Eftersom vi ändå hade digitalkameran framme under kvällen tänkte jag höra mig för om någon växtlärd person vet vad det är för växt jag laddat upp i fotoalbumet, för jag har ännu inte hittat den i någon krukväxtbok.
Tydligen förökar den sig på så vis att det poppar upp småplantor runt omkring den. I toppen sitter en stor bladrosett av rätt tjocka och saftiga blad med markant ljusare ådror. Verkar också tåla torka rätt så bra.
Krukväxtmysteriet
Skvättiväg/Sprättiväg (det ena eller båda, kommer aldrig ihåg vilket

) - Euphorbia leuconeura.
kristerh
20-01-2005, 09:30
Visst är det en "skvättiväg" eller den olydige gossen som jag oxså hört att den kallas pga att den skvätter i väg sina frön överallt.
krister
lisselbo
20-01-2005, 10:50
Olydiga gossen var ett bra namn på den

.
Tror jag använder mig av det eftersom jag alltid blandar ihop sprätt och skvätt
mvh Marie
Och jag säger " Afrikanskt ogräs " vilket den också kallas men heter
KameuforbiaHär en bild, den har en vit klibbig mjölksaft som är giftig. Kan bli stor har en gammal som snart går i taket. Och det blir många småplantor som gror i andra krukor när fröna " skvätter iväg " Och mina har aldrig fått ohyra på 20 år, så det är en bra krukväxt. Kommer från Madagaskar.
Oj, det var ju raskt avklarat... Tack ska ni ha allihop. Bara av nyfikenhet, hur långt bort kan den kasta fröna och finns det något sätt att fånga upp dem?
Har ett stort vardagsrum och fröna hittas över hela golvet, man kan höra när den skjuter iväg fröerna, det rasslar till. Ja, man hittar fröerna på golvet, inte så små, och så får man mycket småplantor som gror i andra krukor dom kan man dra upp och flytta , ge bort.
netaave
21-01-2005, 22:30
Lägg "ivägsprättet" på fuktig jord