jessica zon6
Undrar när man ska flytta sådden till svalare plats,då bara något frö grott av de s.k. långsamgroende perennsorterna?Ska man försöka skola om fast de inte har fått karaktärsblad,och flytta tillbaka i 20gr.Låta sådden stå kvar ,eller flytta ut i kallare temp.direkt någonting har grott....finns det då risk att de som inte har grott inte gör det i 12 grader,då de behöver 20grader för att gro? huh.gif /jessica
TeliaNet
låt den stå ljust om, om fröna är ljuskänsliga och är under jord är det ingen fara. ha samma värma.
kerstin z5-6
Flytt till svalt gör man för att de inte ska växa för fort i värmen o bli långa o taniga -De som vill gro i 20 + slutar om du flyttar dem
lagom är när de flesta har mer än två bladpar UTOM hjärtblad -.. Du kan lugnt vänta

med de som gror oregelbundet får man vänta till de fletsa man vill ha har grott
jessica zon6
Jaha sad.gif hade nästan det på känn .Då måste jag bara tänka ut en lösning på hur jag ska rymma ett 120cm lysrör,där jag nu bara har vanliga lågenergilampor till hjälp....Hur är det med penseér.... biggrin.gif det råkades visst sås några av de av bara farten,gillar de hellre 20 än 12grader?det känns som om de har stannat lite i växten därute i garaget....Är det så att det mest är perenner som är förtjust i så låga grader som 12???
kerstin z5-6
jamen -Penseer -nog blir det bra , o de kommer att stå still , jo -men det är normalt -det kommer alla att göra när du sänker tempen ..Du vill ju inte ha dem i blomi mars -eller<?
Däremot växer rötterna bra i +12-15 .. snart blir det ju varmare på dagen -o svalare på natten vilket är idealisk ur odlings -antiohyra -växa bra -o knubbigt synpunkt ..pust ....orkar man läsa det där ... tongue.gif
jessica zon6
skönt att höra smile.gif min man började knorra då jag nämnde ide´n om lysrör och sådder i vardagsrummet smile.gif smile.gif
jag kom förrästen på ,att om jag öppnar upp dörren till tvättstugan på dagen får jag nog upp tempen 1-2grader smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon