krukan
Jag har en relativt ny trädgård, har bott där sedan augusti. Nu dyker det ständigt upp överraskningar. I alla rabatter finns det vårlökar som förre ägaren satt. En jättekul överraskning. Med det besvärliga är att det också växer lökar mitt i det totalt förväxta jordgubbslandet. Det har jag tänkt gräva om och få jordgubbarna lite mer organiserade. Men det går ju inte att ha vårlökar mitt i allt.

Kan jag gräva upp dem nu och få dem att blomma i en kruka? Och sedan plantera ut dem till sommaren på en mer lämplig plats?
Malvia
Kan du inte avvakta tills i höst då du vet hur rabatten ser ut hela säsongen? Och rensa lite vart efter det behövs fram till hösten.
Då hinner du även notera vad som finns och planera inför ev.flytt av växter.
Var bor du som redan börjar få upp lökar?
krukan
Ja, rabatterna ska jag nog låta vara ungefär som de är. Men i jordgubbslandetvill jag ju bara ha jordgubbar. Det är dessa lökar jag funderar på. Kommer de att överleva att tas in, eller ska de få vara kvar ute?

Jag bor i Helsingborg, i Skåne. Här har vissa vivor redan börjat blomma, vintergäcken står gult blommande och över allt sticker lökar upp sina blad. Jag som kommer från Umeå häpnar varje dagöver hurdet kanblomma i Januari. Mina rosor blommade fortfarande i december!!
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. knepig fråga, troligtvis har de fått de antal månader med kyla som de behöver för att börja blomma ifall man gräver upp dem och har dem i kruka och sedan planterar ut dem i vår. Är det lökar som inte börjat spira så skulle jag vänta med att gräva upp dem tills jag lätt såg var de växer.

Fast det allra enklaste med tanke på att du troligtvis inte sett vilka lökar det är, är att låta dem blomma nu i vår, och gräva upp dem direkt när de blommat ut, då kan du flytta dem medan du kommer ihåg vilka sorter och färger det är ifall du ska göra iordning ett nytt jordgubbsland på platsen (fast jag hade valt ett nytt ställe till jordgubbslandet med tanke på jordtrötthet och sjukdomar)

(+Gillar du inte lökväxterna eller har många av en sort kan du använda lökarna till att byta till dig andra lökar eller växter det brukar alltid vara någon på forumet som är intresserad av lökväxter "in the green" (=med bladen kvar på löken))
krukan
Bladen är uppe sedan kanske 1-2 veckor. Tänkte att det skulle vara kul med lite tidig blomsterfägring innomhus, nu när jag ändå skulle flytta dem sedan. Bra att höra att de troligtvis kommer blomma då.

Bra idé att tänka på färger och dylikt, så man sätter dem på ett bra ställe sedan. Eller byta till mig annat. Jag anade inte att det skulle komma upp lökar, så vi satte massor (över 100) av lökar under bärbuskar och i vissa rabatter. Vi satte bara lökar i blå färger, men troligtvis kommer dessa "gamla" lökar att ha helt andra färger... Kan i och för sig bli fint ändå. Det ska bli spännande att se.

Låter inte bra med jordtrötthet och sjukdomar. Problemet är att det absolut inte finns plats någon annanstans. Landet måste ligga där det är.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du måste ha jordgubbslandet på samma ställe försök förbättra jorden genom att tillsätta rikligt med brunnen ko eller hästgödsel (fråga något stall ifall du får komma och hämta) + kompostjord, då tillsätter man en massa nyttiga bakterier och organismer som kan hjälpa till att motverka ev. skadliga organismer som finns i jorden + köp nya friska virusfria plantor så lär du få en bra start ändå.
krukan
Bra råd, tack så mycket. Jag rider på ett stall här i närheten, ska höra om det finns gammal gödslel man kan få hämta. En halvbra kompost har jag själv, men det är inte "färdig" jord där ännu. Några påsar jord kanske jag får kosta på mina jordgubbar.

Jag har nu tagit upp ett par lökar som jag insåg var tulpanlökar och tre-fyra andra små lökar som jag inte vet var det är. De får samsas i en kruka, ska bli kul att se om detta lyckas. De flesta lämnade jag dock i jordgubbslandet, så får de blomma ifred nnan jag flyttar dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon