Full version: Röda/Rosa bär?
Christoffer
I veckan åt jag några slags runda rosa eller röda bär som smakade tuggumit Jenka! Det var böjda stjälkar, och på de var bären längst
ut. Tydligen skulle växten tillhöra samma familj som lingonet.

Är det någon som vet dess vetenskapliga namn?

Jag tror att det började på G, men är inte riktigt säker...
Gabi
Kan det vara tranbär? eller skogsbär? Fast de börjar inte på "g" men tillhör familjen vaccinium.

Gabi
Christoffer
Nej, det var inte någon vaccinium över huvud taget.
Bären var stora som... ja, stora björnbär, men helt runda
och rosa/röda och själva plantan var typ 10-15 cm hög.

Och förresten...Vaccinium är väl ett släkte och inte en familj!? rolleyes.gif
Gabi
Ja, det stämmer nog. Är en amatör så jag tänkte inte på skillnaden mellan släkt och familj. Skall genast läsa på.

Gabi blink.gif
Dulcamara
Det måste vara tuvvaktelbär (kallas också vintergrönabär, men har inget att göra med den vanliga vintergrönan Vinca minor el major) - de doftar precis som jenkatuggummi! Finns att köpa som plantor på hösten i handelsträdgårdar och sägs vara härdiga, men mina har inte överlevt, man skall nog vinterförvara dem frostfritt. Latinskt namn är Gaultheria fragrantissima och den finns även att köpa som en underbar essentiell olja (från bl a Crearome). Någon uppgift jag har sett klassar bären som giftiga, men jag tvivlar på det eftersom de används just i tuggummi. I "Flickan som älskade Tom Gordon" låter Stephen KIng en vilsegången flicka livnära sig just på vilda tuvvaktelbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon