Eftersom vi nd hade digitalkameran framme under kvllen tnkte jag hra mig fr om ngon vxtlrd person vet vad det r fr vxt jag laddat upp i fotoalbumet, fr jag har nnu inte hittat den i ngon krukvxtbok.
Tydligen frkar den sig p s vis att det poppar upp smplantor runt omkring den. I toppen sitter en stor bladrosett av rtt tjocka och saftiga blad med markant ljusare dror. Verkar ocks tla torka rtt s bra.
Krukvxtmysteriet
Skvttivg/Sprttivg (det ena eller bda, kommer aldrig ihg vilket

) - Euphorbia leuconeura.
kristerh
20-01-2005, 09:30
Visst r det en "skvttivg" eller den olydige gossen som jag oxs hrt att den kallas pga att den skvtter i vg sina frn verallt.
krister
lisselbo
20-01-2005, 10:50
Olydiga gossen var ett bra namn p den

.
Tror jag anvnder mig av det eftersom jag alltid blandar ihop sprtt och skvtt
mvh Marie
Och jag sger " Afrikanskt ogrs " vilket den ocks kallas men heter
KameuforbiaHr en bild, den har en vit klibbig mjlksaft som r giftig. Kan bli stor har en gammal som snart gr i taket. Och det blir mnga smplantor som gror i andra krukor nr frna " skvtter ivg " Och mina har aldrig ftt ohyra p 20 r, s det r en bra krukvxt. Kommer frn Madagaskar.
Oj, det var ju raskt avklarat... Tack ska ni ha allihop. Bara av nyfikenhet, hur lngt bort kan den kasta frna och finns det ngot stt att fnga upp dem?
Har ett stort vardagsrum och frna hittas ver hela golvet, man kan hra nr den skjuter ivg frerna, det rasslar till. Ja, man hittar frerna p golvet, inte s sm, och s fr man mycket smplantor som gror i andra krukor dom kan man dra upp och flytta , ge bort.
netaave
21-01-2005, 22:30
Lgg "ivgsprttet" p fuktig jord