jessica zon6
18-01-2005, 09:35
Har förstått att vissa växter vill ha det lite fuktigare om fötterna,men också lite sol...Hur kan jag göra för att få det?Kan man blanda i någonting i jorden,eller plantera nära dammen, som jag har påbörjat?Tycker också att på min skuggsida är lite väl torr ibland...Är det vattenkannan som gäller eller,hur gör ni andra för att få det mindre torrt?
mvh jessica
katarina76
18-01-2005, 12:06
Vattnar! Sedan beror det ju lite på hur jorden är, och hur väl drenerat det är. Jorden kan vara rätt blöt även där solen lyser
Lerhaltig jord håller fukten bättre. Att plantera marktäckare är också ett sätt att skydda jorden från uttorkning. Är det någon speciell växt du tänker på?
kerstin z5-6
18-01-2005, 12:17
lera i jorden ,torvlager som täckning, fuktig placering tex vid damm eller där regnvatten inte rinner bort direkt
kristerh
18-01-2005, 12:18
Torv håller ju oxså fukten kvar rätt bra, men då skall man ju ha sådana plantor som gillar torv; rododendron mm
krister
kerstin z5-6
18-01-2005, 12:20
torv kan man ha varsomhelst -den gödslade är ju den vanligaste formen -Den Ogödslade innehåller inget kalk o kan användas till surjordsväxter
kristerh
18-01-2005, 12:53
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2005, 12:20)
torv kan man ha varsomhelst -den gödslade är ju den vanligaste formen -Den Ogödslade innehåller inget kalk o kan användas till surjordsväxter
Tack för det infot, det hade jag inte en aning om.

torv som torv trodde jag.
krister
jessica zon6
18-01-2005, 13:04
Här är några sorter som jag hade tänkt mig;aconitum,astilboides tabularis,astrantia ,hosta och tabularis.
Och torv kan man köpa på en handelsträdgård?Fungerar gräsklipp måntro då till marktäckning?
kerstin z5-6
18-01-2005, 13:13
Javisst torv heter ofta Solmull -den är finriven o kalkad -vatten under etablering -=första säsongen samt lite torv o naturgödsel i jorden gör nog susen
Gräsklipp före midsommar -jättebra -upp till 1 dm tjockt lager som tas bort på hösten om det finns kvar
Kerstin, varför tar du bort gräsklippet till vintern? Jag har alltid låtit det ligga kvar och förmultna - är det illa?
Mulle
kerstin z5-6
18-01-2005, 13:34
sorkarna här bor i klippet på vintern o kalasar på bla rosor o lökar -därav tar jag bort det ...tål inte se de feta rackarna

De perenner du nämner klarar sig med halvskugga dvs et par tim sol/dag
Därför! Jag har alerta katter och aldrig en sork på gården så jag fortsätter att låta gräsklippet ligga!
Mulle
kerstin z5-6
18-01-2005, 20:15
Det har jag med , men de kommer inte åt sorken under snön ..
Mia, zon 3
19-01-2005, 10:48
Parasollblad (Astilbiodes tabularis) har jag i en rabatt på norrsidan av huset, dessutom skuggas rabatten av ett äppelträd, så det blir knappt inte en solgnutta där. Det är ren lerjord, och jag vattnar aldrig. Den går bra i alla fall, men som sagt - lera håller ju fukt rätt bra. Och förra våren grävde jag om den rabatten, och blandade i den lilla kompostjord jag hade tillgänglig. Det verkade den också uppskatta, så jag tror att mull-och lerjord är att rekommendera.
Jag vattnar aldrig i rabatterna, om det inte är något nyplanterat. Tror att rötterna söker sig så djupt i leran att de tar det de behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.