Full version: Kaffeplanta
carljohan_
Jag köpte en kaffeplanta i höstas på ungefär 30 cm som verkar lite smått missnöjd. Jag vattnar den rätt ofta med kranvatten (den får "blomstra" någon gång i månaden) och den växer fint. Problemet är att de undre bladen är lite bruna i kanterna.
Vi har mjukt vatten i kranen så jag tror inte det är för mycket kalk. Dessutom duschar jag den varje dag så den BORDE inte tycka att det är för torrt.

Vad tror ni är problemet är?

Förresten, en annan fråga. Var är lämpligast att sätta den i sommar?
Ganska ljust uterum i sydostläge (tror jag) med rumstemp eller ett växthuset?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det de nedersta bladen som vissnar så är det inget problem med växten, just nu har de flesta växter ljusbrist och har svårt att försörja alla blad och då låter de de äldsta bladen som sitter längst ner vissna.

Kaffeplantor gillar inte när det blir för kallt, det bör inte gå under +15C så både växthus och uterum borde gå bra under sommaren, se bara till så det är bra vädring så den inte kokar sönder + den bör skuggas från direkt solljus, kaffe gillar ljus men brännande solljus brukar bli för mycket (+glöm inte vänja växten vid ljuset +klimatet innan den ställs ut)
carljohan_
Tack för svaret!

Ingen risk för att det blir för varmt i växthuset?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan bli för varmt för växter både i växthus och uterum ifall man har otillräcklig ventilation och dålig skuggning.
carljohan_
Har en fråga igen. Jag ska plantera om den nu till våren. Har den några speciella krav vad gäller jorden?
wolkenkrabber
nope, jag har vanlig blomjord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon