Annlo
Jag kom plötsligt på att jag planterade frön i höstas som skulle köldbehandlas. Stjärnflocka bl.a.

Placerade hela "plantaget" i växthuset och GLÖMDE BORT DEM! wacko.gif
Kom på det i går... ve o fasa... har de klarat av att stå där ute utan vatten och i lite värme som nu i januari?

Vad tror ni?

Hur kallt ska det vara till frön som ska köldbehandlas? Varför lägger man inte in dem i frysen ett tag (säkert en korkad fråga! blink.gif )

Kan jag göra nya planteringar nu eller är det för varmt ute? Vi har ju plusgrader nästan hela tiden sad.gif

Annlouice
Caprice
Om det inte kommit upp något i krukorna, utan det är bara frön...
Då är det ingen fara alls..

Föra att stratifiera fröerna behöver de utsättas för en ( eller flera..) kylbehandling runt nollstrecket..
Funkar bra i en vanligt kylskåp, ca +5 grader..

Att placera fröer i frysen blir för kallt..
Det blir ju aldrig (mkt sällan) -18 grader i jorden..

Titta till dina sådder, om det inte är något som tittat upp så är det bara att ställa krukorna ute ngnstans...
Akta bara så att inte någon nyfiken katt är där o gräver..
Lägg gärna en granruska el likn över..

Vattna inte..!

Om det däremot kommit upp ngt som dessutom verkar klarat sig skulle jag rekommendera att du tar in o förvarar dessa små stackare i källare el likn...

Hoppas det går bra..

Caprice
Annlo
Åh, tack rolleyes.gif
Jag ska genast titta till dem i morgon smile.gif

Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon