Bessie
Eftersom vi nd hade digitalkameran framme under kvllen tnkte jag hra mig fr om ngon vxtlrd person vet vad det r fr vxt jag laddat upp i fotoalbumet, fr jag har nnu inte hittat den i ngon krukvxtbok.

Tydligen frkar den sig p s vis att det poppar upp smplantor runt omkring den. I toppen sitter en stor bladrosett av rtt tjocka och saftiga blad med markant ljusare dror. Verkar ocks tla torka rtt s bra.

Krukvxtmysteriet
Berith
Skvttivg/Sprttivg (det ena eller bda, kommer aldrig ihg vilket rolleyes.gif ) - Euphorbia leuconeura.
kristerh
Visst r det en "skvttivg" eller den olydige gossen som jag oxs hrt att den kallas pga att den skvtter i vg sina frn verallt.
krister
lisselbo
Olydiga gossen var ett bra namn p den tongue.gif .
Tror jag anvnder mig av det eftersom jag alltid blandar ihop sprtt och skvtt wink.gif
mvh Marie
Kajsa
Och jag sger " Afrikanskt ogrs " vilket den ocks kallas men heter Kameuforbia
Hr en bild, den har en vit klibbig mjlksaft som r giftig. Kan bli stor har en gammal som snart gr i taket. Och det blir mnga smplantor som gror i andra krukor nr frna " skvtter ivg " Och mina har aldrig ftt ohyra p 20 r, s det r en bra krukvxt. Kommer frn Madagaskar.
Bessie
Oj, det var ju raskt avklarat... Tack ska ni ha allihop. Bara av nyfikenhet, hur lngt bort kan den kasta frna och finns det ngot stt att fnga upp dem?
Kajsa
Har ett stort vardagsrum och frna hittas ver hela golvet, man kan hra nr den skjuter ivg frerna, det rasslar till. Ja, man hittar frerna p golvet, inte s sm, och s fr man mycket smplantor som gror i andra krukor dom kan man dra upp och flytta , ge bort.
netaave
Lgg "ivgsprttet" p fuktig jord
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon