Full version: Höns + bärbuskar
Mia, zon 3
Hej på er alla!

Jag håller på och Planerar, som det så vackert heter, och har en fråga främst till er som har erfarenhet av höns:

Ett hönshus med tillhörande hönsgård är planerat, och nu funderar jag på att plantera hönsgården med diverse bärbuskar (krusbär, hallon, vinbär etc).
Tänkte att hönsen får lite lummigt och mysigt (+äta lite bär om de får smak på det), och bärbuskarna får ogräsfritt och gödslat. Dessutom kan ju hönsgården bli ganska stor då också.

Vad tror ni? För- och nackdelar för både höns och buskar? Är det realistiskt överhuvudtaget eller vimsar jag?
Tackar för svar! wub.gif
mulle
Hej Mia!
Jag har höns som ibland får vandra fritt i den del av trädgården där vinbärbuskarna finns. Efter deras besök brukar det vara glest med bär på de allra nedersta grenarna men bortfallet är inte så stort att det spelar någon roll.
Jag har också planterat inne i hönsgården - en poppel för att ge skugga. I början var det problematiskt eftersom hönsen älskade att sprätta i den mjuka och porösa myllan i själva planteringsgropen men det löste jag med att lägga flata stenar kring stammen.
Men räkna inte med att du får det ogräsfritt i din hönsgård. Hos mig växer det som bara attan, i synnerhet nässlor och baldersbrå tycks gilla hönsskiten...!
Hälsningar
Mulle
mekare
Mia! är hönsen på gång nu? va kul det vore.
Viveka
Jag trodde inte att vinbärsbuskar skulle ha för mycket kvävegödsel, det sägs bli mest blad och mindre bär då. Hönsgödsel är ju väldigt kväverikt.
Själv gödslar jag bara mina bärbuskar med aska från kakelugnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon