krukan
När är det tid att gräva om ett förvildat jordgubbsland, är min enkla fråga. Och när kan man flytta på perenner som står lite knasigt placerat? (jag vet, perenner är inte riktigt en köksfråga, men tänkte kombinera tvålikartade frågor)
Malvia
Hej Krukan. I min perennrabatt planterade vi 2 jordgubbsplantor för några år sedan. För varje år spred dem sig utan att vi fick mer jordgubbar. De höll på att ta över rabatten så i höstas gravde vi ur allt och satte nya och lite gamla perenner.
De perenner som blommar på våren kan du gräva upp på hösten och höstperenner rör du på våren. Det rådet har jag fått här. Sök på Perenn så får du lite mer info.
OBS! Kärlskörten klarade utmärkt att bli uppgrävd, delad och omplanterad i ny rabatt mitt i blommningen.
krukan
Aha. Då ska man bara klura ut vad som är vår - och höstperenner. Det står en förvildad fingerborgsblomma i jordgubbslandet också. Och i höstas insåg vi att det stod två plantor potatis där också ! Vi fick sisådär 7 potatisar ur jordgubbslandet laugh.gif Undra vad som fick de förra ägarna att peta ner 2 (!) potatisar där.
Susanne i Linköping
Två potatisar i jordgubbslandet? Min gissning är att det var potatisland förut, och ägarna har nog inte petat ner två potatisar utan missat dessa två när de skördade.

Själv missar jag allt möjligt, potatis, jordärtskocka och svartrot mm. Till och med en blomsterböna kom upp i fjol där den växte året innan, det trodde jag inte var möjligt i zon 2. Eller kan rötterna ha övervintrat i komposten? Eller en böna?
krukan
JA! Du har säkert rätt. Nu när du säger det låter det mycket mer logiskt att de glömt ett par potatisar tidigare, än att de satt några mitt i jordgubbslandet. Att jag inte tänkte på det själv! wacko.gif

Kul att se att det kan finnas saker som klarar vintern, trots att böckerna säger att de inte ska kunna det. Som någon skrev i ett annat inlägg, "tur att växterna inte kan läsa". Kanske att en böna sov sig genom vintern och vaknade till när solen värmde upp den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon