Christoffer
17-01-2005, 21:24
Det finns ju en uppsjö av medicinalväxter som är urindrivande,
men finns det några medicinalväxter som minskar urinmängden?
Alltså gör att man inte behöver gå på wc så ofta?
En del av de giftiga växterna har denna funktion, men finns det
några mindre giftiga, eller helst ofarliga?
kerstin z5-6
17-01-2005, 22:49
Minskning av Urinmängden leder till uremi - urinförgiftning och är inget som rek.Urinen bildas /utvinns av njurarna, om du minskar deras funktion samlas vattnet på annat ställe i form av ödem ..svullnader
..men nån enstaka gång måste väl gå utan fara....guuud vad praktiskt om man har nervös blåsa....att kunna åka nånstans utan att VETA att det finns toalett lättillgängligt.....
kerstin z5-6
17-01-2005, 23:44
Då är det bättre att minska på intaget av vätska i så fall ...fast det är inte bra det heller
Nervös blåsa eller läckage är nåt annat - till dessa tillstånd finns läkemedel mm
Ingrid på Västkusten
18-01-2005, 07:32
Det bästa är la att ta urindrivande innan så komemr det välan lite av en torrperiod efter om man inte fylle rpå - ja logiskt sett borde detta ske :-) :-) :-)
Annars finns det ett andningsknep som jag fick lära mig som liten - gjorde man det så försvann känslan av att vara pinkenödig och kom tillbaka efter en timme eller så igen - otroligt praktiskt när man var liten på utflykt!
Hälsar Ingrid
Christoffer
18-01-2005, 09:10
Oj! Jag skrev nog fel. Menade nog inte minskning av uringmängden, utan
en växt som hindrar uringblåsan från att tömma sig (som nervös blåsa)
Finns det någon sådan?
Växter som belladonna, bolmört och spikklubba har ju sådana ämnen,
men det är knappast något man kan rekommendera till någon.
kerstin z5-6
18-01-2005, 11:57
ja det var ju en annan sak - men jag vet bara dessa rätt giftiga växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.