Full version: lysrörsbelysning?
cornelia
Hej, Jag försöker lista ut om det går bra att använda vanliga lysrör i ngn form för frösådd inomhus inne i ett rum. Såg i Allt om trädgård att de sålde en belysning som kostar ca 700 kr, tyckte det lät dyrt, finns det billigare alternativ?
med vänlig hälsning cornelia
Kajsa
Nej, det är inte billigt, imorgon får jag min lampa 2 st lysrör 1.20 långa och armatur, sladd, stickpropp, kedjor blev 650 kr. Men oj vad längtat efter denna, har sått 7 sorters pelargoner idag. Tack Kerstin för hjälpen wub.gif
TeliaNet
det ska vara lysrör som heter TLD 840 eller fluora 77.
armaturerna kostar några hundralappar och rören kostar ca 50-70 kr.
Sollan
Enligt artikel i AoT skulle det gå lika bra med vanliga lysrör eller energilampor....
kerstin z5-6
Det finns en tråd här i förökning om du bläddrar bakåt en sida, och ja, -du kan använda begagnade lysrörshållare-de kan se ut hur som helst o sakna plastkåpor -annars tar du bort dem . Vanliga lysrör , kostar 60-90 kr beroende på sort-Håller länge.Vid sådd ska de vara nära växterna 15 cm -sådär max . Höjs efterhand -se bilder i mitt album frösådd

Sen när du kört med det ett tag kanske du vill köpa lysrör av nån spec .sort
Då får du återkomma smile.gif
Vid övervintring av växter kan rören sitta högre

Det är ett lyft att odla under lysrör , om man börjar den här årstiden o inte gjort det förut .. mkt bra resultat laugh.gif laugh.gif
TeliaNet
CITAT (Sollan @ 17-01-2005, 22:12)
Enligt artikel i AoT skulle det gå lika bra med vanliga lysrör eller energilampor....

philips TLD 840 är ett standard-fullfärgsrör PUR 0.83
osram fluora 77 är ett bra växtrör. PUR 0.71
de två rörer ligger bäst till för odling av växter.
tex kompaktlysrör för skrivbordslampor är sämre. PUR ca 0.50
växterna vill ha ljus mellan 380 och 700 nM och bäst tar photosynres A+B vid 380-460 + 620-700.
det andra där i mellan tas upp av xantyphyll, caratenoider osv, dock lite mindre upptagen strålning i mellan.
Jejja
Jag har nån slags vanliga lysrör. Köpte på Clas Ohlson för 350 kronor tror jag, och då var det med hela armaturen och dubbla rör.
Funkar bra förutom att det blir lite varmt. Men det duger gott åt mig i alla fall...
kerstin z5-6
precis går utmärkt !! tongue.gif Jag brukar jaga hållare till lysrör både här o där -offentliga lokaler byter ut hållare då o då -affärer likaså laugh.gif laugh.gif
Norrlänning
Willab säljer lysrör ,någon som vet vad det är för kvallisort.
TeliaNet
CITAT (Norrlänning @ 23-01-2005, 17:20)
Willab säljer lysrör ,någon som vet vad det är för kvallisort.

japp jag vet.
det är philips TLD 840.
spektrat kan du se här under. det röret är mätt som ett av de effektivaste till fotosyntesen.
Norrlänning
Tack för det snabba svaret
Blev en beställning av en armatur 2x58 watt från willab
Dom hade kampanjpris på armaturerna.

Vet nån föresten när den nya katalogen för 2005 släpps.
TeliaNet
jag är själv i funderingarna om jag ska köpa 2x58:an, har ju 36:an sen innan.
självklart saknar jag deras katalog, den borde kommit ut nu.
kerstin z5-6
dyra tycker jag ...
Tesa
Och jag kör delvis med lågenergilampor...och vanliga ljusrör...tycker det är för mycket pengar att investera i "riktiga" lysrör...det skall ju till några stycken om man skall ha till allt...
kerstin z5-6
#Riktiga #-det skiljer minimalt i resultatet .. laugh.gif jag har massor av vanliga smile.gif
TeliaNet
bara för att willab tar 95 kr för ett lysrör betyder inte det att de är dyra.
på elaffären kostar ca 50 kr.

TLD 840 är ett vanligt flerfärgsrör som funns i skolor, sjukhus och industrier.
det är pga dess specifika strålningsspektrum som den också råkar passa bra till växter.
kerstin z5-6

ohmy.gif QUE ??

Så om jag ska ha 20 nya TLD ska jag köpa dem på Willab
never! Det retar mej nåt vansinnigt att så fort ngt är till för "växter" så kostar det mera - blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2005, 08:35)

ohmy.gif QUE ??

Så om jag ska ha 20 nya TLD ska jag köpa dem på Willab
never! Det retar mej nåt vansinnigt att så fort ngt är till för "växter" så kostar det mera - blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

nej, men samma sort på elaffären för halva priset.
kerstin z5-6
precis :)då är vi på samma linje smile.gif laugh.gif
TeliaNet
japp.

jag har sått vattenmelon och jordgubbar, de har nu börjat titta upp.
kerstin z5-6
KUl , ifjol växte vattenmelonerna som attan .. de blir stoooora
TeliaNet
tyvärr ja, jag kan ju inte ha dem inne och ute på landet är jag inte varje dag så jag kan vattna.
men det ska blit gott i alla fall.

kolla i mitt album om ljus!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon