Har hört många olika råd om hur man får Amaryllisen att blomma om nästa vinter. En del säger sätt ut den i landet på sommaren, en del tycker det är bästa sättet att glömma bort den i något källarutrymme. Har en stor jättelök som blommat med tre-fyra stänglar och massor av klockor skulle vilja försöka få den att blomma om men den kanske är så hårt driven att det inte är någon ide´vad tror ni och om det skulle funka - hur iså fall
Klart du ska spara den, den ska vattnas, gödas, stå ljust och pysslas om bladen ska växa. Sätt ut den i krukan i sommar och låt den stå så det inte regnar en massa på löken, tror solljuset är bra, gräv inte ner den i rabatter. Ta in den på hösten och sedan ska den vila svalt minst 2 mån. utan vatten. Men det är inte säkert den blommar om, ibland vill dom vila två år. Mycket jobb att få till det igen alltså. Men kul om det går.
Låter spännande att försöka men fram till sommaren ska den alltså stå i något ljust fönster och få vatten och näring som vilken krukväxt som helst.
Därpå flyttar jag ut den i sin kruka i trädgården?
Japp, den ska skötas om som andra krukväxter, löken brukar " krympa " efter blomningen , det suger musten ur den. Så därför vattnar och göder man varje vecka. I trädgården brukar jag ställa dom ljust, gärna under tak.
En sådan stor lök kan man inte kasta, det känns nog fel tror jag.
Kom på en sak till, är krukan trång, liten, plantera om den i ny jord och rymlig kruka, den ska växa och ha plats i sin kruka, eftersom man har den i krukan hela tiden, så har jag gjort. Vill man fjäska ytterligare kan man ta i 1 msk benmjöl i jorden ( detta även när man planterar om den dec-mars)
Tusen Tack för alla tips Kajsa ska försöka följa dem till punkt och pricka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.