MrNorth
Nån som vet?

MVH
Henrik
Fenja
Gissar på att det är en primula...
Mvh
Fenja
LenaTuring
Ser ut att vara en Primula (mest troligt en jordviva).
MrNorth
ok tack!

En annan fråga. Hur bör jag sköta en orkideé som heter "cymbidium"? Fick den när jag fyllde år, vill helst inte ha ihjäl den wink.gif

/henrik
Christina i Taxinge~
Några tips här:

Cymbidium, skötsel
Åsa E
Jag vill ge lite tips om jordvivan!

Förra året köpte jag tre och lyckades vattna ihjäl två av dem. De trivs inte inomhus, men man måste ju få dem att överleva tills det går att sätta ut dem i trädgården. Den som överlevde fick 2-3 matskedar vatten i veckan och blev sedan utplanterad på våren. Och den blommar nu (!) i rabatten.

Hälsningar Åsa
MrNorth
tack!

Hur ska man vattna den? En kompis rekommenderade mig att "dränka" den varannan vecka, dvs dänka ner den i djupt vatten så rötterna översvämmas. Man skulle inte vattna som vanligt för den tyckte inte om att stå fuktigt...

Nån som kan bringa klarhet?

/henrik
pejori
nej.. cymbidiumen ska du inte dränka sad.gif
den är en vinterblommande orkidee som vill stå svalt och med sparsam vattning.
står den i vanlig rumstempratur, så räcker det med att vattna den varannan vecka.
ställ den inte över ett element.
när den blommat färdigt och risken för frost är över, så ställer du ut den i ett halvskuggigt läge, och vattnar rejält,
den vill då ha mycket näring, jag ger vid varje vattning,
kan stå ute tills det blir ca.tre-fyra grader.
ställs sedan svalt och torrt igen tills blommorna ev. kommer..
lycka till
Mia, zon 3
Jag har lyckats ha ihjäl flera Cymbidium på något mysko sätt.... De har dött efter att jag tagit in dem efter sommaren. Det verkar som om de har ruttnat nerifrån, och varje gång har jorden varit full av gråsuggor.
Vet inte om jag törs skaffa en ny eller inte..... sad.gif
pejori
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2005, 10:51)
Jag har lyckats ha ihjäl flera Cymbidium på något mysko sätt.... De har dött efter att jag tagit in dem efter sommaren. Det verkar som om de har ruttnat nerifrån, och varje gång har jorden varit full av gråsuggor.
Vet inte om jag törs skaffa en ny eller inte..... sad.gif

cymbidium är besvärlig, när man inte kan ge den rätt förutsättningar. wub.gif wub.gif
mina överlevde, men jag lämnade bort dom, då jag inte har en sval veranda eller ett ouppvärmt rum sad.gif sad.gif
det är inte så bra att ställa dom på marken. häng dom i någon trägren eller ha dom på balkongen över sommaren istället. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon