Vi har ett hgt staket mot vr gata som r urtrist att sitta och titta p frn altanen. Vi skulle vilja gra en del "busk-grupper" hr och dr lngs med staketet.
Staketet r inte helt ttt utan slpper igenom en hel del sol.
Jag har tittat runt lite p ntet och hittat buskar som jag tyckte sg fina ut, men de kanske inte lmpar sig? Tex Ginnalnn, Brhggmispel, kopparhggmispel, liten rosenkvitten, skrmtry, liten rnnspirea, norsk brudspirea och tuvsnbr.
r det ngon som har ngon av dessa buskar och i kombination med vad i s fall? Tacksam fr alla ider och frslag.
(Lget r mot vst och det r zon 1.)
/ Rita
Hannele
20-01-2005, 13:24
Spirea r vackrast, om man blandar.
Hannele
20-01-2005, 13:26
Det finns vl inga begrnsningar, man kan vlja vad man tycker om?
Tack fr ditt svar!
hh, det hr var jttefint! Vr trdgrd knns s fyrkantig med skarpa linjer verallt. Dessa "lummiga" buskar var jttefina! Precis nt snt jag skulle vilja fra in i trdgrden! Vet du vad det r fr sorter?
/ Rita
Hannele
20-01-2005, 14:32
CITAT (rita72 @ 20-01-2005, 13:37)
Vet du vad det r fr sorter?

Hjlp! Jag har tagit bilden i England,
Gants Mill. Det snygga r att
bladens frg & form r s olika.
Det r variegerat jrek, kanske
Ilex aguifolium 'Ferox Argentea', ngon lnn och...?
Ett par
bilder till p
dessa buskar, om ngon vill gissa?
h, nnu fler fina bilder. Ingen panik om du inte vet namnen. Jag printar ut och tar med till plantskolan, de borde veta.
Tack s jttemycket fr hjlpen!
/ Rita
Skulle vara jtteintressant att f veta vad detta r fr sorts trd och buskar!
Hanneles bild
D ska vi se... fran ndan ser jag en gul smllspirea, sedan r det mycket riktig en gulbrokig jrnek, nsta r troligen en vitbrokig kltterbenved, sedan r det girlandspirea, sedan blir det svrare att se...men lngre fram syns i allafall en rnnsumak i ngn lgvuxen sort...
fruberglund
30-01-2005, 22:56
Verkligen underbar buskkombination, hll nstan p att missa den hr lnken och det hade ju varit synd.
S dr r ju drmmen att ha fast helst med buskar som kan vxa fritt, ser jobbigt ut om man skulle behva beskra hela den raddan