Killensomvillhagrönafingrar
Jag har sett en snygg lösning på att fästa klängerväxter på hus som jag vill beskriva. Då jag inte vill att de växer mot min fasad pga fuktvandringen så vill jag inte ha någon spalje mot huset.
Så min lösningen är följande: Jag sågar till en cirkel i trä (Diameter 15 cm tjocklek 3)
I mitten av denna fäste jag en rostfri vire. En sådan som man har till mantåg på båtar.
I andra änden av viren sätter jag en bit armeringsjärn (ca 30 cm)
Träcirkeln sätter jag nu under takskägget och armeringjärnet gräver jag ner i rabbaten under så att viren sträcks.
Runt armeringsjärnet sätter jag mina klätterväxter.

Ev kommer jag byta ut träcirkeln mot en svarvad variant i rostfritt

Min tanke är att denna viren skall innehålla tre olika klätterväxter så att jag har blommor under en lång period.
Tankarna ligger lite åt clematis, blomma för dagen och rådhusvin.

Det absolut optimala för hösten vore en senblommande blå clematis som kontrast till den röda rådhusvinet.
Sommartorparn
Hmmm...
Försöker föreställa mig detta och funderar över träcirkelns funktion. Går det inte lika bra att fästa vajern i en krok i takskägget?
Eller är det något jag har missat?
Hur gör du för att växten ska fastna på vajern?

Jag funderar också på anordningar för klängväxter. Men jag vill ha en grej som man enkelt kan häkta av och vika undan (inklusive växt) när huset ska kalkas. Skulle din grej kunna funka så?
Killensomvillhagrönafingrar
Träcirkelns funktion är att dölja öglan tongue.gif dessutom kan man måla den i samma kulör som vindskivorna.

Ang att häkta av den så antar jag att det bara är att fästa den med lämplig skruv för detta.
katarina76
Är inte så hemma på kläng växter.. men en sak vet jag, Clematis kan inte växa efter en vajer så! Eller kan och kan... den kommer att kämpa och kämpa och ändå aldrig bli mer än halvmetern hög sad.gif Den behöver tvärslåer att klättra på, men då är många sorger tacksamma.
Min stackars mamma har massor, och det har varit jätte fina, men aldrig växt till sig ordenligt (hon har haft trädgården i 18 år drygt) Så fick hon höra detta i sommras, och förra hösten var halva huset klätt med Clematis:) Min pappa har byggt en spalje av två reglar med armerings järn i mellan, som en smal stege, och det är både snyggt och fungerar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon