Full version: Amaryllis
ingmet
Nu har nästan alla mina amaryllisar blommat ut, har dock upptäckt att några av blommorna har stora frökapslar. Går dessa att använda? Hur ska dessa skötas? Är det någon som lyckats.. eller är det bara att slänga när bladen torkat och ramlat av..?
Fenja
Det går att så amaryllisfröerna, men det tar 3-4 år minst innan den blommar. Så länge den är liten kan den står året om som grön krukväxt. Tänk på att frösättningen tar mycket kraft och energi från moderlöken, så det är inte säkert att den blommar nästa år. Om du söker här på forumet hittar du säkert mera information.
Mvh
Fenja
HåkanH
Det går alldeles utmärkt att frö så amaryllis. Skall skötas som en vanlig krukväxt tills dom blommar första gången vilket tar ett antal år. Med bra skötsel så blommar även orginallöken året efter.
ingmet
Tack för svar, jag ska nog ge mig på ett försök. Har sökt på forumet innan jag la ut tråden men kunde inte hitta något matnyttigt. Nöjd o glad ska jag avnjuta de sista blommorna.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon