Christoffer
Ibland står det att en viss växt "är en avlägsen släkting till..." osv,
och syftar på växter från helt olika släkten?

Vad menas egentligen när detta påstås?
Att de tillhör samma familj?
Blomstertanten
Som ett exempel : Familjen rosväxter Rosaceae
Där finns så olika växter som spirea , hallon , rosor , humleblomster , fingerört , smultron , daggkåpa , apel , rönn , hagtorn och körsbär.
Dom är alla olika artnamn, Spiraea, Rubus , Rosa , Geum , Potentilla , Fragaria , Alchemilla , Malus , Sorbus , Crataegus , Prunus .
Artnamnen indelas sedan i olika undergrupper.

Alltså är hallon avlägset släkt med körsbär. Liksom daggkåpa är avlägset släkting med äpple.

Hoppas att det blev lättare att förstå nu smile.gif
Och att jag själv verkligen har fattat allt rätt , så jag inte lurar dig unsure.gif
Christoffer
De du nämnde är väl släktnamn och inte artnamn? rolleyes.gif
Men det var säkert en felskrivning, precis som jag gjorde i själva
ämnesraden.

Men så "avlägsen släkting" är alltså detsamma som att en växt
tillhör samma familj som en annan som den är avlägsen besläktad
med?
Blomstertanten
unsure.gif Nu blev jag ännu mer osäker. Kanske inte hade så bra kläm på det här som jag trodde sleep.gif
Så här står det i Nordiska floran :
Den nordiska floran omfattar 134 familjer. Familjerna utgörs av ett antal släkten av närbesläktade arter. Arternas latinska namn är alltid sammansatta av släktnamnet och artnamnet. Exempelvis vitsippa, Anemone nemorosa, där Anemone utgör släktnamnet och nemorosa är artnamnet. Familjen den hör till är ranunkelväxter.

Nu tror jag att jag fått kläm på det hela rolleyes.gif

Hoppas du också fått det nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon