Full version: Hallonsort
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Som nybliven mycket nöjd ägare av kolonilott ber jag om hjälp med identifiering av den hallonsort som växer där. Den förre ägaren kunde inte komma ihåg vad det var för sort han hade planterat där ursprungligen.

Det är en mycket fin sort som är rätt syrlig och som därmed passar alldeles utomordentligt till sylt. Mums! Syrligheten gör att man då undviker problemet att exempelvis fåglar hackar sönder en stor del av skörden. Detta problem hade jag på min tidigare kolonilott med den söta hallonsorten Preussen.

Jag bifogar några bilder på hallonen och hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack!

Gabi
vill inte göra dig besviken för jag vet inte svaret på din fråga. Men hur får man sådär fina hallon? finns det ngn hemlighet? Mina buskar är glesa och ger inte så mkt. Ändå tycker jag att jag sköter dem...

Gabi
Fenja
Hallon gillar att stå i full sol. Klipp ner alla gamla "pinnar" direkt efter skörd och håll ogräsfritt där de växer. Jag brukar ge min en giva gödsel och/eller gräsklipp efter skörd.
Vill du ha sticklingar kan du pm:a mig längre fram i vår Gabi. Jag har en gammal okänd sort med stora söta bär som sprider sig som ogräs.
Mvh
Fenja
Eva St
Åh är det fler som får PM :a dig Fenja??????????????
Karl-Göran Karlsson
Hm. Åter till ämnet tack! Jag ville ha hjälp med identifiering där alltså hallonsorten Preussen är utesluten.

En sort med stora bär, mörkröda (nästan lila) som passar utmärkt till sylt. Skörden börjar rätt sent (slutet av juli) och pågår länge (3-4 veckor). Kan det vara Asker eller Veten?

För övrigt vill jag säga att hallonodling är betydligt lättare och mer tacksam än odling av exempelvis jordgubbar. För det senare är ogräsrensning och att hålla efter utlöpare/nya plantor riktigt jobbigt i jämförelse med ogräsrensningen i ett hallonland (buskarna har helt klart övertaget). Det enda som är lite knixigt med hallonodlingen är uppbindningen och uppsättning av stöd som tar sin tid (men kanske bara kräver rejäla insatser vart 3:e/4:e år. Skördeutbytet är också mer förutsägbart än med jordgubbar. Jag brukar få minimum cirka 20-30 liter bär på ett hallonland enligt den nedersta bilden men ett riktigt bra år kanske så mycket som 50-60 liter. Huvudsaken är att man ger dem rikligt med vatten åtminstone en vecka före själva skörden. Torkan är den enda faran och där gäller det att vara beredd.
Gabi
Ursäkta, Karl-Göran, det var inte meningen att byta ämne. Själv har jag Veten och jag tycker inte mina blir så där nästan mörkrött lila. De är mer röda om jag inte missminner mig.

Gabi
Susanne i Linköping
Karl-Göran, förlåt en till som inte vet sorten men jag tror att jag kanske har en planta av samma sort. De är så sura att jag funderat på att ta bort plantan, men ditt tips om att de ger bra sylt har fått mig på andra tankar.

Plantan är mycket större och kraftigare än mina andra hallon, som är av sötare sorter. Bären är precis som på dina bilder, stora, mörkröda/lila och väldigt vackra.

Hoppas någon vet vad den heter!
KURT
Hallon (allra hellst skogshallon) passar utmärkt till sylt, passar speciellt bra att blanda med mera pektinrika bär tex svartavinbär.
Mia, zon 3
Kan inte heller ge något namn, men mina påminner mycket om de där också. Vad jag vet är min hallon-djungel från 70-talet, så det borde inte vara någon jätteny sort.
Jan af Lisö
Jag har inte heller något svar på frågan, men kolla gärna på Herbers sida om du känner igen sorten:

http://www.hallonplantor.se/index.html

Annars så kan du kanske skicka bilden till Herbert, han är ju en av Sveriges främsta hallonodlare så om det finns någon som borde känna igen sorten, så är det väl han.

Berätta för oss hur det gick.
Karl-Göran Karlsson
Jo, jag vet om sidan för Herberts Hallon i Harplinge (kul namnkombination!). När jag tittat där kan jag dock ändå inte identifiera min sort. Ingen av hans sorter verkar riktigt stämma.

Jag funderar trots allt på om sorten inte är Veten i alla fall. Fast enligt Gabi så är dessa mera röda än lila. Då är det kanske Malling Exploit som i alla fall är omnämnd men inte i bild på Herberts sida.

Nåväl, jag försöker kontakta Herbert för att få besked och återkommer.
Karl-Göran Karlsson
Hej igen!

Nu har jag fått svar av Herbert Arvidsson i Harplinge, en av landets främsta hallonexperter. Han ringde upp mig häromdagen efter att jag skickat mina bilder till honom.

Herbert är tvärsäker: Hallonsorten är Veten!

Så, Gabi, det är alltså visst samma sort som du har. Att dina inte blir lika mörkröda eller lila kanske beror på att du inte låter dom bli det (alltså mogna färdigt!). Kan det vara så? I så fall, undra på att du tycker hallonen är sura. Nu är sorten ju ganska syrlig men det kanske kan vara ide att låta dem sitta kvar så länge som möjligt innan man tar dem.

Herbert gav också tips för den som vill ha ett sötare bär men som i mitt fall inte vill ha sorten Preussen eftersom den älskas av bl a fåglar. Då finns enligt hans råd sorten Mormorshallon som ett bra alternativ eller Risarts Dessert (som är en korsning av Veten och Preussen). För att man skall vara absolut säker på att inte fåglar skall ta bären kan man välja en gul sort. Fåglar gillar absolut inte gula bär enligt Herbert.

Så nu vet ni, alla hallonfantaster, hur läget är!
Gabi
Men jag tycker inte hallonen blir sura...kan jag minnas fel när det gäller hallonsorten jag har? De är stora, saftiga och goda men inte lila. Kanske det beror på ngt annat...Skönt att du fick svar till sist.

Gabi
Karl-Göran Karlsson
Om inte hallonen är sura eller åtminstone syrliga så bör det nog vara en annan sort som du har, Gabi. Det kanske rent av är Preussen? Eller kanske Mormorshallonet som Herbert föreslår? De blir ju stora enligt honom. Ta en titt på hans web-sida för där finns ett flertal sorter beskrivna inklusive foton.

När det gäller att du inte får så stor skörd så kan jag tänka mig att du kanske får öka på gödslingen. Jag själv lägger gräsklipp under säsongen och det ger kraftiga och många skott.
Herbert Arvidsson
Hej har hittat din fråga här på Forum, och kan nog säga att både bild och din beskrivning stämmer på Veten. Det blir mycket bär och de passar bäst till sylt eftersom smaken är syrlig och det ger mer smak på den färdiga produkten. Hoppas att du får mycket bär nu när bären snart mognar.Vi ser fram mot att få börja plocka här bland våra egna buskar, men vi har inte Veten i plantförökning.Hälsningar Ingeborg och Herbert
Johan.S
CITAT (Herbert Arvidsson @ 08-07-2006, 10:56)
"...både bild och din beskrivning stämmer på Veten. Det blir mycket bär och de passar bäst till sylt eftersom smaken är syrlig och det ger mer smak på den färdiga produkten..."
Hej!
Jag sökte just runt här för att se om någon visste vilken typ av hallon som är det mest lämpliga valet om man endast väljer utifrån kriteriet hushållsfrukt (saft, sylt, etc.).

Således är Veten en lämplig sort. Finns det andra sorter som är ännu bättre val om man vill ha hallon som hushållsfrukt?
Även gula sorter är intressanta.

I Zetas katalog får hallonsorten Veten betyget: (-). Vet inte utifrån vilka kriterier de satt det betyget på sortens odlingsvärde, men kanske har de inte vägt in egenskaper som är lämpliga för hushållsfrukt i sin bedömning.

// Johan.

Johan.S
Hej, igen!
Den storfruktiga sorten Superlative lär vara lämplig som hushållsfrukt, vet dock inte hur den står sig jämfört med Veten.
Även sorten Lloyd George är tydligen lämplig, men där finns en notering om att den endast trivs på vissa jordar, vilka anges dock tyvärr inte.

Herbert Arvidsson
hej, lite komplement till sortvalet som Johan nämner.Superlative kommer att finnas på marknaden nästa år hos Zetas, den förefaller intressant men vi vet inte vilken jord den föredrar utöver lera . Vi rekommenderar Risarp Dessert som användbar till både saft sylt och dessert, den finns även i gul variant, en mutation sedan 2002 . Båda sorterna trivs på lättare jord. Sorten Lloyd George är användbar till allt som man vill göra med bären, ett myckert vackert bär som också kommer med nästa år till Zetas. De finns också med i nästa leverans som vi skickar till Zetas om cirka två veckor. Hälsningar Herbert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon