Åsa E
När det är vinter och trist så piggar jag upp mig med att tänka på trädgården. Och så kom jag att tänka på en fråga som jag borde ha ställt i somras:

Vem är det som äter på nävornas blad (praktnäva, biokovonäva) så att bara bladnerverna blir kvar? Jag har aldrig sett några insekter eller sniglar på nävorna. Odjuren tycks däremot inte gilla en starkdoftande näva med ceriserosa blommor.

Någon som vet?

Hälsningar Åsa
Margith
Det var diskussioner om något liknande i våras/somras. Jag läste med stort intresse eftersom någonting åt upp mina aklejor så att bara bladnerverna blev kvar. Rabatten såg ut som om den drabbats av lokal, väldigt hård frost i början på juli..
Av det jag läste då, förstod jag att det var någon slags fjärilslarv som drabbat mina blommor. Och trots att jag kollat efter ohyra flera gånger utan att hitta något, så var de ju där! Larverna var jättesvåra att se, eftersom de satt i kanten av bladen och hade samma färg som bladen... men OJJJJ så de åt!!! Olika larver verkar föredra olika blommor... eller beror det på vad som finns att tillgå i trädgården??
Jag erkänner att jag dräpte larverna med Radar... väldigt elakt, jag har inget emot fjärilar... men de åt ju upp allting!!! Nu väntar jag med spänning på den här våren för att få se om aklejorna överlevt anfallet. För säkerhets skull har jag grävt ner några akleja-fröer under snön... ja 10-15 olika sorter... rolleyes.gif
Åsa E
Aha!

Så det var så svårt att se de små uslingarna. Om det blir likadant i år så ska jag titta mer noggrant så jag hittar dem. Tack för hjälpen!
Och dina aklejor överlever säkert, de är tåliga. Men 10-15 nya sorter är ju aldrig fel. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon