Full version: vindruvssticklingar
åsgård
Nu är det ju hög tid att ansa vindruvsplantorna. Tänkte samtidigt ta sticklingar av några sorter.
Vad säger expertisen, är det bara att sätta dom i vatten, Ljust tro?

Vilken del är lämpligast att ta sticklingar från?
Den del som är förvedad förra året eller skall man ta en något äldre ved?
MVH Kenneth
Christer i Falköping
Fjolårsgrenarna går bäst. Men ju tjockare kvistarna är, desto svårare har de att rota sig.Sätt dem i såjord med en gång och ställ dem ljust (med plastpåse över) och varmt. De börjar rota sig fort. Om det är skillnad på sorter vet jag inte, men det tror jag inte.
Christer.
Dzad
What about vindruvsfrön?
Sådde några och den första grodde inom 1-2 veckor redan. Ser inte så fina ut vindruvsväxter tycker jag... men kan man få vindruvor från frösådda också om än efter många år? Hur jämför det sig med t.ex. frösådda citronväxters möjlighet att få frukt?
Christer i Falköping
Frukt kommer du att få, frågan är bara hur de kommer att smaka. Det är ungefär som med äpplen, har du tur blir de goda.
Christer.
åsgård
Då så.
Nu kommer saxen fram, och vännerna druvor ligger illa till.

Har en stickkling som finns i komposten, ska bli intressant och se om den klarat sig i vår.

Kommer tillbaka med resultatet.
MVH
Christer i Falköping
Men skall jag vara ärlig, tycker jag det är lite väl sent att beskära dem nu. Men jag vet att det finns de som har en helt annan åsikt än mig, men bara så att ni vet rolleyes.gif
Christer.
Dzad
CITAT
Frukt kommer du att få, frågan är bara hur de kommer att smaka. Det är ungefär som med äpplen, har du tur blir de goda.
Christer.

Jaså, det var bra.
Hur många år tror du man skall vänta tills man kan förvänta sig frukt då? Ger den som citron antagligen gör ingen frukt ifall man har den inomhus hela vintern, om än med extra ljus?
Eller med andra ord vad krävs för att den ska ge frukt? Jag antar att den skall blomma på våren för att det skall kunna ske.

Hoppas inte jag frågar nåt som redan blivit besvarat här på vårt forum.
Christer i Falköping
Vet faktiskt inte hur lång tid det tar, men räkna med att det nog tar tre år. Om kärnorna är från en sort som inte klara kyla, kan du säkert få frukt på den om du har den inne, men svalt vill den ha på vintern ändå. Bara till att få blommorna pollinerade.
Christer.
åsgård
Nu har jag hämtat hem vindruvs-sticklingarna.
Satta i jord nu, men helt plötsligt så kan jag inte erindra mig om de skall stå i rumstemperatur eller svalare 10grader ?

Vad sägs?
MVH
Kenneth
TeliaNet
vid svalka bygger växter upp rotsystemet, men när det inte finns några rötter att bygga på.
men jag tror dock att den slår rot fortare om den står med undervärme.

detta är bara vad jag tror.

lycka till.
Lady Hamilton
tongue.gif Jag har mina stående i vatten med undervärme

Och bladen har slagit ut smile.gif

( wink.gif Det kommer rötter, men inte där jag trodde de skulle växa ut!! laugh.gif )
kal
nån som vet var man kan få tag på vindruvs sticklingar.
helst ryska. nå som har lust att sälja? eller finns de i affär?

mvh kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon