kristerh
Jag kom på att jag inte haft en krona eller sedel i plånboken sedan före jul wink.gif betalar alltid med kort, för min del kan de avskaffa de fysiska pengarna helt, fast det är ju klart barnfamiljer kanske behöver några kronor att skicka med barnen när de skall nånstans wink.gif
nån mer som inte använder mynt o sedlar?
krister
Mi70
Jag använder väldigt sällan kontanter också, vilket är ett problem ibland, som vid torghandeln där jag gärna handlar, liksom då, precis som du noterat, barnen skall ha pengar till skolan, fickpengar för utflykter, liksom det alltid pinsamma då man går på föräldramöten o annat på dagis/skola och ej har en femma för kaffet!

Jag tycker kort är praktiskt och smidigt, lättare att hålla koll också hur mycket man spenderar, och vad man handlat, bara kolla på nätet! Med kontanter kan jag få känslan att jag tar ut 500 för att sedan upptäcka att pengarna är slut och jag vet inte vad jag köpt, tror alltid att jag tappat några sedlar........ wink.gif

Försöken med påladdningsbara kort för småpengar funkade ju inte för några år sedan, men jag tror att mobilen kommer att kunna användas för småinköp inom en snar framtid, redan nu kan du ju handla med pengar du har på ditt mobilkort.
Dr_Westerlund
Har sällan kontanter i plånboken men igår saknade jag det verkligen.

Skulle storhandla och hade inte en sekin löst så jag kunde ta en vagn ohmy.gif
Verkade så fånigt att söka upp en bankomat när det bara behövdes en femma så det slutade med att jag viggade en av chefen laugh.gif
Monica M zon 4
Å jag gör nästan tvärtom. Handlar nästan aldrig med kort. Använder det nästan bara till att plocka ut pengar med. Har alltid kontanter i plånboken. laugh.gif

Jag slarvar ibland med att skriva upp när jag handlat med kortet så för min del funkar det bättre att handla med kontanter. Då ser jag ju direkt hur mycket pengar jag har!
kristerh
CITAT (Dr_Westerlund @ 18-01-2005, 12:27)
Skulle storhandla och hade inte en sekin löst så jag kunde ta en vagn ohmy.gif
Verkade så fånigt att söka upp en bankomat när det bara behövdes en femma så det slutade med att jag viggade en av chefen laugh.gif

Skaffa en sån där låtsasfemma i plast som de brukar dela ut lite då och då i reklamsyfte menat till just vagnarna rolleyes.gif
krister
renate
Samma här, har nästan aldrig kontanter på mig, betala alltid med kort. Min frisör tar inte kort,då måste jag har kontanter med mig.Jag försöker att ha lite penger i plånboken. rolleyes.gif
LenaTuring
"Man klarar sig utan fysiska pengar" trodde du idkade byteshandel eller nåt rolleyes.gif biggrin.gif

Använder oftast bara kort, men som sagt har man barn ska det alltid vara en slant hit och en slant dit så jag brukar se till att ha nån hundring att kunna ta av.

Förresten är det svårt att handla med privatpersoner om man bara använder kort, ja, köpa skott och frön och sånt. (kom på att man iof kan göra överföringar men det känns lite jobbigt på småsummor.)
Sulawesii
Haha, så tänkte jag med!

Själv använder jag kortet flitigt, men, jag vill alltid ha kontanter i plånboken också.
Malvia
Ja, det kontantlösa samhället. Betalar också bara med kort, utom hos frissan. Har tänkt på kontanter nu när man går förbi dessa insamlingsbössor. Pinsamt är det också när man går med dottern på hennes kyrkobesök (konfirmation) och har bara kort i fickan! Inget att lägga i kollekten. wub.gif
Posse
Utan "fysiska pengar" i samhället, skulle det antagligen bli ännu svårare tider för de som nu tvingas tigga.
pisanggoreng
Bara kort... Så om jag bara köper en liter mjölk betalar jag med kort. Vissa mindre (asiatiska) affärer tar inte kort, men då får man gå omvägen om bankomaten. En sån där plasttia till kundvagnen har jag... smile.gif Ibland behöver man några kronor till toaletter- det hade väl inte varit så svårt att sätta en liten maskin man kan dra sitt kort i där också...? tongue.gif
pisanggoreng
Läste förresten för någon tid sedan om en thailändsk buddhistisk församling i vilken man kunde "lägga kollekt" med hjälp av kort. Insamlaren kom med apparaten.........
kristerh
CITAT (pisanggoreng @ 18-01-2005, 14:14)
Läste förresten för någon tid sedan om en thailändsk buddhistisk församling i vilken man kunde "lägga kollekt" med hjälp av kort. Insamlaren kom med apparaten.........

Apparaten...?? biggrin.gif biggrin.gif
krister
kristerh
CITAT (Malvia @ 18-01-2005, 14:09)
[Pinsamt är det också när man går med dottern på hennes kyrkobesök (konfirmation) och har bara kort i fickan! Inget att lägga i kollekten. wub.gif [/color]

Passa på o ta några mynt när du nu inte har några biggrin.gif laugh.gif
krister
wolkenkrabber
jag änvänder någ båda 50/50 brukar allrdi ha några sedlar på mig utifall att jag ska köpa något, annars är det kortet som gäller
netaave
Jag betalar också alltid med kort, men försöker ha lite skrammel och några tjugor i plånboken också. Tycker dock att kontanter av någon anledning försvinner fortare. ohmy.gif
Yin o Yang
CITAT (kristerh @ 18-01-2005, 12:14)
Jag kom på att jag inte haft en krona eller sedel i plånboken sedan före jul wink.gif

Finns det inte ett gammalt talesätt som säger att om mdu har tom plånbok kissar hundarna på dig wink.gif smile.gif tongue.gif Så jag har alltid några kronor i min plånbok, men betalar mycket med kort. Dessutom är det ju suveränt smidigt när man är utomlands smile.gif . Lätt att ta ut pengar, betala osv, slippa växla.
Hannele
betalar alltid med kort
Jasså, det är du som alltid står framför mej och sinkar kön?! tongue.gif

Jag både scannar och betalar varorna själv, inga köer nästan - och snabbt! Toppen!

pisanggoreng
CITAT (Yin o Yang @ 18-01-2005, 16:21)
Finns det inte ett gammalt talesätt som säger att om mdu har tom plånbok kissar hundarna på dig wink.gif smile.gif tongue.gif

Min gode mor brukar säga att det är katterna som kissar på en... Fast jag har aldrig märkt det i praktiken... unsure.gif
Sulawesii
CITAT (Hannele @ 18-01-2005, 16:40)
betalar alltid med kort
Jasså, det är du som alltid står framför mej och sinkar kön?! tongue.gif

Tycker att det går fort nu för tiden! Värre var det förr....
Är det bara för att jag nu har kort och inte hade det förr tongue.gif ?
Inga från Närke
Använder för det mesta kort. ICA o KF sätter jag in matpengar på varje månad och betalar med. De övriga köpen betalas med vanligt bankkort.

Finns en annan bra sida med att handla med kort, det är att alla kassor INTE innehåller så mycket pengar om de flesta betalade med kort, så det är inte lönsamt för rånare m.m. borde underlättar för handlarna och de anställda.

Till varuvagnen har jag en plasttia i plånboken.
Bettson
Frissan, hovslagaren och höförsäljaren villl ha kontant betalt och är de enda som får det också. DOm ör jag stark beroende av.

Alla andra får acceptera kort annars handlar jag någon annanstans.
Ibland är det bara att skylla på att man inte har kontanter hemma när det kommer dörrförsäljare och vill pracka på en saker man inte vill ha.
Annki
"Inga kontanter" är ett typiskt manligt fenomen! Det är ett bra sätt att slippa betala, bland annat för parkeringsavgifter i Sthlm som ligger runt 30:-/timmen. Min chef praktiserar det ständigt. Fan vet hur mycket han är skyldig mig efter alla år? Dessutom är mynt användbara inte bara vid torghandel utan även om du skulle vilja besöka en toalett på stan, eller ge en slant i en bössa. Försök med kort i dessa lägen! laugh.gif
*Felix matte*
Jag kör med kontanter biggrin.gif
Överväger faktiskt att byta bank efter att ha varit Sparbanken trogen i drygt 40 år...
detta för att de tänker tvinga mig (och alla andra kunder) att prova på Betalkort.

Vill också ha slantar till bl.a varukorg och insamlingsbössor plus min egen Big Ben sparbössa där "överblivna" mynt samlas. biggrin.gif

Nymodigheter mad.gif ... plastkort istf pengar ohmy.gif sad.gif
Mia, zon 3
CITAT (Annki @ 18-01-2005, 20:27)
"Inga kontanter" är ett typiskt manligt fenomen! Det är ett bra sätt att slippa betala, bland annat för parkeringsavgifter i Sthlm som ligger runt 30:-/timmen.

Hos oss är det TVÄRTOM! Jag har jobbat på bank, med hanteringen av kontanter - fy 17! Så därför är jag "kort-fantast". Vet ni hur mycket 2000:- i 1-kronor väger..... sad.gif Dessutom har jag jobbat i handeln, stått i kassan. Då var det också jätteskönt att slippa kontanterna, både för rånrisken, och hur ser man ut om händerna när man hanterat pengar hela dagen? Dirty money, hehe!
Sambon däremot låter mig betala överallt, för han är "kort-rädd".
(Och apropå parkeringsavgifter - kolla om inte apparaten har kortbetalning - det är många som har det nu! Jättebra tycker jag, och kanske Annkis chef också, eller? laugh.gif )

Något jag blir ilsk på är att bankerna tar ut avgift per kortbetalning av butikerna. Varför då???? Som f.d. bankjobbare vet jag vilka bekymmer de har med kontanterna, så de borde enbart bli glada att så mycket som möjligt sker elektroniskt.
Betty
CITAT (netaave @ 18-01-2005, 15:34)
Jag betalar också alltid med kort, men försöker ha lite skrammel och några tjugor i plånboken också. Tycker dock att kontanter av någon anledning försvinner fortare.  :o

Det tycker jag också! biggrin.gif Lite småpengar till kvällstidningen ser jag alltid till att jag har i plånboken. Till kundvagnen har jag en plastpeng.
Hannele
CITAT (Annki @ 18-01-2005, 20:27)
"Inga kontanter" är ett typiskt manligt fenomen! Det är ett bra sätt att slippa betala, bland annat för parkeringsavgifter i Sthlm som ligger runt 30:-/timmen. Min chef praktiserar det ständigt. Fan vet hur mycket han är skyldig mig efter alla år?
Jag känner igen det där, reste med vänner, som aldrig hade växel till dricks.
Det blev en hel del pengar under fyra veckor. sad.gif

Jag betalar parkeringen med bensinkort, går även med de flesta betalkort.
Har inte din chef något kort alls?? unsure.gif
vihemma
Jo det går smidigare och smidigare när fler affärer skaffar bättre(stabilare/snabbare) kortläsare av modellen där man får dra själv och slå kod, tycker det är toppen.

Dumt av en del handlare att dom inte skaffar kortläsare, dom skyller på alla möjliga saker när man tipsar om det, Hallå! det fungerar ju för Glassbilen!?

Såg en söt sak förra veckan, en gammal tant som skulle lära sig använda bankkortet på en ICA butik där vi bor, hon tyckte det "var spännande med sådana här nyheter", hon hade lärt sig skicka E-post av sina Barnbarn i julas också.
Hon och expediten skrattade gott när hon skulle lära sig den nya tekniken.
pisanggoreng
Fiskbilen på torget accepterar kort...! Så speciellt svårt borde det inte vara för mindre butiker o.dyl...
uno
vad trött jag blir på kunder som betalar småbelopp med kort.
En kvällstidning tack. Tar ni kort. Framförallt i butiker där kund skall legitimera sig och skriva på kvittot.
mulle
Finns det ingen annan här som gillar känslan av papperssedlar och metallmynt? Det gör nämligen jag!
Mulle
Posse
CITAT (mulle @ 19-01-2005, 12:09)
Finns det ingen annan här som gillar känslan av papperssedlar och metallmynt? Det gör nämligen jag!
Mulle

Jo då - utan "fysiska pengar" kan man ju inte dyka och simma i sitt kassavalv....
cic
CITAT (Posse @ 19-01-2005, 12:16)
Jo då - utan "fysiska pengar" kan man ju inte dyka och simma i sitt kassavalv....

laugh.gif Nä inget går upp mot ett hederligt dopp "a´la Joakim von Anka" laugh.gif

Ett dopp i veckan försöker jag hinna med. sleep.gif
Hannele
Finns det ingen annan här som gillar känslan av papperssedlar och metallmynt?

Min blinde kompis har väldigt svårt att avgöra skillnaden på 20- och 50-lapp, för de nya är lika breda. wacko.gif
carol
Parkeringsautomaten hemma hos mig tar bara enkronor och tior, så det försöker jag alltid ha i plånboken. (Femmor tar den utan att registrera det mad.gif )

Annars kör jag mest kort när det handlar om större summor.
Mia, zon 3
Mulle

Som sagt - har jobbat för mycket med kontanthantering för att njuta av sådant.... Fast det vore kanske skillnad om det var ens EGNA pengar!
Vet ni förresten hur mycket en säck med 3000000 (tre miljoner) kronor i makulerade sedlar väger? Det var så overkligt att veta att jag skickade dem till Riksbanken för att BRÄNNAS, men att det var ganska tungt minns jag.....
Annki
CITAT
Har inte din chef något kort alls??  

Nej, jag tror han har fått kassabok och veckopeng av hustrun! laugh.gif

Jodå, Hannele. Kort har han många av. Men Stockholm är bitvis lite efter resten av landet... det finns fortfarande alltför många automater som bara tar mynt! Visst, man kan parkera i närbeläget P-hus och betala med kort eller mobiltelefon. Men då får man betala 65 kr/timmen.

Dessutom har jag räddat honom ett antal gånger på diverse flygplatser. Vem har lite utländsk valuta kvar, så att det räcker till en kaffe eller en flaska mineralvatten? Jo, jag. Inte han. Ska nog begära en fet löneförhöjning snart! smile.gif
*Felix matte*
Här i stan har vi GRATIS parkering biggrin.gif
men på flygplatsen kostar det 20kr/tim och automaten tar bara emot femmor och tior. ohmy.gif ohmy.gif mad.gif
lotta_
CITAT (Felix matte @ 20-01-2005, 22:20)
Här i stan har vi GRATIS parkering biggrin.gif

och här har vi tre timmars gratis parkering med p-skiva på i stort sett alla parkeringsplatser.
uno
Mulle
Lena
Jag använder kort på alla ställen det går, sätter in pengar på Ica kortet varje månad, det är väldigt smidigt, har kreditkort oxå, ifall jag skulle vilja handla någon dyrare sak och inte har pengar på mitt konto, det är toppen med kort, men jag är av den gamla sorten som har använt check som betalmedel tidigare, och använder fortfarande när det är någon som inte tar kort, det är ju samma som kontanter fast jag inte behöver tänka på att springa till bankomaten innan jag ska till exempel till frissan, jag tycker checker är ett jätte
bra nödlösning och har haft nytta av många gånger.

Handelsbanken har haft 12 checker per år gratis, och utöver dessa tolv tagit ut en avgift på 15 kronor per check, men nu i år har de bötjat ta 15 kronor för alla checker, det tycker jag är dåligt.Vad tycker ni andra, ingen fler som gillar check i nödfall?
Hannele
CITAT (Lena @ 21-01-2005, 10:49)
15 kronor för alla checker, det tycker jag är dåligt.Vad tycker ni andra, ingen fler som gillar check i nödfall?

Varför ska jag betala för dina checkar?
Jag tycker det är rätt att de som använder en tjänst, ska även betala för det.
Det måste kosta en hel del bara att drycka dessa låtsaspengar??
Själv slutade jag med checkar för flera år sedan, när det började kosta pengar.
Det är ett val, man får göra.
Nu tycker jag det är så bra med kort, trodde knappt checkarna fanns kvar.
Och ska man handla nånstans där kort inte funkar, kan man faktiskt ta ut pengar.
En del av dessa ställen kan även skriva faktura.
Många år betalade jag min tandläkare med vanligt inbetalningskort.
Nu har han också kortmaskin.
Posse
I "min" livsmedelshall hör det till vanligheten att apparaturen påstår såväl mitt ICA-kort som betalkort som "oläsligt", så att jag efter en sisådär tre förgäves försök nödgas lämna till kassörskan istället. Säkerligen tar betalningen pga trasslet längre tid än den skulle gjort med "fysiska pengar". sad.gif

Däremot i TIM-automaterna på järnvägsstationerna har betalkortet alltid fungerat helt perfekt. smile.gif
Men jag finner det mycket dåligt att dessa biljettautomater inte begär någon kod. unsure.gif sad.gif
kristerh
CITAT (Posse @ 21-01-2005, 11:24)
I "min" livsmedelshall hör det till vanligheten att apparaturen påstår såväl mitt ICA-kort som betalkort som "oläsligt", så att jag efter en sisådär tre förgäves försök nödgas lämna till kassörskan istället

Har du kanske något "skit" på magnetremsan testa med att putsa, vissa affärer har en kortrengörare, det är säkert därför du inte kan använda det i livsmedelshallen, dessutom verkar vissa kortläsare olika känsliga.
krister
cecil
Använder själv nästan alltid betalkort. I kombination med internetbank fungerar det ju faktiskt nästan som en kassabok - man kan få en snygg månadsvis (eller till och med årsvis) sammanställning av vilka inrättningar man har spenderat sina pengar på.
Den andra sidan av myntet (...) är däremot mindre trevlig om man tänker efter. Någon annan än jag som plötsligt börjat få personligt adresserad direktreklam efter inköp hos en viss butikskedja? Kortanvändandet kan ju registreras på ett helt annat sätt än kontantanvändandet.
Mvh Cecilia
kristerh
CITAT (cecil @ 21-01-2005, 12:39)
Använder själv nästan alltid betalkort. I kombination med internetbank fungerar det ju faktiskt nästan som en kassabok - man kan få en snygg månadsvis (eller till och med årsvis) sammanställning av vilka inrättningar man har spenderat sina pengar på.
Den andra sidan av myntet (...) är däremot mindre trevlig om man tänker efter. Någon annan än jag som plötsligt börjat få personligt adresserad direktreklam efter inköp hos en viss butikskedja? Kortanvändandet kan ju registreras på ett helt annat sätt än kontantanvändandet.
Mvh Cecilia

Det kan inte vara pga bankkortet som du får direktadresserad reklam till dig, butiken/butikskedjan får aldrig reda på dina adressuppgifter via banken, det är sekretess på det, stenhård.
krister
Posse
CITAT (kristerh @ 21-01-2005, 11:31)
CITAT (Posse @ 21-01-2005, 11:24)
I "min" livsmedelshall hör det till vanligheten att apparaturen påstår såväl mitt ICA-kort som betalkort som "oläsligt", så att jag efter en sisådär tre förgäves försök nödgas lämna till kassörskan istället

Har du kanske något "skit" på magnetremsan testa med att putsa, vissa affärer har en kortrengörare, det är säkert därför du inte kan använda det i livsmedelshallen, dessutom verkar vissa kortläsare olika känsliga.
krister

Hmm... har de inga kortläsarerengörare? unsure.gif
zaaritha
Jag har kort--men vill även ha kontanter i plånboken!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon