Full version: Förvirande!?
nejlika
Kan någon berätta något om Gileads balsam (Cendronella Canariensis)? ex Var man hittar den? Vad man använder man den till?
Jag hittade namnet i " Vår örtabok" men jag tycket att det blev förvirande med alla andra liknande örter.
Zazu
har aldrig hört talas om den, men kolla här

MVH Zazu
Fenja
Shenet
Mvh
Fenja
nejlika
Jag har kollat på sidorna ni föreslog men ofta gäller det en ej besläktad art som också kallas Gileads balsam men jag fortsätter att leta.
Jag har hört att den kommer från kanarieöarna så om någon har varit där och hör tals om den kan han/hon väl skriva. smile.gif smile.gif
gutta
Jag håller med om att det var förvirrande i "Vår örtabok". Jag har en annan som heter "Örtaboken". Där är växten mer utförligt beskriven. Doften tycks vara dess huvudfunktion. Om hur den använts i medicinskt bruk står "Smula sönder bladet i handen och dra in doften för att bli klar i huvudet. Gnugga blad mot huden för att slippa myggbett. Sägs vara ett afrodisiakum när det läggs på rätt ställe- försök får du se."

Återstår då bara frågan var man kan hitta frön eller sticklingar? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Växten du frågar efter heter Cedronella canariensis, tillhör vildfloran på tre av "Kanarieöarna samt madeira och Azorerna .(Som doftpotpurri har jag använt den -har bott där i flera år )
Frö finns bla hos secret seeds, som är en helt ok fröfirma

heter även Cedronella triphylla på vissa ställen -om det nu är denna du /ni är ute efter smile.gif

Secret seeds tongue.gif
nejlika
Tack för alla svar! Dom har varigt riktigt bra men finns det ingen Svensk frö/plant leverantör av Cedronella canariensis?
kerstin z5-6
nej sannorlikheten för det är mkt liten ,utgår ifrån att du redan kollat de vanliga , raraväxter o Impecta , men det är inte svårare att betälla fr England tongue.gif
Däremot kan det ju vara bra att påpeka att du endast önskar råd om fröer från firmor i Sverige..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon