lolo
Hej! Har ftt Rosenhagen Blomsterklubbs kataloger och dr finns bl.a. indianmynta, vars blad man tydligen kan anvnda fr tebryggning. r det ngon som har erfarenhet av denna vxt? Dessutom r den vacker som ampelvxt, tminstone p bilderna. tongue.gif Intressant att se om man kan f den sdan ocks, men det r ju en annan historia..... laugh.gif laugh.gif

mvh

Ann-Louise i Ume
Ingrid p Vstkusten
Vaaad heter indianmynta p latin mnne?

Hlsar Ingrid
tulle
Agastache foeniculum brukar kallas Indianmynta, men den vill inte jag kalla ampelvxt!
Ingrid p Vstkusten
Ampel? Aldrig!
Skert de inte har frvxlat den emd en Coleus eller Plectranthus?

Agastache r annars en mkt god te-vxt!

Hlsar Ingrid
lolo
Hej igen! Ja, enligt Rosenhagens katalog heter det Kyndel "Indian Mynta", str inget latinskt namn i alla fall. Det str: "dekorativa pepparmyntdoftande balkongnyhet. Den lngvxande hngvxten "Indian Mynt" sprider sin hrliga pepparmyntdoft starkare om man kan skaka ltt p rankorna (jod, den hnger i rankor och ser ampelliknande ut med). Plockade blad kan man koka ett gott te p!". [I]. Spnnande att prova, men om ngon av er knner igen detta vore jag tacksam ver en kommentar, innan jag slr till!

Ha en bra dag!

mvh

Ann-Louise i Ume smile.gif
hans-lsund
Indianmynta r frmodligen Monarda och den r utmrkt till the- det r bara att plocka frsha kvistar att torka.
Din balkongvxt vet jag inte vad det r.
Inte ens vanlig mynta r klngig
sa, mlardalen zon 2
Aha r det den dr hngvxten "indian mynta" som finns i den lilla frgglada katalogen Easy plant (rosenhagen) som har legat i de flesta trdgrdstidningar som reklamutskick, nstan inga namn stmmer i den katalogen Heliotropen har ftt namnet vaniljtagetes, Jordrevan har ftt namnet Nepeta s den dr hngvxten de kallar indan mynta kan nstan vara vad som helst.

Efter hur den ser ut s r det varken agastache eller monarda det handlar om. Jag har dock hittat att Satureja douglasii kallas Indian mint p en internetsida och den r hyfsat lik bilden i Easy plants katalog. Satureja douglasii ska ha en lite mintliknande doft s det r mycket mjligt att det r den vxten.

Vet inte om Satureja douglasii har ngot svenskt namn, i botanica str det dock att bladen anvnds torkade i rtte och att den blommar med vita eller rosa/lavendelfrgade blommor. Det r en flerrig rt som kommer frn kalifornien till British columbia. Vxten kallas Yerba Buena (the Good Herb) i kalifornien och den har anvnts mot diverse krmpor enligt ett stycke som hittas i denna lnk:
http://www.mountainvalleygrowers.com/mvv6-97.htm
scrolla ner p sidan du hittar stycket om S. douglasii ungefr p mitten av sidan.
lolo
Tack fr era svar! Nu fr jag ta mig en funderare - det blir ju knepigare nu nr de verkar ha blandat ihop vxter med varandra. wacko.gif Tnkte gra en sambestllning med min mor, men de har ju annat istllet - prunkande vrre till bra priser. Handelstrdgrdarna tar ju annars hiskeliga priser fr amplar m.m. huh.gif

Ann-Louise
Ingrid p Vstkusten
Det luktade fr mkt Bakker om dne katalogen fr mig.....

Yerba buena r en trevlig sort till te annars, men Indianmynta r nge annat.

Hlsar Ingrid
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon