Full version: Kombinera buskar?
rita72
Vi har ett högt staket mot vår gata som är urtrist att sitta och titta på från altanen. Vi skulle vilja göra en del "busk-grupper" här och där längs med staketet.

Staketet är inte helt tätt utan släpper igenom en hel del sol.

Jag har tittat runt lite på nätet och hittat buskar som jag tyckte såg fina ut, men de kanske inte lämpar sig? Tex Ginnalönn, Bärhäggmispel, kopparhäggmispel, liten rosenkvitten, skärmtry, liten rönnspirea, norsk brudspirea och tuvsnöbär.

Är det någon som har någon av dessa buskar och i kombination med vad i så fall? Tacksam för alla idéer och förslag.

(Läget är mot väst och det är zon 1.)

/ Rita
Hannele

Spirea är vackrast, om man blandar.

Hannele
Det finns väl inga begränsningar, man kan välja vad man tycker om?

rita72
Tack för ditt svar!
Åhh, det här var jättefint! Vår trädgård känns så fyrkantig med skarpa linjer överallt. Dessa "lummiga" buskar var jättefina! Precis nåt sånt jag skulle vilja föra in i trädgården! Vet du vad det är för sorter?

/ Rita
Hannele
CITAT (rita72 @ 20-01-2005, 13:37)
Vet du vad det är för sorter?

unsure.gif Hjälp! Jag har tagit bilden i England, Gants Mill. Det snygga är att bladens färg & form är så olika.
Det är variegerat järek, kanske Ilex aguifolium 'Ferox Argentea', någon lönn och...?
Ett par bilder till på dessa buskar, om någon vill gissa?
rita72
Åh, ännu fler fina bilder. Ingen panik om du inte vet namnen. Jag printar ut och tar med till plantskolan, de borde veta.

Tack så jättemycket för hjälpen!

/ Rita biggrin.gif
Betty
Skulle vara jätteintressant att få veta vad detta är för sorts träd och buskar! Hanneles bild
Sylvia
Då ska vi se... fran ändan ser jag en gul smällspirea, sedan är det mycket riktig en gulbrokig järnek, nästa är troligen en vitbrokig klätterbenved, sedan är det girlandspirea, sedan blir det svårare att se...men längre fram syns i allafall en rönnsumak i ngn lågvuxen sort...
fruberglund
Verkligen underbar buskkombination, höll nästan på att missa den här länken och det hade ju varit synd.

Så där är ju drömmen att ha fast helst med buskar som kan växa fritt, ser jobbigt ut om man skulle behöva beskära hela den raddan tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon