Ingrid på Västkusten
Hallon,

Jag undrar om någon på Odla gör egen drivcikoria ? Tips emmotages tacksamt - läst artikel om detta i gammel Natur & Trädgård /( ljuvlig tidning förresten vad annars kan man läsa om odling i hela Sveriges avlånga land t o m Norrland som så ofta glöms bort)
och är definitivt suge på å pröva numera när jag ahr ett eget skafferi :-))

Hälsar Ingrid fundersamt ( ja man må ju va ute i god tid!!)
Stephen
Hei Ingrid

Det var en diskusjon om dette (under tittelen julesalat) på norske Hagepraten nylig. Se her:

http://www.hageselskapet.no/Hageprat/tema....a.asp?TID=14508
Ingrid på Västkusten
Tack för tips!

Just det är vad jag grunnar på......
CGB
Frösådde och planterade ut ett 80 -tal rotcikoria, Cichorium intybus sativum i en kryddruta närmast för den blå färgens skull för ett år sedan. Grönmassan kom bra upp men plantorna blommade inte första sommaren. Det är osäkert hur de klarar vintern. Vi får se. Zon 5 ungefär.
Stephen
Cichorium er 2-årige vekster og blomstrer 2. år.
Ingrid på Västkusten
Har kollat frön på t ex Graine de baumaux vilket ju var en del........nån som är speciellt rekommenderbar elelr skall jag skaffa en röd och en grön 'bara'?
De röda gillar jag ju mkt bra då de är lite bittrare - dt evrkar som ju mer bitter sallad man blandar i ju mera vill man ha :-))
Kanske skall odla maskrosor t o m 2005 :-)
Ja jag är allvarlig då bitterhet gör gott i kroppen och ger en god blandsallad :-))
zaaritha
Nytt för mej--jag trodde i min enfald att det bara finns den vanliga
ljusblå cikorian(kaffesurrogatet), men här lär man sej nå´t nytt alltid!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon