Sidor: 1, 2
Posse
I dagens Ring P1 avhandlades bl.a. - som på många ställen nuförtiden - att svenska folket stoppar i sig på tok för mycket socker och fett, främst pga att andelen sådant i många produkter är skadligt hög. sad.gif

Personligen tycker jag mig flera gånger sett Sverker i TV-programmet Plus med sockerbitar eller strösocker upphällt i genomskinliga litermått demonstrera vilka häpnadsväckande stora mängder socker t.ex. youghurt och annat vanligt frukostkäk innehåller. Och ofta blir jag förskräckt. ohmy.gif

Men vad görs egentligen konkret åt saken? Jag tycker att det enda raka verkar vara att införa "straffskatter" på socker- och fettförekomst som hotar folkhälsan. unsure.gif
160kvm stort hus
Du glömmer att inte alla har problem med det. Vissa kan tex inte gå upp i vikt.
JAg tror inte på det här, det är för mycket "big brother" effekt. Vill jag äta ihjäl mig kan väl jag få göra det?
Vi människor kan ju faktiskt läsa och vet ju egentligen vad som är bra resp. dåligt för oss. Jag tror inte att höjda priser leder till mindre fetma och nyttigare mat. Sanrare större hål i plånboken.

Däremot kan man sänka priset ( skatten ) på nyttig mat istället, så det blir mera "lättköpt" ( där fick jag till det.. biggrin.gif )

Dessutom, vart ska de extra pengarna gå till? Perssons redan feta konto? För det lär ju inte gå tillbaka till fplket, det har vi ju redan lärt oss.

Mvh G
kristerh
Jag är lite trött på att det ropas högre skatter på allt som inte är bra sad.gif
folk köper nog ändå fast skatterna höjs wink.gif
det bästa vore om det stod klart o tydligt på förpackningarna hur mycket socket o fett produkten innehåller, så kan folk välja själva,
det verkar finnas socker i det mesta, det sporrar nog tillverkarna att använda mindre socker om folk vore lite mer allerta och ställde krav, och dessutom inte köpte sådant med mycket dolt socker.
Jag läser alltid på förpackningarna om hur mycket socker en vara innehåller,
om jag vill festa till o äta nåt smarrigt med både socker o fett så vet jag det och tycker det är ok.
krister
Caprice
Jag tror nog inte heller på höjda skatter..
Information, typ Sverker, är jättebra, det handlar om att öppna ögonen på folk..

Och innehållsdeklaration ska alltid finnas på paketet..

Och det finns ju lightversioner av det mesta..

Frukostflingor tex... Vissa sorter har ju lika mkt socker som godis...! wink.gif

Det ska vara musli eller likn...

Caprice
kristerh
CITAT (Caprice @ 17-01-2005, 12:33)

Frukostflingor tex... Vissa sorter har ju lika mkt socker som godis...!  ;)

Caprice

Tycker att innehållsdeklarationen är kass, står inte hur mycket socker det innehåller, bara att tex socker är nr 2 innehållsmässigt av produkten.
Man kan inte lita på att det står light på en vara, tex youghurt, fil o dyl
om det står light på dessa så menar de bara att det är lite fett i...
Tom de hederliga cornflakes innehåller massa socker, det är som du säger caprice att man får köpa musli eller blanda sin egen. (om man vill välja sockerfritt)
krister
Lena i Torslanda
Det är som du säger Krister att sockret är väldigt svårt att hitta i innehållsdeklarationerna. Ofta står det bara kolhydrater men inte hur mkt av detta som är rena sockerarter. Man måste ha skaffat sig rejäla kunskaper i näringslära för att förstå vad produkterna egentligen innehåller.
Sen kan jag inte hålla med om att det är upp till var och en om man vill "äta ihjäl sig"eller ej. Det måste väl ändå vara viktigare att sjukvårdens resurser läggs på annat än sjukdomar som vi tuggat oss. Det är väl ändå inte så att man undviker/avstår från att söka läkare pga de kostrelaterade sjukdomar man drabbats av.
Gabi
Håller med Lena. Men jag tycker att man kan lägga mer moms på chips och godis och sänka priserna på frukt och grönt. Visst är det storebroraktigt och det vänder jag mig normalt emot för jag värnar om individen och vår rätt att avgöra hur vi vill ha det själva men jag tycker vi har fått massor med information om vikten av rätt kost och tillräckligt med motion (i Sverige) och frågan är vad det är som gör att en del ändå beter sig "fel". I skolan skär man ner på idrotten, vi tex har äntligen "klagat" till oss 2 idrottspass i veckan ist f tidigare ett; man skär ner på hemkunskapen som är ett ypperligt forum för kostkunskap. Men viktigast är familjernas leverne tror jag, det är i hemmet grunden till kostvanor och motion läggs. Vi äter godis men ofta skär jag upp grönsaker och frukt och ställer fram russin och nötter(nötter innehåller bra fett) och det tycker nog barnen är godare, faktiskt. Det som jag känner kan vara jobbigt är att ta mig tid att laga bra mat; allt skall gå så fort för vardagen är så stressig och det är lätt att välja fädigmat som inte alltid är den bästa...Slutligen tycker jag att vi konsumenter skall begära tydlig märkning av andelen socker i en produkt. många fler produkter än vad man tror är sötade och det är ju inte så konstigt: människan gillar sött och personligen tror jag man kan jämställa socker med droger dvs i hur vi kan fastna och hur svårt det är att sluta äta socker. (Naturligtvis är knark och alkohol skadligare men socker är också skadligt för blodkärl.)

Gabi
kristerh
CITAT (Gabi @ 17-01-2005, 15:11)
Håller med Lena. Men jag tycker att man kan lägga mer moms på chips och godis och sänka priserna på frukt och grönt.

Ärligt talat: hur många tror du köper äpplen istället för chips om chipspriset går upp med 1-5 kr (prisgissning), folk köper väl onyttigheter för att det är nåt speciellt och kommer fortsätta med det även med prishöjning, se bara på cigg o alkohol, folk köper bara från andra ställen där det är billigare, men efterfrågan minskar inte för det.
krister
yla
jag förstår inte varför manska höja skatterna joo förresten det är ju för att man ska få in mera pengar till statskassan o då gäller det o hitta på smarta sätt som fölk går på utan att knota yes vi höjerskatten på fettframkallande livsmedel

JAAG fattar inte varför man inte kan sänka eller ta bort skatten på nyttiga maträtter istället,,men det är det INGEN som kommit på o varför då då jo naturligtvis är det för att de styrande skiter fullkomligt i hur folk mår bara dom får in mera skatte kronor
sådet så
andersen
Hmmm det här är en svår fråga,jag har kraftig övervikt och periodvis kämpar jag som sjuton för att göra något åt den,men jag inser att det är bara på mej själv som jag kan göra något åt saken, jag vet att det är en form av missbruk som jag har och försöker där ifrån styra mej själv att inte ha tex jordnötter hemma och om min fru har det i matlagningen så jag ber henne att gömma dom som blir kvar så att jag inte äter upp dom.

om priset på jordnötter ships glace läsk höjs så tror inte jag att det påvärkar sådana som mej.

Vad kan man då göra för att få ner övervikten på sådana som mej jag tror att det borde bli vanligare att företagen sattsar på friskvård tex om man går eller cyklar till jobbet så kan man få en bonus för det.

Sedan så finns det en sak till att ta upp varför det inte är bra med en sådan skatt nämligen hur ska bryggeri näringen klara sig dom har ju redan i dag problem att gå runt.
Skatmor
CITAT (kristerh @ 17-01-2005, 13:07)

Frukostflingor tex... Vissa sorter har ju lika mkt socker som godis...!  wink.gif

Caprice

Tycker att innehållsdeklarationen är kass, står inte hur mycket socker det innehåller, bara att tex socker är nr 2 innehållsmässigt av produkten.
Tom de hederliga cornflakes innehåller massa socker, det är som du säger caprice att man får köpa musli eller blanda sin egen. (om man vill välja sockerfritt)
krister

Vid en köprond i min affär roade jag mig med att titta efter om det fanns någon vara som inte var sockrad och det fanns en säger en vara som inte var sockrad och det var ett cornflakespaket. Allt annat var sockrat.

Fabrikanterna/tillverkarna vill att svenska folket skall bli sockerberoende för den som blir tillvand detta "gift" i maten och dryckerna köper allt större mängder och detta ger stora förtjänster för livmedelsindustrin.
andersen
CITAT (Skatmor @ 17-01-2005, 16:26)
CITAT (kristerh @ 17-01-2005, 13:07)

Frukostflingor tex... Vissa sorter har ju lika mkt socker som godis...!  wink.gif

Caprice

krister

Vid en köprond i min affär roade jag mig med att titta efter om det fanns någon vara som inte var sockrad och det fanns en säger en vara som inte var sockrad och det var ett cornflakespaket. Allt annat var sockrat.

Fabrikanterna/tillverkarna vill att svenska folket skall bli sockerberoende för den som blir tillvand detta "gift" i maten och dryckerna köper allt större mängder och detta ger stora förtjänster för livmedelsindustrin.

Vad falls stora vinster för livsmedels industrin!!!. Fakta är att hela svenska livsmedels industrin går på knäna med dålig vinst och ca 15% arbetslöshet och ökad livsmedels import som gör att livsmedelsbolagen går i konkurs eller blir uppköpta av utlänska ägare.
Gabi
Jag tycker att momsen skall höjas på onyttiga produkter och att en del av pengarna skall användas för att sänka priset på frukt och grönt. Inte att staten skulle få in det. Men det hjälper nog inte de som har problem, bara sådana som vill handla mycket grönt och rött och gult.

Jag tror också att övervikt kan ha psykologiska orsaker (tröstätning tex) och då kan man ju höja priserna hur mycket man vill och det kommer inte att hjälpa.

Nej, det är nog rätt, det handlar om ett eget individuellt förhållningssätt till kosten. men jag vill ha billigare frukt och grönsaker.

Gabi
Hannele
CITAT (16kvm stor balkong @ 17-01-2005, 12:14)
Vi människor kan ju faktiskt läsa och vet ju egentligen vad som är bra resp. dåligt för oss.

Och varför är det så stor skillnad, beroende på utbildning och var vi bor...??
kristerh
[Vid en köprond i min affär roade jag mig med att titta efter om det fanns någon vara som inte var sockrad och det fanns en säger en vara som inte var sockrad och det var ett cornflakespaket. Allt annat var sockrat.

Vad var det för sort? tex kelloggs innehåller massor av socker även om de marknadsför sina cornflakes som "nyttiga" .Tycker om cornflakes men bojkottar dem eftersom de innehåller socker wink.gif
krister
Sollan
CITAT (16kvm stor balkong @ 17-01-2005, 12:14)
Du glömmer att inte alla har problem med det. Vissa kan tex inte gå upp i vikt.
JAg tror inte på det här, det är för mycket "big brother" effekt. Vill jag äta ihjäl mig kan väl jag få göra det?
Vi människor kan ju faktiskt läsa och vet ju egentligen vad som är bra resp. dåligt för oss. Jag tror inte att höjda priser leder till mindre fetma och nyttigare mat. Sanrare större hål i plånboken.

Däremot kan man sänka priset ( skatten ) på nyttig mat istället, så det blir mera "lättköpt" ( där fick jag till det.. biggrin.gif )

Dessutom, vart ska de extra pengarna gå till? Perssons redan feta konto? För det lär ju inte gå tillbaka till fplket, det har vi ju redan lärt oss.

Mvh G

Instämmer. Anser att var och en måste ta eget ansvar. Det säger väl sig själv att söta frukostflingor innehåller socker. Tror inte heller att sötningsmedlen är särskilt mycket bättre.
Skatmor
CITAT (kristerh @ 17-01-2005, 16:49)
[Vid en köprond i min affär roade jag mig med att titta efter om det fanns någon vara som inte var sockrad och det fanns en säger en vara  som inte var sockrad och det var ett cornflakespaket. Allt annat var sockrat.

Vad var det för sort? tex kelloggs innehåller massor av socker även om de marknadsför sina cornflakes som "nyttiga" .Tycker om cornflakes men bojkottar dem eftersom de innehåller socker wink.gif
krister

Cornflakesen tillverkas av "frebaco"(www.frebaco.se) och har texten "Cornflakes" med tillägget "utan tillsatt socker". Innehåller endast 300 gr i det paket som fanns i min butik men det bör väl finnas större förpackningar. rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Skatmor @ 17-01-2005, 17:25)
Cornflakesen tillverkas av "frebaco"(www.frebaco.se) och har texten "Cornflakes" med tillägget "utan tillsatt socker". Innehåller endast 300 gr i det paket som fanns i min butik men det bör väl finnas större förpackningar. rolleyes.gif

Tack för tipset, skall ge mig ut o leta rolleyes.gif
krister
Mia, zon 3
SVÅRT!!! I första hand håller jag med om att innehållsförteckningen borde vara tydligare. Samtidigt är det skrämmande att en "producerad" vara som t.ex. cocacola kan vara så rackarns billig om man jämför med mycket annat som är nyttigare. Men det handlar väl om produktionsvolymer, kan tänka. Och det styr ju faktiskt vi konsumenter i slutänden, även om det går låååångsamt....
Att man skapar ett sug i kroppen när man äter på ett visst sätt är självklart. Lika självklart är det att det går att bryta, men det kan vara fruktansvärt svårt. Precis som att sluta röka för många (inte alla!) rökare. Jag hade förr ett enormt chips-sug. Smällde i mig minst två 300-grams påsar varje helg. (Har alltid haft svårt att gå upp i vikt, så det märktes inget på "bredden".) Så började jag gå hos en "hokus-pokus-doktor" för mina eksem, och han satte mig på stenhård diet. I början fick jag bara äta ris, kronärtskocka och dricka ljummet vatten.... (nu blir ni väl frestade, va? laugh.gif ) Sedan trappade han upp sakta med några grönsaker i taget. Jag blev mycket bättre i eksemen, men kunde tyvärr inte fullfölja, eftersom min vikt formligen rasade i golvet. Nu tar jag till den dieten om eksemen skulle sticka fram trynet igen, och det hjälper! Men det jag skulle komma fram till var att efter detta kan jag äta chips "som vanligt folk", och har aldrig det där suget! Kunde frossa i godis förr också, äta tills jag mådde illa. Nu tar jag två bitar och är nöjd sedan. Så den där dieten bröt "snurran" som min ämnesomsättning förmodligen hamnat i.
Försöker få sambon att minska på sockret nu, han är godisråtta av stora mått. Och sonen har som tur är inte fått smak på socker än, så jag försöker hålla det så.

Sedan är jag övertygad om att hur skadligt socker än är, så är sötningsmedlen värre! Hellre naturligt fett och socker än konstgjorda varianter.
Berith
CITAT (Mia @ zon 3,18-01-2005, 09:48)
Sedan är jag övertygad om att hur skadligt socker än är, så är sötningsmedlen värre! Hellre naturligt fett och socker än konstgjorda varianter.

Jaa huvvaligen! Aspartam t.ex. är ju "livsfarligt". huh.gif Men ändå finns det folk som stoppar i sej det med berått mod. Jösses säger jag bara... ohmy.gif
kristerh
CITAT (Berith @ 18-01-2005, 10:10)
[Jaa huvvaligen! Aspartam t.ex. är ju "livsfarligt". huh.gif Men ändå finns det folk som stoppar i sej det med berått mod. Jösses säger jag bara... ohmy.gif

Livsfarligt?? på vilket vis?
undrar krister, storkonsument av cola light unsure.gif
krister
Sulawesii
Jag är för en skattehöjning av onyttligheter om skatteintäkterna enbart används till att subventionera den nyttiga maten. Jag tror att det i det långa loppet kommer att leda till ett nyttigare Sverige.

16kvm stor balkong: det där med att låt folk äta ihjäl sig om de vill...... har du tänkt på oss som jobbar inom vården och måste ta hand om dessa människor? Det är inte bara dom själva det handlar om. Tyvärr.
Och bara för att man inte kan gå upp i vikt betyder inte det att det är ok för hälsan att stoppa i sig en massa skit.
kristerh
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 11:48)
Jag är för en skattehöjning av onyttligheter om skatteintäkterna enbart används till att subventionera den nyttiga maten.

Jat tror att administrationen kommer att kosta mer än de pengar som kommer in på skatten wink.gif men då kan man ju höja skatten igen för att...
*hehoc*
Om någon skall beskattas skall det vara producenten.
Vår västerländska kultur ger oss många friheter - bl. a friheten att gå under.
Sulawesii
Ok. Då är jag för en skattehöjning, helt enkelt! smile.gif
Posse
CITAT (kristerh @ 17-01-2005, 15:18)
CITAT (Gabi @ 17-01-2005, 15:11)
Håller med Lena. Men jag tycker att man kan lägga mer moms på chips och godis och sänka priserna på frukt och grönt.

Ärligt talat: hur många tror du köper äpplen istället för chips om chipspriset går upp med 1-5 kr (prisgissning), folk köper väl onyttigheter för att det är nåt speciellt och kommer fortsätta med det även med prishöjning, se bara på cigg o alkohol, folk köper bara från andra ställen där det är billigare, men efterfrågan minskar inte för det.
krister

Jag tycker att idealet vore att skatterna på t.ex. "cigg o alkohol", överdrivet socker- och fetthaltiga produkter m.m. onyttigt var så höga att de täckte extrakostnaderna som de orsakar.
Berith
CITAT (kristerh @ 18-01-2005, 11:37)
Jaa huvvaligen! Aspartam t.ex. är ju "livsfarligt".  :huh: Men ändå finns det folk som stoppar i sej det med berått mod. Jösses säger jag bara...  :o

krister

Var och en får själv bedömma hur "livsfarligt" det är. Jag vet bara att jag och mina barn blir jättesjuka av att t.ex. dricka nåt sötat med aspartam. Illamående och yrsel... wacko.gif Var det inte förresten en mamma här på odla som berättade om sin dotter som fått en hjärntumör av att dricka för mycket light-dricka?

Men som sagt.... var och en får bedömma själva. Och det är väl inte så värst länge sen som det var tvunget att finnas varningstext på varan som innehöll aspartam? Nu måste det väl bara anges, om jag förstått rätt.
Malvia
Aspartam låter läskigt, har aldrig hört talas om detta.
Står det med i innehållsförteckningen eller har den nåt bostav- och siffernamn, typ E227?
[/COLOR]
Mia, zon 3
CITAT (kristerh @ 18-01-2005, 11:37)
[Jaa huvvaligen! Aspartam t.ex. är ju "livsfarligt".  :huh: Men ändå finns det folk som stoppar i sej det med berått mod. Jösses säger jag bara...  :o

krister

Och man misstänker att en stor del av de som fått diagnosen MS egentligen är aspartam-förgiftade (fast det ska visst vara mycket vanligare i USA än här, vad jag vet). Aspartam bildar ett ämne som är förstadium till formaldehyd när det utsätts för temperaturer över 30 (eller var det 35?) grader, och de flesta av oss har väl lite varmare i magen än så. Detta angriper tydligen hjärnan och centrala nervsystemet.
Dessutom är det extra farligt för diabetiker, men det är inte förrän alldeles nyligen som USAs diabetikerförbund slutade rekommendera sina medlemmar att använda aspartam - och varför då? Jo, företaget som tillverkar aspartam var en av deras största bidragsgivare. Så kan det gå när pengarna styr lite FÖR mycket.....
Har dessutom hört att aspartam faktiskt BINDER fett i kroppen, så inte går man ned i vikt av det heller. Usch och fy!
kristerh
CITAT (Mia @ zon 3,18-01-2005, 14:58)
[Har dessutom hört att aspartam faktiskt BINDER fett i kroppen, så inte går man ned i vikt av det heller. Usch och fy!

Jag dricker inte light för att gå ner i vikt, utan för att jag tycker att det är onödigt med sockret unsure.gif
krister
kristerh
CITAT (Berith @ 18-01-2005, 13:27)
Var det inte förresten en mamma här på odla som berättade om sin dotter som fått en hjärntumör av att dricka för mycket light-dricka?

Hur vet man att det var av lightdrycker wink.gif
Jag hörde på radion av någon expert från livsmedelsverket att man måste 3 liter ren aspartan för att det skall bli farligt. de små mängder man får i sig genom funlight, cola o andra drycker är helt ofarligt enligt honom wink.gif
krister
kristerh
CITAT (Malvia @ 18-01-2005, 14:53)
Står det med i innehållsförteckningen eller har den nåt bostav- och siffernamn, typ E227?[/color][/COLOR]

Det står på innehållförteckningen att den innehåller aspartam.
krister
pejori
det är möjligt att socker är onödigt.
men hellre det än aspartam, som är cancerframkallande mad.gif mad.gif
sedan finns det sockerfria safter och jucier att köpa i hälsokostaffärer. wub.gif
yla
om aspartam
Gabi
När det gäller aspartam så tvistar di lärde därom. Studierna gjorda på aspartam går det inte att dra några säkra slutsatser av ad jag har förstått. Personligen tror jag på så naturligt som möjligt, att undvika kemiska tillsatser (därför odlar jag så ekologiskt jag bara kan med tanke på att jag bor nära en stor flygplats) och sunt förnuft. Det mesta är väl farligt i för stora mängder...

Jag gör egen saft/sylt åt mina barn. Det är ju lika sött som läsk, säger många. Javisst, förutom min lättsockrade sylt så stämmer det men jag har rena råvaror iallafall. Hoppas jag...Och det måste ändå vara bättre, inbillar jag mig.

Gabi
kerstin z5-6
Jag skulle aldrig dricka någon lätt dryck överhuvudtaget
Överhuvudtaget avstår jag från lightprodukter
*Felix matte*
Ids (orkar) inte läsa igenom alla inlägg men spontant då jag läste första så tycker jag....
Det är väl jag som till syvende och sist är ansvarig för vad jag stoppar i min mun!
Inte sjutton ska väl "makthavarna" komma med pekpinnar där jag sitter vid middagsbordet ohmy.gif mad.gif
Numera så dras ungdomar till allehanda "nyttiga Lightprodukter" de tror på all den falska reklam som sprids i media.
Hos mig har Lightprodukter inte inträde... Här inhandlas Äkta Smör (viktigt för bl.synen)... enda "lighten" är Bregott som ju är Smör med Rapsolja biggrin.gif
Erkänner att jag i ett svagt ögonblick köpte en flaska Lightsaft för några år sedan... den tömdes så småningom i slasken eftersom ingen var intresserad av drycken. tongue.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 18-01-2005, 22:06)
Här inhandlas Äkta Smör (viktigt för bl.synen)... enda "lighten" är Bregott som ju är Smör med Rapsolja biggrin.gif

Viktigt för synen? berätta mer, vad är det som gör att det är bra för synen?
finns det inte i andra margarinprodukter? olivolja?
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 19-01-2005, 09:35)
olivolja?

Rapsolja innehåller 15 gånger mer omättade omega-3 fettsyror än olivolja.
innehåller mer fleromettat fett än olivoljan och tål högre stek.temperaturer. Billigare.
Bregott innehåller båge smör & rapsolja, bra i måttliga mängder. sleep.gif
Går att steka i också. vilket man intekan göra med lättmargariner.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3732

Mjölkfett och rapsolja - en bra kombination
Lena i Torslanda
Här inhandlas Äkta Smör (viktigt för bl.synen)...

Det är vitamin A som är viktig för synen och som finns i bla smör men givetvis i ett stort antal livsmedel. Smör är ingen nödvändig källa när det gäller A-vitamin (om det är enbart därför man äter det.) En kvinna behöver ca 800 mikrogram/dag och det får man i sig genom att äta en morot. En portion lever ger 10 000 mikrogram wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-01-2005, 14:14)
Här inhandlas Äkta Smör (viktigt för bl.synen)...

Det är vitamin A som är viktig för synen och som finns i bla smör men givetvis i ett stort antal livsmedel. Smör är ingen nödvändig källa när det gäller A-vitamin (om det är enbart därför man äter det.) En kvinna behöver ca 800 mikrogram/dag och det får man i sig genom att äta en morot. En portion lever ger 10 000 mikrogram wink.gif

Alldeles riktigt... det är A vitamin som är viktig och det finns i bl.a smör. smile.gif

Inälvsmat (bläää!) äter jag inte.
Posse
Det var intressant att få veta mer om aspartam, som jag aldrig tidigare "fokuserat" på. Vid en Google-reserach fick jag intrycket att det verkar vara med aspartam ungefär som amalgamet - många hävdar att det är fullständigt harmlöst, medan andra att det orsakar mängder med lidanden och skador.

Jag fastnade bl.a. för följande påstående i ett debattforum:

CITAT
U.S. Food and Drug Administration erkänner att ASPARTAM "bara" kan ge 92 (?!?!) farliga biverkningar...
Skatmor
CITAT (Posse @ 20-01-2005, 12:07)
Det var intressant att få veta mer om aspartam, som jag aldrig tidigare "fokuserat" på. Vid en Google-reserach fick jag intrycket att det verkar vara med aspartam ungefär som amalgamet - många hävdar att det är fullständigt harmlöst, medan andra att det orsakar mängder med lidanden och skador.

Jag fastnade bl.a. för följande påstående i ett debattforum:  

CITAT
U.S. Food and Drug Administration erkänner att ASPARTAM "bara" kan ge 92 (?!?!) farliga biverkningar...

CITAT
Aspartam är billigare att framställa än vanligt socker. Det gör att detta syntetiskt framställda sötningsmedel är attraktivt för producenterna. Dessutom är apartam (E 951) cirka 200 gånger sötare än vanligt socker. Det betyder stora kostnadsbesparingar.

För att marknadsföra produkter med aspartam gör producenterna reklam om att produkten inte innehåller några kalorier.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...prd/varfasp.htm

sad.gif
kerstin z5-6
Det är väl ganska enkelt -antigen dricker man osötad saft , eller så väljer man den med socker ... varför man vill ha mer kemikalier i drycken övergår mitt förstånd
zaaritha
Såg vid veckohandlingen i tisdags att t o m kattmat!! innehåller socker....
Helt idiotiskt! Djur ska inte ha socker!
Själv kämpar jag på med att försöka kolla vad maten innehåller, men
det är svårt---dålig märkning.
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2005, 22:02)
Det är väl ganska enkelt -antigen dricker man osötad saft , eller så väljer man den med socker ... varför man vill ha mer kemikalier i drycken övergår mitt förstånd

Så enkelt är det inte. Kolla vad saft innehåller, om man vill ha utan t.ex. aspartam så får man leta. Just nu kör vi med Signums päronsaft från Coop, tog ett tag innan vi hittade den. Före det var vi utan ett bra tag, eftersom Willys plockade bort sin aspartam-fria saft och (bara) säljer med aspartam. Iaf i städerna runtomkring här där jag bor. Det är alltså inte så enkelt att man kan säga "jag köper saft med socker" för inte många safter innehåller socker utan sockerersättning och då har producenterna valt just aspartam... huh.gif

Rätta mej gärna om jag har fel för det är ett helsike att leta efter aspartam-fria produkter!
Gabi
Gör ni trädgårdsmänniskor inte egen saft? wub.gif
Det är det roligaste jag vet...
Definitivt rena naturliga råvaror.

Gabi
kerstin z5-6
Jo jag smile.gif men jag förstår att det är svårt att hitta saft utan aspartam, för det kemiska joxet verkar de ha i det mesta sad.gif
Posse
huh.gif Kolla gärna Sötningsmedel - hela listan
Berith
CITAT (Gabi @ 23-01-2005, 15:18)
Gör ni trädgårdsmänniskor inte egen saft? wub.gif
Det är det roligaste jag vet...
Definitivt rena naturliga råvaror.

Gabi

Joodå! Rensade ur frysen för nån vecka sen (med minusgrader ute var det en lätt match att förvara det frysta medan frysen avfrostades) och då passade jag på att göra saft på lite olika bär. Smakar verkligen "riktig" saft.

Tänkte på det där med aspartam.... det finns ju såklart inte bara i drycker. Tuggummi, godis, marmelad, sylt, glass, yoghurt... Finns massor med varor som har aspartam som sötningstillsats. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon