hagglundlarsson
Har någon erfarenhet av bevattning i växthus (ca 8kvadrat). Vad är bra och inte? Hur fungerar de i så fall? Tacksam för svar. wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Vi kör med Hydramat i vårt växthus - fungerar superbra - vi kör med en behållare på högre höjd än växthuset som ger självtryck.......så man kan resa bort..
hagglundlarsson
Hur länge kan man vara borta med en hydramat? Hur långt räcker vattnet? huh.gif
uno
Jag har min Hydromat kopplad till vattenslang med lågt pådrag. Jag har sett här att många är missnöjda med Hydromat. Själv är jag nöjd men det krävs en del finlir för att få den att fungera. Nu sticker jag ut skäggdelen. De som är missnöjda med Hydromat har nog inte klarat av att justera in den. För mig tog det ca en vecka att få kontroll på apparaten.
fiffigafrun
Måhända att jag inte kanske fipplade tillräckligt länge med min Hydromat. Men jag tyckte den var helt opålitlig så jag reklamerade och köpte en Gardena Microdrip bevattning istället. Funkade mkt bättre även om denna också kräver viss inkörning förstås.
åsgård
Har som Fiffiga Frun, Gardenas Microdrip, inklusive computern som kan ställas in på olika bevattningsprogram. Har bytt de flesta fasta dysorna mot justerbara så att jag individuellt kan ställa vattenmängden för varje kruka.
Har krukor i växthuset, så det blev att övervaka systemet några veckor och att ställa in systemet, men efter det så fungerade det utan några större problem. Man måste också tänka på att krukorna har dräneringshål, annars så är risken stor för näckrosodling istället
Men man skall inte tro att allt är frid och fröjd bara för det. Tyvärr så finns det väl ännu inte något som kan justera vattenmängder beroende på temperaturer.

MVH
hagglundlarsson
Tack för olika förslag. Jag tar gärna emot fler ideér.
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Har hängränna utanpå växthuset. Anluten till stor dunk, ca 100, en sådan med nät omkring som finns på företag och hos lantbrukare. Till denna tanks bottenutkast har jag kopplat en hozelock svettslang. Funkar jättebra!

Kajsa biggrin.gif
Annlo
Jag håller med Uno!
Vi har haft hydromat denna sommar och det tog en stund innan den ställde in sig (en vecka eller så) och då fick man springa fram o tillbaka för att finjustera men sen gick den finfint!
Jag inbillar mig att det är dennes förtjänst att vi fick sådana mängder av tomater (som inte sprack) o gurka (ca 70st) sleep.gif rolleyes.gif

Annlouice
jåj
Året som gick använde jag "svett slang" och manuel kran.
När jag var bortrest en vecka och användes en timer från Biltema för en hundralapp (?)
Det funkade men batteriet var slut när jag kom hem, vatenmängden till jordbäddarna hadde räckte.

Funderar på nästa år och kanske en Gardena bevatningstimer med fuktsensor, bör fungera bra i jordbäddar.

Men priset är tveksamt över 1.000:-

JÅJ wacko.gif
Smekajsa
Körde också med svettslang förra sommaren.

Jag köpte en timer från Willab, en bevattningskontroll
märke Hozelock.
Funka perfekt !!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon