Christoffer
21-01-2005, 07:16
Jag har tänkt att lägga upp en lista på bra och tillförlitliga nätbutiker
till fröfirmor på min hemsida.
Någon som har favoritlistor?
Monica M zon 4
21-01-2005, 07:27
Impecta är min favorit!
www.impecta.se
Det finns nog bra frön och dåliga hos alla, men jag köpte mycket därifrån som aldrig kom upp...
Inte ett enda frö kom upp av en art och då köpte jag kanske 10 st fröpåsar av just denna växtart...
D.v.s en himla massa frön som ALDRIG började växa...
Sen skickade de fel, och skyllde på en annan avdelning...
För mycket strul och pengar för ingenting tycker jag...
Det är vad jag fick uppleva när jag handlade av dem...
Vissa fröer SKA lagras på olika sätt och vad jag "tror" så MÅSTE en fröfirma
lagra sina frön på vissa bestämda sätt för att få bedriva en rörelse som denna...
Gör de EJ detta så säljer de "döda" frön och det är fel att göra på det sättet...
(En man som jobbat med detta talade om det här för mig, jag vet ej om det stämmer...?)
Aldrig haft probem med Impecta, har handlat av dem i flera år. Helt klart min favvis.
Caprice
21-01-2005, 11:32
Har bara bra att säga om
Impecta, så de tillhör favvisarna..
liksom
Gardens North, och även
Rara VäxterDessa tre är stammisar som jag beställer ifrån varje år..
Sedan ska man alltid testa lite udda butiker..
Beställt fröer ifrån Uganda samt Sydafrika i år...
Caprice
Eva i Västerås
21-01-2005, 11:43
Runåbergs för grönsaker, helt klart min favorit.
Roliga sorter och arter som ingen annan har.
Många ekologiskt odlade frösorter.
Deras plocksallat Blackseeded Simpson köper jag numer till hela bekantskapskretsen! Helt suverän.
God, torktålig, smakar bra också när den börjat stocklöpa, ända tills man ser blomknopparna. Då först är den besk.
Engelska blomsterbönor av ätsorter, utan hinnor och trådar, osv.
kerstin z5-6
21-01-2005, 11:56
Det stämmer Adrian .. Dessutom har pollineringen betydelse för så- reultatet .. färg osv
Jelitto, Gardens north är de som har hemsidor som jag inte brukar bli missnöjd med vad gäller fröportioner, levande frö , resultat osv .. men det finns säkert fler
Här har du listor!! En del är helt nya för mig...
Hagesellskapets listaOdlasFavvisar är Odla själv, T&M, Träsgårdsamatörernas, GN och Rara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.