Min Rosenmandel har de senaste åren fått fler och fler vildskott. Jag antar att den är ympad på en stam av något annat. Rotskott och vattenskott är jag van vid och dessa har jag fläkt av varefter.
Detta nyaste tillskottet

känns lite övermäktigt. (Kan man kalla det rotskott när det kommer från toppen...) Jag får väl kapa det och se vad som händer, men det lär troligen skada trädet lite.
Jag har hört att dessa prydnadsträden efter några år "växer ur' sin stam. Stämmer det? Är det så att det är ute med mitt träd? Att det bara blir värre nu? Lika bra att ersätta med ett nytt? Det har blommat makalöst i alla år så lite synd är det.

Närbild av utskottet.

Tips?
Unni
Oj, vilka vildskott. Bara att ta fram sekatören. Och att snabbt vara observant på nya skott från det stället under vår och sommar. Pröva att hålla ut en säsong eller två, trädet ser ju himla fint ut för övrigt.
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2005, 10:23
Du bör ta bort skotten från grundstammen (troligtvis fågelbär) annars så brukar ädelveden dö med tiden och grundstammen tar över.
Man brukar beräkna en livslängd på 20-30år för rosenmandel på stam sedan brukar det vara dags att byta ut den, men din ser fortfarande ganska ung och frisk ut så det dröjer nog innan du behöver byta ut den.
Bästa tiden att ta bort de där skotten är under JAS (juli-sept).
Ja u ja, de här rosenmandlarna är inte trevliga... Många trädgårdshandlare som varit med ett tag ogillar dem också skarpt. Dels är de inte härdiga nog, många toppar fryser ned. Dels är det vanligt att blomningen blir allt glesare och blekare. Och dels tar grundstammarna över, som dessutom ofta är rotskottsbildande.
Inte för att fågelbär är att förakta (underbart träd med härlig blom och bärsättning) och för min rosenmandel hemma har jag låtit fågelbäret ta över.
Inte förrän rosenmandeln kommer som E-planta (www.eplanta.com), om den nu någonsin gör det, kommer jag att rekommendera de som finns idag.
Vill man ha något lite exotiskt i rosablommande tidigt på våren är dvärgmandeln Prunus Tenella mycket, mycket härdigare och bättre!
wolkenkrabber
18-01-2005, 15:20
då är dom konstig i östersund. hår tog dom in massor med rosenmandel och nästan ingen om det itne var ingen dvärgmandel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.