Tyr
Så här i omplanteringstider har jag en liten fundering angående storleken på krukan.
Hjärtat säger ”stor kruka” huvudet säger ”lagom är bäst” till slut har man ingen plats kvar i fönstret.

När rötterna kryper längs botten och vägg är det ju läge för större kruka, men kan det verkligen ha så stor betydelse. Det finns ju nackdelar med en alltför stor kruka också.

Relativt små plantor kan ju ha ett enormt rotsystem och tvärtom för mycket större växter.
Dessutom får man ett gäng ytterkrukor över då dom är för små för plastkrukorna man planterat om i.
Man tänker sig att i naturen har plantorna obegränsat med plats men man kan ju inte ha stora urnor på golvet i vardagsrummet. Ni förstår kanske min poäng.
Christer C
Generellt bör det vara balans mellan växten ovan jord och rötterna. Det är svårt att jämföra med naturen där helt andra förhållanden råder än på fönsterbänken. Jag har mest erfarenhet av orkidéer och där gäller att ha trånga krukor för att inte rötterna ska stå blöta för länge efter vattning. Gör dom det så ruttnar dom snart och dör.
Tyr
Ofta ser man ju växter i oproportionellt små krukor, och dom verkar trivas som fisken.
Jag har ingen särskild god erfarenhet av stora krukor, har inte märkt att det växer nämnvärt snabbare utan tar bara mer plats på fönsterbrädan. Men då skiljer jag på stora träd som fikusar, palmer, philodendror, monstera osv. dom står ju på golvet och ska givetvis ha större krukor.

Planterar man om med ny näringsrik jord och gödslar regelbundet så har väl inte storleken på kruka så himla stor betydelse, rötterna samlas lite tätare men fyller fortfarande sin funktion, nämligen att suga upp vatten och näring till växten. Förhållandena i en kruka är ju mer gynnsamma än i naturen angående näringstillförseln t ex. Det borde kompensera för den något trånga tillvaron. För dom flesta växter ska tilläggas, vissa har ju ett grövre rotsystem med bl a pålrot och då är det väl en annan sak men i dom flesta fall av krukväxter bör det väl gå bra.
Sen är det ju också som det påpekades att större krukor hålls fuktiga längre tid och är således inte lämpliga för vissa växtsorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon