Katti med torpet
Nästan alla mina frösådder har grott och vuxit fint (sådde i början av februari). De har fått extraljus av två lysrör 40 cm ovanför. En del blad börjar dock bli lite gulaktiga. Vad beror det på tror ni, är det näringsbrist, för dåligt ljus eller är det några odjur som bråkar?
Tror att jag hade lite för varmt i början, nu har jag dock fönstret på glänt så det är ca 15-17 grader.
petra från umeå
Hej, Jag har också samma problem, det grodde bra och växte bra och plantorna var mörkt gröna och fina. Men nu har det, allteftersom de nya bladen kommer, börja gulna. JAg har planterat om dem i planteringsjord och näringsvattnar på samma sätt som tidigare år. de står ute i garaget i ca 12-16 grader med lysrör. Jag vet inte vad som kan vara fel. Tänkte först att de fått för många timmar ljus i förhållande till värmen alt att det helt enkelt varit för kallt. Det är värst med tomat och pensee.

Hälsningar Petra
Ingrid på Västkusten
Jag såg resultatet av en undersökning - just detta här fenomenet - och det berodde faktiskt på skiftande kvalitet på såjorden!

Vad gödselvattnar Ni med? Lysrör skall vara 10 cm ifrån för att ge optimalt med ljus förresten, så sänk dem.

Rötterna står inte för blött? Kolla om fröplantorna är stora nog.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon