Undrar bara när det är dags att ta Pelargonsticklingar och trivs de bäst i vatten eller jord till en början
Christer i Falköping
16-01-2005, 20:23
Har du extraljus så kan du ju ta dem redan nu, annars är det nog bättre mot slutet av februari, tycker jag. Då är dagslängden så mycket längre. Jag sätter sticklingarna direkt i lätt fuktad jord. Rötterna som kommer i vatten, duger ändå inte i jord, har jag läst.
Christer.
Extraljus har jag men väntar nog ändå till slutet på Febr det blir nog enklare då att få igång dem. Men det kliar i fingrarna nu
CITAT (Christer i Falköping @ 16-01-2005, 20:23)
Rötterna som kommer i vatten, duger ändå inte i jord, har jag läst.
Christer.
Sicken tur att mina pelargoner inte kan läsa....
Skulle vara väldigt intressant att få veta vad som gäller med just pellissticklingar...det finns ju många bud ...de ovan nämnda och även att de ska torka ett par dgr och sen jordslås......
själv brukar jag inte ha tid med dem utan sätter dem i ett glas vatten och där kan de bli stående lääänge....och sen hamnar de i jorden..
Nu brukar ju inte jag få särskilt vackra pelargoner då..men om det beror på detta eller bristande vattning låter jag vara osagt....
Oj Oj då är det kanske bra att de inte ska sättas än utan att vi har lite tid på oss att få veta hur bästa tillvägagångssättet är. Väntar med spänning
Jag sätter pelargonsticklingar direkt i en kruka med jord och en plastpåse över. Det har i alla år fungerat jättebra.
Jag sätter pelargonsticklingar på båda sätten. Tidigt på våren när det kliar i fingrarna

så brukar jag sätta dem för rotning i vatten, men om jag tar skott mot sommartid sätter jag dem i fuktig (ej blöt) jord för rotning, utomhus går alldeles utmärkt om dygnstemperaturen är över 0. Jag har inte märkt nån skillnad på pelargonernas utseende oavsett tillvägagångssätt. Min mormor brukar rota dem i vatten före plantering, och hon har alltid väldigt fina pelargoner som hon övervintrar från år till år.
Jag låter mina pelargonsticklingar ligga och "torka" över natten och så planterar jag dem dagen efter direkt i jord. De lär rota sig bättre om snittytan får torka upp... (?) Det som är viktigt är att ta bort blad så sticklingen inte har fler än 3-4 stycken och är kanske 10 cm in alles.
På
Pelargonsällskapets sida finns bra sticklingsråd, kolla där!
Mvh
Fenja
Anki på Öland
17-01-2005, 10:51
Hej
Efter 2 år med pelargoner och efter att ha fått lära mig allt från början då jag inte pysslat speciellt med blommor tidigare har jag fattat att pelargoner är ett tåligt släkte och "var och en blir salig på sin fason".
Alla verkar ha sitt eget sätt att föröka och sköta sina pellisar och alla sätt verkar fungera.
Anki
Blomstertanten
17-01-2005, 11:56
CITAT (Fenja @ 17-01-2005, 02:33)
På
Pelargonsällskapets sida finns bra sticklingsråd, kolla där!
Mvh
Fenja
Sidan kan inte hittas !
Men här gick det
pelargonsällskapetHittade den här också
pelargoner.nu
Christer i Falköping
17-01-2005, 16:52
Om jag förstått det hela rätt, så dör rötterna som bildats i vatten och så skapar den nya rötter. Tar alltså bara längre tid. Men om det stämmer vet jag ej.
Christer.
kerstin z5-6
17-01-2005, 17:44
Håller med siste talare Christer sticklingar i allmänhet ,å andra sidan är jag i förskolan vad gäller pelargoner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.