pisanggoreng
Hej,

På vår trädgård står det ett hus som är 4,4x11,3 meter. Det är byggt 1925 (tegelhus) och är var tidigare bostadshus. Nu har det stått och förfallit i några decennier då tidigare ägaren inte brydde sig om det överhuvudtaget.

Den nordligaste delen (kortändan) hade vi tänkt behålla som förråd (ca 2x4,4 m) och sen vill vi göra mittdelen (6,2x4,4 m) till växthus och den sydligaste delen till uteplats (med ingång till växthusdelen). För enkelhetens och insynsskyddets skulle tänkte vi ha den östra tegelväggen kvar helt, och låta ca 70 cm av tegelväggen stå kvar runt om hela växthusdelen.

Det är tänkt att vi ska ha kanalplast (gärna den breda varianten om den går att köpa någonstans), och ha en taklutning på 30 eller 35 grader. Hängrännor, ventilation, bred dörr, vatten, el, osv blir det såklart också.

Har inte riktigt bestämt vad det ska bli för reglar...

Jag förstår att det är 'lite' svårt att föreställa sig detta projektet (som för övrigt är ett långtidsprojekt, åtminstone ett par år), men jag skulle ändå vilja ha era kommentarer och kloka råd i detta tidiga skede.

Tack på förhand.

Redigering: Lägger till en skiss!

Magnolia
Åh vad snyggt det kan bli! Andra kan säkert tala om om det är praktiskt eller inte, men ett sådant vill jag också ha...

Berätta hur det blir (om det blir)! När vi är klara med renoveringen av vårt hus (om en mansålder eller så wacko.gif ) så kanske jag kan övertala maken att bygga ett sådant...
KURT
Ett alternativ skulle kunna vara att behålla ena långväggen och få ett gammaldags orangeri, men då förlorar man ju endel ljus. Å andra sidan så blir det ju lättare att hålla värmen vintertid.
pisanggoreng
Den långväggen man inte ser på skissen (den som vätter österut alltså) är det tänkt att vi ska behålla. Var det det du menade Kurt?
KURT
CITAT (pisanggoreng @ 20-01-2005, 14:13)
Den långväggen man inte ser på skissen (den som vätter österut alltså) är det tänkt att vi ska behålla. Var det det du menade Kurt?

Ja långväggen + halva taket så att man "bara" har plast/glas på vägg + halva taket . Men det stjäl ju som sagt endel ljus men det blir lättare att värma upp. I närheten av Ulriksdals slott finns Överjärva gård, där har de ett mycket vackert orangeri just med glas på ena långväggen + halva taket (de har tyvärr inga bra bilder på hemsidan).
pisanggoreng
Problemet är att det befintliga taket är i så dåligt skick att det inte går att använda. Då känns det närmare till hands trots allt att göra hela taket i plast. Tror jag....

HURSOMHELST, kom gärna med fler kommentarer, råd och tips! smile.gif
kerstin z5-6
Ser verkligen bra ut och teglet är ju värmemagasin ! go for it laugh.gif
gammelnalle
Gillar iden med ett växhus... men för säkerhets skull:

VILKA andra alternativ finns??? Rivas, ? Friggebod? Gäststuga? Garage? etc etc... INNAN ni bygger bort er...

björn
pisanggoreng
Vi har gått igenom de flesta alternativen (rivas, gäststuga, hobbyverkstad, osv) tidigare, men kommit fram till att detta är det bästa. Huset i sig är i så dåligt skick, så det känns skönt att få ner så mycket som möjligt av det.
Svalu
Väderstrecken och orientering verkar ju vettigt. Samt dina ideer med östersidan, förråd åt norr samt uteplats i söder. Du..go for it!
Gammalt charmigt tegel, helheten hade blivit ännu bättre med glas...överväg alternativet.
pisanggoreng
Tack Svalu, man behöver lite uppmuntran innan man börjar...

Visst hade glas varit snyggare, men med barn i familjen och husets gräsmatta framför det tänkta växthuset vet jag inte om jag vågar... Men jag håller med om att det känns lite trist med plast.
aromata
Mycket bra ide´!!

Du kommer att få ett mycket fint klimat eftersom du har så mycket tegel som utjämnar temeraturen. Eftersom österväggen är teglad så ska du absolut ha glas i taket mot öster. Morgonsolen kommer då att höja temperaturen mycket tidigare på dagen. Detta är mycket viktigare än man kan tro!

Med den potential som detta projekt har så skulle jag välja glas som täckmaterial. Ok, det isolerar sämre men är mycket vackrare och det är fint att kunna se klart ut när man är inne i växthuset!
pisanggoreng
Tack för kommentarerna aromata!

Det verkar som många fler vill se glas... Jag får överväga det. smile.gif
Eva St
Blir grön av avund ett sådant viiiiillll jag ha
pisanggoreng
Nu har vi nästan bestämt oss för att det blir glas ändå..! smile.gif

Fast då undrar man ju- vad ska man ha för glas? Är det någon som har erfarenheter (bra och dåliga), så berätta gärna!

Tack. smile.gif
boelzon4
Jag skulle sätta glas i väggarna och kanalplast i taket.
Då blir taket isolerat och håller för snö... samtidigt får ni sikt ut och kan behändigt isolera väggarna med bubbelplast när det passar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon