Full version: Placering av växthus
Cajo
Mitt gamla växthus strök ju med i stormen och nu måste ett nytt införskaffas. Tänkte kanske byta plats men jag undrar över placeringen och vilket som är bäst? Förut har jag haft långsidan mot södersolen, men det kanske går lika bra med dörröpningen mot söder? Hur har ni era växthus?
Lena i Torslanda
Jag har kortsidan mot söder. Det är inget medvetet val utan det blev helt enkelt den bästa placeringen. Jag tror inte det spelar så stor roll eg. Det växer alldeles utmärkt tycker jag. Jag har problem ändå med att hålla den värsta solvärmen borta. (svårt att tänka sig en dag som denna laugh.gif )
Jag förlorade 6 rutor i stormen, färre än vad jag förväntade mig när jag hörde vrålet i skorstenspipan
Ewa smålänska höglandet
Mitt är fyrkantigt och jag har satt det på skrå smile.gif

/Ewa zon 4-5
flower
enligt boken "det bästas nya vackrare trädgård" bör ett rektangulärt växthus placeras med kortsidorna åt väster och öster för att långsidorna ska få så mycket sol som möjligt under vinterhalvåret..
jåj
Hej.
Jag bor på västkusten (Göteborg) är nu inne på mitt andra växthus.
Denna gången är det placerat med gavel i Söder ( beroende på allt annat än väderstreck)

Denna placering blev jättebra, odlar bara på sommaren.
Skuggar sydgavel och västra taket med skuggfärg.
Västra långsidan har dubbeldörrar och gardiner för skuggning soliga dagar.

Är helnöjd med denna lösning

JÅJ
Cajo
Tack för era svar! Jag tror det lutar åt att ha kortsidan med dörren mot söder, då blir solen inte så fruktansvärt stark på mina tomater. Jag har heller inte bestämt om jag skall ha odlingsbäddar eller odla i stora hinkar/krukor, jag tycker det är så fint med stenläggning i växthus där man även kan få plats med några sittplatser. rolleyes.gif
Cajo
HI HI! Nu har jag precis beställt ett nytt växthus hos Willab!
Juliana Sunseeker 10 kvm med glas! JIPPI.
Har kommit på en görbra plats att bygga upp det på, det kommer bli så fint! Nu får jag börja gräva.........
Hur djupt kan man tänkas gräva ur inne i växthuset om man skall stenlägga? Det är ganska väldränerat och jorden är aningen sandblandad innan. biggrin.gif
jåj
Hur djupt kan man tänkas gräva ur inne i växthuset om man skall stenlägga? Det är ganska väldränerat och jorden är aningen sandblandad innan.

Hej.
Tort och väldränerat, GRATTIS! gräv så plattorna hamnar på lagom höjd lägg en markduk under plattorna så minskar problemet med myrorna också.

JÅJ
uno
Jag grävde ut ca 40 cm på en yta som var en 50-70 cm större runt om än växthuset.
Jämnade till med flis, ovanpå byggde jag på med blå cellplastskivor och sedan jämnade jag till med flis. Grundjobbet avslutades med terrakottafärgade betongplattor 35x35 cm. Växthuset står på gjutna betongstolpar. Jag är av den uppfattningen att isoleringsskivorna hindrar tjälen att trycka på dessa stolpar. Stolparna är gjutna ner på 70-80 cm.
Flis under plattorna ogillas av myror.
Cajo
Hej igen!
Det låter bra med isoleringsmaterial tycker jag men sen funderar jag på OM man kanske får för sig att lyfta på några plattor och göra en liten jordbädd (sandbädd) trots allt (i framtiden), då kan det ju bli jobbigt.

Jag tänkte ha rätt stora cementplattor 35-50 cm och då kanske det räcker att gräva ur som du sa men bara fylla botten med sand istället? I mitt andra växthus har jag fyllt bäddarna med sand (50-70 cm djupt) och gräsklipp (växer jättebra däri), och längst in under stolarna och bordet la jag marktegel. Visserligen blir det kanske lite ojämnt men det har inte varit några problem med tjäle där.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu. Framför växthuset däremot tänker jag förbereda nogrant med att gräva ur och fylla på med grus m.m och "padda" ytan ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon