Full version: Kombinera buskar?
rita72
Vi har ett hgt staket mot vr gata som r urtrist att sitta och titta p frn altanen. Vi skulle vilja gra en del "busk-grupper" hr och dr lngs med staketet.

Staketet r inte helt ttt utan slpper igenom en hel del sol.

Jag har tittat runt lite p ntet och hittat buskar som jag tyckte sg fina ut, men de kanske inte lmpar sig? Tex Ginnalnn, Brhggmispel, kopparhggmispel, liten rosenkvitten, skrmtry, liten rnnspirea, norsk brudspirea och tuvsnbr.

r det ngon som har ngon av dessa buskar och i kombination med vad i s fall? Tacksam fr alla ider och frslag.

(Lget r mot vst och det r zon 1.)

/ Rita
Hannele

Spirea r vackrast, om man blandar.

Hannele
Det finns vl inga begrnsningar, man kan vlja vad man tycker om?

rita72
Tack fr ditt svar!
hh, det hr var jttefint! Vr trdgrd knns s fyrkantig med skarpa linjer verallt. Dessa "lummiga" buskar var jttefina! Precis nt snt jag skulle vilja fra in i trdgrden! Vet du vad det r fr sorter?

/ Rita
Hannele
CITAT (rita72 @ 20-01-2005, 13:37)
Vet du vad det r fr sorter?

unsure.gif Hjlp! Jag har tagit bilden i England, Gants Mill. Det snygga r att bladens frg & form r s olika.
Det r variegerat jrek, kanske Ilex aguifolium 'Ferox Argentea', ngon lnn och...?
Ett par bilder till p dessa buskar, om ngon vill gissa?
rita72
h, nnu fler fina bilder. Ingen panik om du inte vet namnen. Jag printar ut och tar med till plantskolan, de borde veta.

Tack s jttemycket fr hjlpen!

/ Rita biggrin.gif
Betty
Skulle vara jtteintressant att f veta vad detta r fr sorts trd och buskar! Hanneles bild
Sylvia
D ska vi se... fran ndan ser jag en gul smllspirea, sedan r det mycket riktig en gulbrokig jrnek, nsta r troligen en vitbrokig kltterbenved, sedan r det girlandspirea, sedan blir det svrare att se...men lngre fram syns i allafall en rnnsumak i ngn lgvuxen sort...
fruberglund
Verkligen underbar buskkombination, hll nstan p att missa den hr lnken och det hade ju varit synd.

S dr r ju drmmen att ha fast helst med buskar som kan vxa fritt, ser jobbigt ut om man skulle behva beskra hela den raddan tongue.gif tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon