Full version: Physalis
lisselbo
Klippte ner min Physalis i höstas. Den har stått lite bortglömd på golvet nedanför akvariet. Men tittade lite närmare på den igår och den ser ut att må bra, trots att den knappt har fått något vatten.
Men nu får den komma fram i ljuset så det är bara att hoppas på att den får lika mycket frukt som förra året.
mvh Marie

Betty
Marie, sätter du ut den i rabatt sedan, eller står den kvar i kruka under sommaren?
lisselbo
Den får stå kvar i krukan ute i växthuset.
Tänkte ta sticklingar av den sen så att jag har en till.
Det roliga med den här är att jag köpte den förra året för halva priset, kraftigt nedklippt, ca 5 cm hög.
mvh Marie

Så här såg den ut då:
Betty
Roligt att den har överlevt vintern! Jag ska nog köpa mig en planta till våren. Tänkte jag skulle ställa en kruka i skyddat söderläge i rabatten. Blir den hög?
lisselbo
Min var ca 160 cm hög.

Eva St
Min kommer för 4:e året i rad nu. Satte den från frö och har sedan tagit sticklingar så jag har några till. I somras blev det inte så mycket bär på dem men jag tror det berodde på vädret för tidigare år har de kommit jättefint
Ingrid på Västkusten
Milda Moster Matilda!

1,6 meter?

Jag vet att det är skilda arter men det finns alltså arter som blir ca 40 cm höga och självsår sig som får trevliga frukte roch som /efter självsådd/ kommer igen år efetr år. Jag fick en sådan gigantisk en men nu ser det ut som den lilla äntelrigen har kommit min väg - jag har en ca 15 cm planta som blommar - och förhoppningen är stor att det inte blir de däringa kromosomväxterna på nästan två meter som kräver växthus!

Hälsar ingrid
Eva St
Den jag har är nog en gyllene medelväg ca 1 meter
Betty
Hur ska man kunna veta vilken som blir jättestor och kräver växthus? Jag skulle vilja ha en alldeles "lagom stor" som kan stå i sin kruka mot en södervägg i vindskyddat läge. Jag har inget växthus. Vet du några namn Ingrid?
Ingrid på Västkusten
Jo 'Goldie' ifrån Runåberg är den jag övervintrar. Det grodde nada först sedan kom det mitt i sommaren så jag hann få lite frukt och konstatera att det var en 'lille en' - jämfört med mastodonten jag fick av grannfrun - så jag vet skillanden i storlek - som ju vart helt enorm!!! Det var andra gången jag testade en stickling ifrån nån som övervintrat och återigen - en bauta bauta stor en. Tror man måste kolla vilken sort/art det är fast det verkar knappt hjälpa :-(( verkar som det är en enorm förvirring ibland fröproducenterna med...
Betty
OK, tack för svar i alla fall! Jag får väl lov att prova mig fram då. smile.gif
Susanne i Linköping
Gyllenbär bara dör för mig, jag har inte lyckats övervintra den. Några frön från en köpephysalis grodde däremot och blev ett knippe fina plantor som nu står och trängs i en hink. Frukterna mognade inte förrän i december. Plantorna börjar visa tecken på ljusbrist nu, men annars är de gröna och fina. Jag låter frukterna sitta kvar så länge det går, de är riktigt snygga tycker jag. Plantorna är ca en meter.

Dags att så nya gyllenbär. Det är väl samma sak som Goldie? Plantorna bli i alla fall ca 20-30 cm höga.
Ingrid på Västkusten
Jupp :-) - mina plantor ser rassliga ut här med - men det är JANUARI . hemskemånaden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon