lolo
Hej! Har fått Rosenhagen Blomsterklubbs kataloger och där finns bl.a. indianmynta, vars blad man tydligen kan använda för tebryggning. Är det någon som har erfarenhet av denna växt? Dessutom är den vacker som ampelväxt, åtminstone på bilderna. tongue.gif Intressant att se om man kan få den sådan också, men det är ju en annan historia..... laugh.gif laugh.gif

mvh

Ann-Louise i Umeå
Ingrid på Västkusten
Vaaad heter indianmynta på latin månne?

Hälsar Ingrid
tulle
Agastache foeniculum brukar kallas Indianmynta, men den vill inte jag kalla ampelväxt!
Ingrid på Västkusten
Ampel? Aldrig!
Säkert de inte har förväxlat den emd en Coleus eller Plectranthus?

Agastache är annars en mkt god te-växt!

Hälsar Ingrid
lolo
Hej igen! Ja, enligt Rosenhagens katalog heter det Kyndel "Indian Mynta", står inget latinskt namn i alla fall. Det står: "dekorativa pepparmyntdoftande balkongnyhet. Den långväxande hängväxten "Indian Mynt" sprider sin härliga pepparmyntdoft starkare om man kan skaka lätt på rankorna (jodå, den hänger i rankor och ser ampelliknande ut med). Plockade blad kan man koka ett gott te på!". [I]. Spännande att prova, men om någon av er känner igen detta vore jag tacksam över en kommentar, innan jag slår till!

Ha en bra dag!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
hans-Ålösund
Indianmynta är förmodligen Monarda och den är utmärkt till the- det är bara att plocka fräsha kvistar att torka.
Din balkongväxt vet jag inte vad det är.
Inte ens vanlig mynta är klängig
Åsa, mälardalen zon 2
Aha är det den där hängväxten "indian mynta" som finns i den lilla färgglada katalogen Easy plant (rosenhagen) som har legat i de flesta trädgårdstidningar som reklamutskick, nästan inga namn stämmer i den katalogen Heliotropen har fått namnet vaniljtagetes, Jordrevan har fått namnet Nepeta så den där hängväxten de kallar indan mynta kan nästan vara vad som helst.

Efter hur den ser ut så är det varken agastache eller monarda det handlar om. Jag har dock hittat att Satureja douglasii kallas Indian mint på en internetsida och den är hyfsat lik bilden i Easy plants katalog. Satureja douglasii ska ha en lite mintliknande doft så det är mycket möjligt att det är den växten.

Vet inte om Satureja douglasii har något svenskt namn, i botanica står det dock att bladen används torkade i örtte och att den blommar med vita eller rosa/lavendelfärgade blommor. Det är en flerårig ört som kommer från kalifornien till British columbia. Växten kallas Yerba Buena (the Good Herb) i kalifornien och den har använts mot diverse krämpor enligt ett stycke som hittas i denna länk:
http://www.mountainvalleygrowers.com/mvv6-97.htm
scrolla ner på sidan du hittar stycket om S. douglasii ungefär på mitten av sidan.
lolo
Tack för era svar! Nu får jag ta mig en funderare - det blir ju knepigare nu när de verkar ha blandat ihop växter med varandra. wacko.gif Tänkte göra en sambeställning med min mor, men de har ju annat istället - prunkande värre till bra priser. Handelsträdgårdarna tar ju annars hiskeliga priser för amplar m.m. huh.gif

Ann-Louise
Ingrid på Västkusten
Det luktade för mkt Bakker om dne katalogen för mig.....

Yerba buena är en trevlig sort till te annars, men Indianmynta är någe annat.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon