Dr_Westerlund
Hejsan

Har två söner som är som natt och dag. Den ena beställer glatt ett happy meal med sallad och vatten wink.gif den andra kan kanske tänka sig nuggets med mycket sås o en milkshake.

Att få i honom frukt och grönt är ett elände. Han äter gärna upp kött och sås ( massor av sås) men hoppar helst över potatis o grönt. Den andra har broccoli som favvorätt.

Hoppas på att få lite tips om hur man kan lura i den lilla en och annan grönsak. Helst utan att han märker det biggrin.gif

Tack på förhand
AnnaLena
Magnolia
Jag är ingen expert, men det beror ju på hur gammal han är. Ganska många mindre barn gillar inte när man blandar ihop maten (grönsaker var och en för sig är tex bättre än en blandad sallad). För större barn kan det vara bra att blanda in grönsaker (de går lättare på det tricket!). Tacos tex brukar funka.

Varför inte ha en frukt- och grönsaksprovning? Köp hem både vanliga och ovanliga frukter och grönsaker, skär i små bitar och samla hela familjen för att provsmaka och poängsätta. Om han hittar något han gillar kan han ju få äta det i fortsättningen - och om allt får lägsta poäng så har han ju åtminstone smakat...
Malvia
CITAT (Magnolia @ 18-01-2005, 10:26)
Varför inte ha en frukt- och grönsaksprovning? Köp hem både vanliga och ovanliga frukter och grönsaker, skär i små bitar och samla hela familjen för att provsmaka och poängsätta. Om han hittar något han gillar kan han ju få äta det i fortsättningen - och om allt får lägsta poäng så har han ju åtminstone smakat...

Vilket bra tips! Tar man med lite ovanligare sorter är det ett bra sätt att lära sig namnen också. Återkommer med resultatet! rolleyes.gif
Sulawesii
Vad gäller frukt brukar jag göra iordning en stor portion fruktsallad till min son och toppa med fettsnål glass och lite chokladsås.
Clementiner och kärnfria druvor gillar han, så det köper jag och ställer in på hans rum. Då går det åt mycket bättre än om jag lägger dom i fuktskålen i köket.

Sen kan man mixa söner en mindra mängd (så att det inte ger så mycket smak) kokta grönsaker i tex pastasåsen.
netaave
Prova att göra ett grönsaksfat med "vanliga" råa kända grönsaker, morotsbitar, gurkskivor, paprikaringar, blomkålsbuketter, färsk broccoli i buketter m.m.
Gör så en dipsås på pulver eller med egna kryddor. Sån man brukar dippa chips i. Var och en har en assiett till sin dip.
Vi gör sånt här till mellis på dagis ibland och det brukar uppskattas, dels för att man får äta med fingrarna dels för att de flesta barn faktiskt gillar råa grönsaker mer än kokta och vill känna igen det dom äter.
Kompletteras förslagsvis med äppeljuice, ost och mjukt bröd.
Blomstertanten
Rivna morötter i köttfärssåsen ! rolleyes.gif

Suveränt gott ! Numera vägrar min son äta köttfärssås om jag inte har i morötter i den .
Moster Mynta
Vi lagar rätt ofta mat tillsammans med barnen. Och medan vi lagar slinker en och annan "råvara" ner. En morots stav, en bit rå kål o.s.v.
Äldsta pojken gillar att laga sallad.
Senaste lördagskväll fick han fria händer i köket och lyckades laga en supergod tonfisksallad med tomater,gurka,sallad,tonfisk,fetaost lite lök. Sen kom han med en bricka med salladen och varsin öl åt oss vuxna och juice till sig o brorsan med sugrör och frusna vinbär hängande på kanten. Tala om fest! Jag blev helt imponerad. De kan mer än man tror. wub.gif rolleyes.gif

När samma gosse var yngre brukade vi ibland göra roliga grönsaks o fruktdjur tillsammans som vi sen åt som mellanmål. Med hjälp av tandpetare lades gurkstavar till ben på ett äpple, öron av skivad rädisa o tex russin som ögon...låt fantasin flöda.

När jag lagar spagetti o köttsås river jag ofta ner en zuccini+ lite morot o lök o lägger det i pannan efter att köttet brynts lite. Drygar på så sätt ut såsen så det bli lite mer( o nyttigt!)

Tror nog att de flesta kan lära sig att äta grönare om man bara utsätts för det ideligen, tillsist ger även den mest aviga upp smile.gif
Sulawesii
CITAT (Moster Mynta @ 25-01-2005, 11:24)
Vi lagar rätt ofta mat tillsammans med barnen. Och medan vi lagar slinker en och annan "råvara" ner. En morots stav, en bit rå kål o.s.v.
Äldsta pojken gillar att laga sallad.
Senaste lördagskväll fick han fria händer i köket och lyckades laga en supergod tonfisksallad med tomater,gurka,sallad,tonfisk,fetaost lite lök. Sen kom han med en bricka med salladen och varsin öl åt oss vuxna och juice till sig o brorsan med sugrör och frusna vinbär hängande på kanten. Tala om fest! Jag blev helt imponerad. De kan mer än man tror. wub.gif rolleyes.gif

Du vill inte låna ut honom? tongue.gif
myskmadra
Jag hör att det går att göra gott bröd med mixade linser i?
Har någon provat? Tala om att gömma nyttigheterna..........
Caprice
Ang bröd så kör jag alltid med solroskärnor samt russin i brödet.. Kanongott..!

Använder bakmaskin... tongue.gif

Caprice
netaave
CITAT (myskmadra @ 26-01-2005, 21:40)
Jag hör att det går att göra gott bröd med mixade linser i?
Har någon provat? Tala om att gömma nyttigheterna..........

Det här hittade jag, kanske inte riktigt vad du sökte.

Linsbröd i panna

Ingredienser

2 dl röda linser
4 dl vatten
3 tsk stött kummin
4 tsk sesamfrö
1 dl bovetemjöl
2 msk sojamjöl
1 msk potatismjöl

Tillredning

Koka linserna 6-8 minuter till allt vatten kokat in. Låt linserna svalna och tillsätt sedan alla mjölsorter, kummin och sesamfrön. Arbeta tills degen har blivit fast. Låt vila och svalna i ca 1 timma. Forma bullar och platta till med handen till tunna kakor och nagga med gaffel. Grädda dem utan fett i stekpanna på svag värme i ca 2 minuter på varje sida. Godast att äta nygräddade.
anna_rispan
har bakat bröd med mixade kikärtor. det blev bra och gott. proteinrikt. kanske går att mixa morötter också???

använde receptet från buffé.
Magnolia
För er som handlar på ICA så fanns det ett recept på bröd med bönor i senaste Buffé. Jag har inte provat, men det lät gott och proteinrikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon