Jag har alltid haft bekymmer med att få krukorna att räcka till när det är dags att skola om..
....men ifjol så frågade jag en kyrkvaktmästare om inte jag kunde få krukorna efter att de planterat på gravarna...
Det var inga problem alls...jag fick en hel säck med krukor i olika storlekar + över 30 krukbrätt med 28 "krukor" i varje...så nu klarar jag mej ett tag.....
.....och dom skulle ha slängt hela klabbet.......
Nu känner ju jag den här kyrkvaktmästaren men om man lovar dom en tårta till fikat eller nåt så.....
Smart!

Har själv haft otrolig brist på krukor... har odlat i burkar av alla de slag. Bäst av allt är väl min egen konstruktion som jag gjorde av björknäver (vikt som en cirkel) och med en enkel botten av tjock paff, ihopsatt med nävercylindern med tråd eller tejp. Hade inte nån större tillgång på näver så jag gjorde bara nån liten som jag planterat ett ekollon där ute i.
Har man stor tillgång, tid och motivation att göra det fint (genom att t.ex. skippa tejpen och paffbottnen) kan man göra jättefina naturliga krukor själv!
Det där låter väldigt vackert....och näver kan jag allt få mej eftersom jag äger skog....ska nog apa efter det om jag bara får tid.....min mamma gjorde askar i näver med en botten i trä ett tag...har alltid tyckt de var väldigt fina...
men du....vad är paff???
solkatten
24-01-2005, 18:16
krukor av tidningspapper
Det finns speciella krukmakare av trä, man kan också ta en petflaska, vira en remsa tidningspapper runt nederdelen av flaskan, vika in undertill som botten, voila! färdigt.
När man sen planterar om planterar man hela krukan.
Storleken kan man anpassa med olika flaskor och olika bredder på remsorna.
lisselbo
24-01-2005, 18:30
Brukar använda mig av mjölkpaket, gäller bara att komma ihåg att börja spara i tid.
mvh Marie
kerstin z5-6
24-01-2005, 19:51
jag gillar krukplastpåsarna bäst
Tesa!
Paff avslöjar att Dzad, liksom jag, kommer från Finland...
Ni säger papp, vi säger paff!
Mulle
Aha....DET hade jag aldrig fattat själv...tack Mulle
pisanggoreng
25-01-2005, 15:25
Här i Skåne betyder paff "förvånad"...
Man kan bli paff när man ser vad som finns i paffkartongen....
(har åxå sagt paff en gång i tiden...).
Dessutom använder jag stöpslar....
Hej, Sollan - en till! Jo, du, jag stöpslar också... Och äter korvsemlor...
Mulle
Hihi -där ser man. Då vet du vad en gradstock är också...?
Gradstock har jag med men inte har jag nåra stöpslar vad jag vet....
....men ibland så blir jag "anterrera".....
Jodå, du har garanterat en hel drös med stöpslar hemma!
Kan "anterrera" betyda irriterad?
Ja..nästan....upphetsad är ett bättre ord för man kan bli anterrera över en pen blomma usse.....
Har jag stöpslar???....stearinljus är det enda jag kan tänka mig då...
eller glas/koppar...stop typ...
De ligger ofta i oreda och är i vägen när du ska dammsuga. Finns många tips på hur man ska få ordning på dem.
CITAT (Tesa @ 27-01-2005, 13:11)
Menar du bottiner???
Hihi...inte riktigt....!
Alla elektriska pryttlar har en stöpsel. Om de inte går på enbart batterier förstås.....
Aha....nu tändes ljuset....fast dom är obrukbara ibland och DÅ ä det bra att ha stearinljus ju....
Jag brukar använda mjölkkartonger. En bit packtejp över pipen och sedan skär man bort den sida där kartongen är ihopsvetsad. Perfekt till 8 små plantor vill man att dom ska få större utrymme så kan mna ju plantera 6 stycken istället. Enkelt och billigt och bara att kasta och göra nya nästa säsong.
CITAT (Sollan @ 27-01-2005, 08:18)
De ligger ofta i oreda och är i vägen när du ska dammsuga. Finns många tips på hur man ska få ordning på dem.

Men, nu fattar jag inte riktigt... Stöpsiln är väl inte den där oredan på mitten?
Apparaten i ena änden och stöpsiln i den andra änden, och oredan är mitt emellan.
den man stöpar in då alltså.....
Precis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.