Full version: Ohyra på Dracena
smajlizz
Jag har en Regnbågsdracenor, Dracena Marginata, som var jättefin när jag köpte den. Den är ganska stor och står på golvet i min lägenhet.
Nu har den börjat få små vita saker på bladen, ser ut som djur vid första anblicken men de rör inte på sig. Det är som mest längst in på bladen och "sprider sig" utåt men på bladspetsarna finns nästan inget. Om man sköljer bort det blir det liksom små gula märken kvar på bladet. Funderar på om det kan vara ägg eller larver eller annat som någon slags ohyra lämnat efter sig. Kan dock inte se några djur.

Vad kan detta vara? Och vad kan man göra åt det?
(Bifogar länkar till två nytagna bilder.)

http://www.imagehosting.us/imagehosting/sh....jpg/?id=151196
http://www.imagehosting.us/imagehosting/sh....jpg/?id=151200
Micke
Ser i alla fall ut som ullöss, svårbekämpade kräk. Såpsprit eller kemiskt bekämpningsmedel en gång i veckan 5-6 veckor framåt kan lyckas, vet ju inte riktigt vad ni har för preparat där i Sverige men andra hakar säkert på här och kan ge dig bra tips.

icke
Fenja
Jag har använt Provadotabletter till en nattens drottning som fick ullöss och de försvann. Du kanske ska spruta med Provado plus spray också eftersom ditt angrepp är mer omfattande än det jag hade.
Mvh
Fenja
kristerh
Tänk på att de jävl.... finns i jorden, under krukan, tvätta även fönsterbräda och ytterkruka med sprit, de finns överallt sad.gif
krister
smajlizz
Tack för era svar och tips!
Har kollat upp hur ullöss ser ut och hur dom angriper växter, det verkar tyvärr passa bra in på vad jag sett på min Dracena.
Bra att jag i alla fall vet vad det är för något så jag kan göra något åt det!
Tar gärna emot fler tips på behandling mot ullöss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon