Hej!
Jag köpte en dyrare amaryllislök i höstas och de har nu sin tredje stängel, så jag har verkligen fått valuta för pengarna. Men jag blir lite fundersam för det har inte kommit ett enda blad ur löken ännu. De "vanliga" ammaryllisarna har blad och stänglar samtidigt här hos mig.
Jag vill gärna att denna lök ska överleva till nästa år och då måste den väl ha blad eller? Löken verkar må bra men verkar lite ihålig nu.
Grattis till en rikblommande Amaryllis! Det är ingen fara på taket, bladen kommer senare. Många amaryllisar får inga blad förrän de har blommat nästan eller helt klart. Här finns råd om hur du bäst sköter om löken för att få njuta av fler blomningar:
Opp Amaryllis
Tack för svaret.
Om du vill se hur blomman ser ut så kan du se det här:
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...ekare&pid=21793 (måste skryta lite )
Vilken snygging!

Ser ut som min Papillio Improved, den fick två stänglar.
Bild
Jättefin. Min hette nåt med Tango i namnet, jag är tyvärr urdålig på att komma ihåg namn.
Och här är min, som efter blomningen inte fick ett blad, men nu efter en månad är bladen på gång, så nu vet man att det funkar.
Amaryllis Reggae
zaaritha
21-01-2005, 23:47
Om det är en afrikansk--så beter den inte som de andra amaryllisarana!!
mekare: vet du vad just den sorten heter som du har bild på? Den var väldigt, väldigt snygg!