Dr_Westerlund
Var just och handlade och det fanns så billig färsk ananas att jag inte kunde låta bli att köpa en. Men hur vet man att den är klar att ätas? wink.gif

Måste erkänna att de bara förekommit i burkform hemma hos oss, och då står det lix stämplat på smile.gif
Hannele
Redan i affären ska du lukta på den; den ska dofta angenämnt sött.
Ananas har ganska kort ät-tid, den är som bäst bara ca 2 -3 dagar.
Sedan börjar den dofta lite surt, med är oftast fortfarande helt ätlig.
Servera vispad punsch-grädde till. wub.gif
160kvm stort hus
Hej!
När den börjar bli gulare. Och så börjar det lukta annanas om den...

Min var lite mögglig i botten sist ( låg lite för länge ) men det var bara på utsidan.

Åh, färsk annanas som är sååå god!

Mvh G
Caprice
Precis som sagt, så är lukta det bästa sättet att veta...

Tänk på att du kan skära / bryta av blasten och plantera så får du ett litet ananasträd så småningom... smile.gif

Caprice
Dr_Westerlund
Tusen tack för de snabba svaren smile.gif

Hoppas på att övertyga yngsta sonen om att något från växtriket kan vara gott.

I somras tittade han upp på värdinnan som serverade hallontårta och talade om att såna där röda var han aaaalderles för liten för att äta biggrin.gif
Han är svårflörtad den lille Gulliganen wub.gif
lisselbo
För det mesta är en ananas mogen när den kommer till butiken, men ibland händer det att den är lite grön.
Den ska som sagt börja bli lite gulaktig.
mvh Marie
Micke
Känns förstås som nämnts på doften, men en kompis till mig som kommer från Brasilien gav mig också tipset att doften känner man bäst från ananasens "rumpa", alltså undertill där den skurits loss från plantan.

Micke
Mia, zon 3
Håller med tidigare talare, dofta underifrån.

Och Dr Westerlund:
Ett bra tips (tror jag) till sonen:

Gino:

skär valfria frukter i tärningar (helst ska jordgubbar ingå), t.ex. jordgubbar, ananas, banan, melon, sharonfrukt etc. Lägg i portionsformar som tål ugnsvärme. Riv vit choklad över. Kör några minuter under grill-elementet i ugnen, bara så chokladen får färg. MUMS!
(Funkar med frysta jordgubbar också.)

Lycka till!
cecil
Ni som har "gjort" ananasplantor: Funkar det även om bladrosetten är så torr att den nästan är gråaktig? För så har den sett ut på alla "ätbara" ananasar i affären.
Mvh Cecilia
Hannele
CITAT (cecil @ 18-01-2005, 09:19)
Ni som har "gjort" ananasplantor: Funkar det även om bladrosetten är så torr att den nästan är gråaktig?
För så har den sett ut på alla "ätbara" ananasar i affären.

Nej, det blir ingen plata av grå torr bladrosett.
Vi äter färsk ananas nästan varje vecka och de har fina gröna fräscha blad.
Ananasen kan till och med vara lite grön och vara söt och ätbar.
Som Micke beskrev, man ska lukta på ananasens "rumpa"; undertill där den skurits loss från plantan.
Sött ska det dofta.
När det börjar lukta lite fränt och surt, får man smaka, om den är fortfarande OK.
Dr_Westerlund
Tack Mia för tipset.

Startar en ny tråd på recept och hoppas på flera tips för att lura i min "animalian" blink.gif
något från växtriket tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon