|
Alexandra
03-03-2003, 20:56
För två år sedan fick jag en liten liten planta av skvätt-iväg. Tanken var att den skulle bli stor eller åtminstone lite större än då jag fick den...Men nix pix!!!  Den är lika liten som när jag fick den, d v s en ca 5 cm "lång" pinne men två små blad i toppen. Jag har verkligen skött om den ......Hjälp mig att få min lilla skvätt-iväg att växa!
e_sedell
03-03-2003, 20:59
Är dom så svåra  , nu blev jag lite osäker på om jag ska klara mina sen när jag får frö och allt.
Menar du en Eurphorbia lophogona (osäker på stavningen) jag kallar den "sprätt- iväg" men det gör det samma.
Om du har haft den i 2 år och den inte har vuxit något så har du definitivt ett problem. Den borde åtminstone ha växt till det tredubbla (generellt sett) Jag har ett par såna plantor och dom tar sig bra.
Har du haft angrepp av skadedjur månne, det kan ju slå ut växtkraften i vissa fall.
Hur stor kruka har den lille "pinnen"? Jag hade problem med en helt annan växt men det var samma problem som med din skvätt-iväg. Min blomma satte en himla fart när jag gav den större kruka och ny jord.... bara en tanke....
Hej på er alla! Jag har också problem med ett skott av skvätt i väg som jag fick av en bekant för tre veckor sen. Den står helt still. Visserligen hade den inga rötter, men nu har ett blad blivit gult och hänger. Ska detta lilla skott stå i helt torr såjord för rotning, eller ska den ha genomfuktad såjord?  Den står under extrabelysning i fönstret. Please, please help me! Hälsningar Ann-Louise i Umeå
CITAT (Alexandra @ 03-03-2003, 20:56) För två år sedan fick jag en liten liten planta av skvätt-iväg. Tanken var att den skulle bli stor eller åtminstone lite större än då jag fick den...Men nix pix!!! :( Den är lika liten som när jag fick den, d v s en ca 5 cm "lång" pinne men två små blad i toppen. Jag har verkligen skött om den ......Hjälp mig att få min lilla skvätt-iväg att växa! :unsure: Vet inte om det här är en bra jämförelse, men... jag fick en gång en stickling av vanlig gullranka. Den växte inte alls under ett par års tid. Men när jag flyttade den så att den fick en ljusare placering (från västervägg till söderfönster), då satte den igång att växa.
Ann-Christin Lindberg zon II
04-03-2003, 16:18
Ja, jag skulle också tro att den skulle må väl av dels en ljusare placering och dels lite ny jord om fötterna. Jag har också en sådan där liten "pinne" som jag fick av en kompis i höstas och den for i golvet när en glad katt sprätte förbi på fönsterbänken. "Pinnen" överlevde men det blev lite dåligt med jord i krukan, så jag fyllde på med ny, god jord och den ser redan mycket piggare ut och har nu fem friska blad i toppen och sträcker sig mot vårsolen!
Mina euphorbia lophogonor växer så det knakar. Jag har dom i ett söderfönster och det tycks dom vilja ha, jag får nästan vrida på dom varje dag för att dom inte ska bli krokiga.
Kräver en hel del vatten gör dom också, så hellre för mycket än för litet. Har sett andra exemplar som står i mörkare vädersträck och dom verkar inte så villiga att växa, så tipset blir - söderfönster + rikligt med vatten.
Hej alla, Men min erfarenhet av att både inneha och driva upp fler plantor ofrivilligt än frivilligt, är att de inte alls är så ljuskrävande. En kompis till mig har en Euforbia i sitt norrliggande sovrummsfönster med persienerna nere konstant - och den trivs som fisken i vattnet?! Men kan det inte vara näringsbrist eller omplanteringsbehov som är boven i dramat? Det skulle jag satsa på!
Den som jag har står i ett norr/öster fönster med (om jag har tur) bara lite sol på småtimmarna och den skjuter sidoskott på stammen... Är det någon som förresten vet om, och hur, man kan sätta dem i egen kruka? Men ni kan ju prova och ställa den i ett ljusare fönster! Hoppas at det hjälper...
Precis, det är ju också viktigt med en näringsrik jord.
Men jag tror inte att alla har toppfräsch jord alltid i alla sina krukor året runt. Och ändå växer det, motsägelsefullt värre.
Problemet gällde ju en planta som på 2 år inte växt någonting alls. Då kan man nog inte tillämpa vanliga ”åtgärder” utan då är plantan helt kass enligt mig. Den har kanske drabbats av ohyra och förlorat växtförmågan, eller så har den stått alldeles för kallt i kombination med för mkt vatten (no offence) det är bara teorier.
När en planta väl växt sig stadig i krukan så växer den ju överallt nästan men om man optimerar temperatur, närings samt vattenförhållanden får man en helt annan tillväxt. Men frågan är ju vilket som är normalt/lagom tillväxt, svårt att svara på också eftersom det inte finns nån normal utan bara en sannolik normalfördelning av dessa komponenter i naturen.
Men för att få bukt med problemet så får du (Alexandra)tala om vad du har gjort för plantan. Omplanteringar, vattenmängd, placering, näringstillförsel. Det är ingen svår växt att sköta om så något måste vara fel.
Intressant med alla inläggen här. Men om man som jag nu fått ett orotat "skott", hur ska jag bära mig åt för att få det att trivas? Har inte vattnat så mycket, det har stått i extra belysnings fönster, i krukväxtjord med vermaculitekulor. Kan någon hjälpa mig? /Ann-Louise i Umeå
oj, vad ambitiöst! *  )*
sköt om den som vilken annan växt som helst, den är inte så kinkig när det kommer till ompysslandet!
Nej den absolut vanligaste dödsorsaken för krukväxter är ju ihjälpyssling. Just " skvätt i väg" tror jag specifikt kan vattnas ihjäl ganska lätt, jag brukar låta det torka upp mellan vattningarna. Men å andra sidan så tillämpar jag ett mycket demokratiskt bevattningssystem, alla får lika mycket vatten en gång i veckan.
Generellt ska man ju låta vattnet torka upp i alla krukor men jag har en annan erfarenhet av just Euforbia, den att den kräver mycket vatten och inte är speciellt känslig för övervattning. Betänk att det är en växt som härstammar från Madagaskar.
Jag låter skvätt i väg skotten stå i vatten nu. Hoppas att det kommer rötter. Blir lite osäker om den ska stå torr eller vill ha mycket vatten? Är skvätt i väg släkt med t.ex. kristi törnekrona? Då vill den ju ha mycket vatten, särskilt vid knoppning och blomning. /Ann-Louise i Umeå
Marit vid Julita
07-03-2003, 11:34
Mig veteligen är skvätt iväg, Euphorbia leuconerura, och har fått sin svenska benämning av att fröna som bildas i de oansenliga blommorna i bladvecken, skvätter iväg när de är färdiga.
Vad jag har sett trivs de både i soligt fönster och inne i rum och jag tror att tillväxten mer beror på storlek på kruka och kvalitén på jorden.
Jag tror man enklast förökar dem med frön eller småplantor. Fröna hamnar ju ofta i moderplantans kruka och börjar gro.
Ett riktigt praktexemplar av Euforbia det där-
Alexandra
09-03-2003, 23:13
Min lila skvätt iväg står i ett nord-ost-fönster. Den planterades om förra våren i en alldeles lagom stor kruka med finfin jord. Den har 2 små blad ...det har den haft i 2 år nu  skall jag slänga den? Annars verkar den må bra - är grön och fin .....Det är så svårt att få tag på den......
Alexandra - Nej, det tycker jag inte att du ska göra. prova och ställ den i ett soligare fönster om det går. Min S.I.V. så har jag inte omplanterat den på nästan 4 år, men den uppskattar gödning och en dusch lite då coh då. Hoppas att den tar sig!
Håller med Emser! Släng den inte utan ge den några chanser till!
Dom är inte så vanliga i butikerna men när man väl fått tag på 1 så får man snabbt hur många som helst. I år planterade jag om mina och det tyckte dom inte om alls, jag fick direkt 4-5 gula blad på respektive planta.  Dock så var det blad som förr eller senare skulle fallit av naturligt allt eftersom plantan blir högre men den stötte bort dom nu direkt istället. Men ang. din (alex) ovilliga sprätt-iväg så finns det ju en viss chans att den kommer ta sig i soligare fönster men jag har faktiskt aldrig hört talas om en som växt så dåligt. Lycka till iaf!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|