Vi lagar rätt ofta mat tillsammans med barnen. Och medan vi lagar slinker en och annan "råvara" ner. En morots stav, en bit rå kål o.s.v.
Äldsta pojken gillar att laga sallad.
Senaste lördagskväll fick han fria händer i köket och lyckades laga en supergod tonfisksallad med tomater,gurka,sallad,tonfisk,fetaost lite lök. Sen kom han med en bricka med salladen och varsin öl åt oss vuxna och juice till sig o brorsan med sugrör och frusna vinbär hängande på kanten. Tala om fest! Jag blev helt imponerad. De kan mer än man tror.
När samma gosse var yngre brukade vi ibland göra roliga grönsaks o fruktdjur tillsammans som vi sen åt som mellanmål. Med hjälp av tandpetare lades gurkstavar till ben på ett äpple, öron av skivad rädisa o tex russin som ögon...låt fantasin flöda.
När jag lagar spagetti o köttsås river jag ofta ner en zuccini+ lite morot o lök o lägger det i pannan efter att köttet brynts lite. Drygar på så sätt ut såsen så det bli lite mer( o nyttigt!)
Tror nog att de flesta kan lära sig att äta grönare om man bara utsätts för det ideligen, tillsist ger även den mest aviga upp