Full version: Såjord
lisselbo
Glömde en påse såjord ute i växthuset i höstas. Har nu stått där ute sen dess. Går jorden att använda tror ni? Tänkte börja så chili nu.
mvh Marie
kerstin z5-6
har den varit frusen blir den mer kompakt -lite grus i kan hjälpa -Vill du vara säker på att slippa blomflugelarver etc kan jorden micras innan du sår -om fröna är få eller speciella
lisselbo
Jag tror inte att den har frusit, det har ju varit ganska milt. Jag tror jag testar, har ganska mycket chili ligger från egen skörd. Skulle det gå åt skogen får jag väl försöka igen.
mvh Marie
Ingrid på Västkusten
Fryst jord som tinats för att användas bör blandas med sand/grus/lecakulor för att motverka den kompakthet som oundvikligen följer att dne har frusit.

Läs gärna SLU-publikatiner bl a ifrån 2002 om såjordarns olämplighet när dne frusit - och eller blivit gammel.
lisselbo
Ok.
mvh Marie
Tesa
...får mig bara att tänka på att när jag skulle köpa såjord för ett par år sen så gick inte det eftersom de precis tagit in pallen i affären och alla påsarna var ihopfrusna......
Jag misstänker att det är långt ifrån all såjord som varit ofrusen i "hela sitt liv"......även innan man bär hem den....
kristerh
CITAT (Tesa @ 21-01-2005, 23:02)
...får mig bara att tänka på att när jag skulle köpa såjord för ett par år sen så gick inte det eftersom de precis tagit in pallen i affären och alla påsarna var ihopfrusna......
Jag misstänker att det är långt ifrån all såjord som varit ofrusen i "hela sitt liv"......även innan man bär hem den....

Precis, en hel del av de jordpåsarna jag köpt har varit frysta, och jag tycker inte att jorden har varit för kompakt/ hård efter att den tinat förståss.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon