Full version: Chirimoya?
Emmaibäcka
Hade en pojkvän en gång som tagit frö från en Chirimoya, och av det blev de en fantastiskt fin växt lämplig som inomhusväxt eller i vinterträdgård. Denna dog dock och jag har inte lyckats hitta denna frukt i någon affär hittills. Någon som har en aning om vart man kan få tag på frö, sticklingar eller liknande så skulle jag bli så här gla biggrin.gif
/Emma
AntoonW
Hittade lite olika sorter av denna frukt när jag gjorde en sökning på google. Kolla gärna på nedanstående länk.

http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&q...a&btnG=S%C3%B6k

Kollade även hos impecta men de säljar bara
Annona squamosa- sockerannona

Hoppas att det hjälper dig på vägen

//Antoon rolleyes.gif
wolkenkrabber
cherimoya går att hitta i de flesta välsorterade mataffärer, tänk på att plantan inte tål uttorking starksol eller darg, den har lätt att tappa bladen
Emmaibäcka
Har inte lyckats hitta frö/kärna än, affärerna i Värmland tycks inte ha denna kulinariska frukt sad.gif Någon annan som har tips??
Fenja
Jag har några cherimoya fröer liggandes sedan något år, vet inget om grobarheten på dessa, men du får gärna några om du vill? Du kan pm:a mig i så fall.
Mvh
Fenja
jepp
Hej, har några chirimoya kärnor och lichikärnor. Hur ska jag gör för att få dem att gro på snabbaste o bästa sätt?
Är det någon som har något knep? rolleyes.gif
Zazu
CITAT (jepp @ 01-01-2006, 19:56)
Hej, har några chirimoya kärnor och lichikärnor. Hur ska jag gör för att få dem att gro på snabbaste o bästa sätt?
Är det någon som har något knep? rolleyes.gif

litchie förlorar grobarheten ganska fort, så så direkt.
cherimoyan tog ett par tre veckor att gro, blev två plantor som trivs wub.gif
tror de gillar lite undervärme och extra fuktighet.

mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon