Full version: Tunnkruka
pisanggoreng
Hej,

När vi köpte vårt hus för 1,5 år sedan fick vi en massa saker med som ligger på olika ställen. Idag hittade jag en trätunna (ek?), circa 40 cm i diameter och kanske en meter hög. Vi lyckades skruva ihop de två delarna, och det blev en stilig kruka.

Nu undrar man förstås vad man bör plantera i den... Vi tänkte att det hade varit fint med något i mitten som står rakt och stolt upp och blommar ganska länge, och att den är omgiven av mindre växter som liksom hänger ned över kanten.

Har ni några växtförslag?

Tack. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om det är ettåriga eller fleråriga växter du är ute efter men har du bra förvaringsplats på vintern så brukar det vara snyggt med stora exemplar av medelhavsväxter (ex. citrus, oliv, lager) i träkrukor.

Själv brukar jag använda fuchsia procumbens som marktäckare i krukor.

http://www2.dicom.se/fuchsias/procumbens.html

och på hösten får den en massa rosa "bollar"

pisanggoreng
Marktäckaren verkade ju toppen.

Fast vi har inget bra vinterförvaringsställe, så det får nog bli något ettårigt är jag rädd...
Fenja
Ricin blir en jättestor och ståtlig planta under sommaren, finns fröer hos:
Impecta och Rara Växter. Den blir fin med lite lägre hängande växter över krukkanten.
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Är det den som heter "Ricinus ‘Gibsonii’ hos Impecta du tänker på? Ser fin ut på bilden. Menade du att det skulle räcka med sådana i krukan? Eller bör man kombinera med något annat?
Fenja
Ja, det är den jag tänker på, det finns flera sortnamn också! Den fyller en kruka ganska bar, min största i somras var 15 cm hög och nästan lika vid. Jag hade en låga växter runt om: Njuvinda, blå och vit lobelia som hängde över krukkanten. Du kan också sätta en och annan halvhög växt i krukan om du vill.
Mvh
Fenja
Berith
Den blir alltså 150 cm hög, inte 15. sleep.gif

Ett litet tips bara... ställ gärna tunnan på hjul så du kan snurra den. Det blir lätt en framsida och en baksida på arrangemanget annars. Kan man snurra den får alla blommor lika stor del av sol eller skugga.
pisanggoreng
Tack Fenja!

Och Berit också- någon slags hjulanordning verkar vara en bra idé.

Eh, en sak till... den här ricinen, är den ettårig, eller..?
Eva St
Ja den är ettårig men du får massor av fröer att föröka den med från sina röda "kottar"
Berith
Jag visste väl att jag sett ett tjusigt exemplar nånstans! biggrin.gif wub.gif

Kolla in här på Evas Ricin - den stora röda till vänster på bilden.

hoppas att länken är ok Eva sleep.gif
Eva St
Helt ok Berith Uj Uj Uj vad jag längtar till den årstiden nu
pisanggoreng
Oj, ja de var fin Eva. Det avgjorde saken! Med risk för att tjata lite för mycket ( rolleyes.gif ): är det en "Gibsonii" eller någon annan sort?
Eva St
Tyvärr kan jag inte svara dig på det jag min slarva har inte skrivit vad det var för sort men jag tycker namnet låter bekant. Kanske någon annan kan svara på vilken sort det är när de ser den.

Har ialla fall köpt dem från början i en handelsträdgård tror det var en Weibullspåse
Eva St
Var nere och kollade mina fröer och du kan få några stycken av den Ricinen om du vill fast jag kan ju inte garantera grobarheten förstås men det har inte varit några större problem andra år
pisanggoreng
Oj, det låter ju toppensnällt! smile.gif smile.gif smile.gif

(Jag skickar ett PM till dig istället)
Eva St
Bra
Mia, zon 3
Ett kombi-förslag till ricinen - jag satte "mini-penséer" runt min ricin, i lite brungul/rostiga toner. Det blev jättesnyggt till det röda i ricinen!
pisanggoreng
Ja, det var nog inget dumt förslag Mia. Kommer nog satsa på det! (Fast håller de sig genom hela sommaren..?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon