka sedan. Fröna ser ut som hårda russin ungefär, lite mjukhårda sådär. I såråden från Impecta stod det att man skulle fila lite och blötlägga vilket jag gjorde. Kändes lite konstigt att fila på fröna dock, de var ju inte stenhårda...
Av en händelse var jag in på en amerikansk änglasida och där stod det att man skulle pilla bort det "träliknande". Hmmm....
Ska jag krafsa bort det mjuka skrynkliga höljet och fila och blötlägga sedan? Det verkar som det finns något hårt innanför.
Och vad gör jag med de som jag har planterat? Tar upp dem och pillar eller...?
Någon som vet...???
Helen i Piteå Zon 5
Det är nu några år sedan jag frösådde Änglatrumpet men jag minns att jag tog upp fröna ur krukorna jag hade frösått dom i och pillade bort den där "träliknade" ytan för att få fram fröet som var i, sedan grodde det fort. /Helen
Sollan
Ska genast gräva upp och försöka på nytt! Filade och blötlade du på nytt?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sollan @ 16-01-2005, 10:38)
Ska genast gräva upp och försöka på nytt! Filade och blötlade du på nytt?

Nej, jag planterade bara ner fröna igen. /Helen
Sollan
Nu har jag pillat klart och planterat på nytt. Sitter nu och väntar på att de ska titta upp.... sleep.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sollan @ 16-01-2005, 12:20)
Nu har jag pillat klart och planterat på nytt. Sitter nu och väntar på att de ska titta upp.... sleep.gif

Lycka till! rolleyes.gif Ha frösådden varmt till, helst med undervärme. /Helen
Sollan
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 16-01-2005, 12:44)
Lycka till! rolleyes.gif Ha frösådden varmt till, helst med undervärme. /Helen

Hjälp! Hur gör jag då? Har placerat frölådorna på ett bord i hallen med en golvarmatur ovanför. Har inga element under fönstren längre eftersom vi har installerat luftvärmepump. Så det är väl ca 18 grader där de står kan jag tro.
Annlo
Du har möjligen inget akvarium? Där ställer jag nämligen mina planteringar som vill ha undervärme, alltså ovan på lysrörsarmaturen där det är varmt o gosigt...

Annlouice rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Hhhmmm! Det gror nog i alla fall, men det kanske tar längre tid, jag vet inte riktigt!? Du kanske kan ha krukan i skåpet ovanpå kylskåpet, där brukar det ju vara varmt, eller i ett köksskåp som har ett lysrör under? Värmedyna? golvvärme i badrummet? Kommer inte på fler saker just nu, kanske någon annan kan ge fler exemplar!? Fröna är ju inte ljusgroende så krukan behöver ju inte ha lysrör över sig då det inte har grott, så du kanske kommer på något varmt ställe. Då det gror behövs det ju svalt + extra ljus. /Helen
kerstin z5-6
Ovanpåvadsomhelst som är varmt - Bind fast den på katten -nej jag skojar bara ... de gror utan undervärme men det tar lite längre tid -har du nåt minilysrör över köksbänken -gör en tillfällig hylla där kanske -som Helen sa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sollan
Änglarna förpassas omgående ovanför kylskåpet. Jag trodde att de behövde ljus för att gro. Kan jag göra sammalunda med pelargonfröna?
Har sådana där gummipåsar man fyller med varmvatten, kanske ska pröva dem -eller kanske vete påsen?? Så får jag kanske lite sysselsättning.. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargonfröerna brukar också gro lite snabbare med undervärme och de brukar inte behöva belysning för att gro.
Sollan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-01-2005, 13:30)
Pelargonfröerna brukar också gro lite snabbare med undervärme och de brukar inte behöva belysning för att gro.

Tack! Det innebär att jag får jobba lite mer varje halvtimme när jag ska kolla, det är också bra.... smile.gif
kerstin z5-6
Gör du det .. du verkar behöva lite förströelse
jag skickar en del tröstelänkar

Chen yi

Esweld
Rocky m rare plants- frö -rek!
fina bilder o bra frö
Sollan
Surt har jag nu konstaterat att mitt kylskåp inte alstrar någon värme ovanpå. Jädrans energisnåljåpar! Hittade dock ett dammlager som inte var av denna världen...
Så nu har jag ställt lådorna under värmefläkten, värme uppifrån förstås, men i alla fall...
Nu ska jag kolla länkarna!
Sollan
*mutter* ... änglafröna vill inte! Fast jag pratar allvar med dem varje dag! Jag kanske säger fel saker?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sollan @ 21-01-2005, 19:50)
*mutter* ... änglafröna vill inte! Fast jag pratar allvar med dem varje dag! Jag kanske säger fel saker?

ge inte upp ännu, det kan ta sin tid! / Helen
Sollan
Ja jädran i det, nu har små håriga saker visat sig. Men de har inte bråttom inte...
Helen i Piteå Zon 5
Men så bra att dom äntligen har börjat visa sig biggrin.gif jag är så glad för din skull, Grattis! Du har nog snart en skog av Änglatrumpeter. /Helen
Malvia
Oj,har tagit sticklingar som finns i svalutrymme, vet ej om de klarar sig, men så frön ..... har inte vågat än men grattis!
Sollan
Ja man känner sig lite stolt faktiskt - över 6 grönhåriga märlor som är för blyga att titta upp....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon