|
Louise i Göteborg
04-03-2003, 08:19
Jag är så trött på snö Jo skratta ni i norrland men här skall vintergäcken blomma när vi kommer hem från sportlovet(v7), i mars skall man kunna så i växthuset osv osv. Här ligger snön normalt en vecka eller två nu har den legat sen i januari. T.o.m. barnen klagar och längtar efter slask, ingen ids åka pulka längre. Jag vill inte längre
Jag kan bara hålla med. Stockholmstrakten ser likadant ut. Grå och smutsig har snön börjat bli också.
Snödropparna och vintergäcken nedanför vår trappa brukar alltid hinna blomma i slutet av februari. Nu är de täckta av en halvmeter snö.
I varmbänken fryser jorden på ytan på nätterna så jag har inte kunnat så där ännu. Det känns verkligen som om det aldrig kommer att bli vår.
Men man får väl blunda för läget utomhus och istället ägna uppmärksamheten åt frösådderna inomhus. Här är det betydligt mer hoppfullt och spirande ljusgrönt. Igår upptäckte jag att både ingefäran och lichie-plantan hade grott. Hurra!
/Jennyn
abborrmaster
04-03-2003, 08:59
jag spottar på mark... snön
Fialotta
04-03-2003, 09:22
Samma här..... inte ens takdropp som ger en hint om våren I dag finsnöar det här t.o.m...men, men det blir nog vår va det lider...vi får ha tålamod Ska till båtmässan i älvsjö i dag en sväng...ett tecken på vår o sommar i alla fall Håll ut alla!!!
Monique
04-03-2003, 09:55
 i i i i i i s...... är också lika trött på detta grå intet, inget takdropp, ingen sörja, bara snö och is och grått. TVI. Skulle nu till äventyrs ett litet bladspjut titta upp så fryser den ju ihjäl i den här ishavsvinden. Brrr.. Iris i Västerbotten, har ni fortfarande vår däruppe ? Har börjat skyffla ihop "skånsk mylla" (frusen sådan) till dig så du kan skicka hit vår och värme. De enda i vår familj som inte verkar bry sig är hundarna, lika glada oavsett väder. Har hört talas om att det finns djur som inte vill gå ut när det är risigt väder. Önskar ibland att mina två skulle vägra lite och föredra stugvärmen.
Jag såg faktiskt varenda nyhetssändning med väder igår. NÅGON skulle väl kunna visa lite vårväder. Och faktiskt — fredag/lördag visade plus.  Visserligen också regn! Aldrig får man vara glad. Skulle önska att även mina hundar föredrog att stanna inne, men nej. Först skall de ut och gå en rejäl promenad, sedan lägger de sig framför brasan vare sig den är tänd eller inte (om den inte är det får jag dolska blickar). Att de har dragit med sig 0,5 kg sand in bekommer dem inte ett dugg. Springer runt och "glytter och glaner" i mina odlingar, de har åtminstone börjat spira. SUCK! Enda fördelen med denna längtan är att våren känns extra skön när den kommer.
Väder är ju alltid intressant, men jag är av den bestämda åsikten att mina åsikter inte kan påverka vädret. Därför slösar jag inte åsikter på vädret, utan gillar läget oavsett vad det är för väder.
fiffigafrun
04-03-2003, 12:11
Ja, är det inte lite synd om er sörlänningar va? Vi har just nu ca 70 cm snödjup på baksidan av tomten (Luleå z6). Det går inte ens att gå där om man nu inte vill plumsa alltså. Där det har rasat snö från taket är det ca 130 cm snödjup. Så här uppe är det VERKLIGEN långt till våren. I slutet av maj har nog rabatterna helt tinat fram på framsidan också... Men sen går det ju ganska snabbt då förstås. Sverige är ett avlångt land alltså...
Annelie
04-03-2003, 12:24
Vi har haft en ovanligt fin vinter med snö som legat kvar länge och lyst upp tillvaron här nere i Skåne. Men nu är det bra och det känns gott att veta att snart, snart bara exploderar hela växtriket och vi kommer som vanligt att stå där och undra vart våren tog vägen Den som väntar på något gott - kan ibland få vänta alldeles för länge  Jag är i alla fall jätteglad över att bo i Skåne, zon 1!
*Felix matte*
04-03-2003, 13:19
Hav tröst allihopa. Våren kommer så småningom Vid fjällets fot har vi strålande sol  och 1,8 minusgrader. Kinderna härligt rosiga efter en lång promenad. Knappt en halv meter har vi kvar av det vita och när väl plusgraderna kommer så försvinner det fort
en underbar dag ute i skogen o de e nånting visst med dimdisigt vårväder även om snön ligger tjock o man får pulsa sej fram fast lyssnar man så hör man på fåglarna att våren är inte långt bort jag njuter ändå för de e vackert ,  så det så den gamla ramsan de finns inge dåligt väder bara dåliga kläder ,,,e bra  men herregud va jag längtar till första snödroppen o blåsippan o sv
Snö är ju jättemysigt ju, härligt att kunna åka skidor!
Det är väl ändå bättre med snö o minus än +2 o slask?
jag njuter men saknar utomhusarbetet.... Fick abstinens häromdagen o soterade frö-påsar. När det var klart, o det gick fort, så gick jag ut o skulle röra om i komposten. Den var djupfrusen, rejält frusen!
får gå här o längta.... o sen kommer allt på en gång
Snö, kallt, minst tre kappor vid Öresundskusten. Jag har också varit "insnöad" ett tag, inte bara naturen. Men visst märks det att det börjar bli vår trots allt. Vintergäcken blommar för fullt. knoppar i vinbärsbuskarna och fågelbären. Dagarna har blivit längre......... fåglarna kvittrar redan sju på morgonen. För att inte tala om alla frökataloger som dimper ner i brevinkastet. Nog är det en liten aning vår alltid, i alla fall i skåne.  Om jag har fel för mig så blir det synd om mig, för vet ni vad? Jag har börjat med förkultivering redan. Det är små miniväxthus överallt! Nu i kväll var jag och hämtade Dahlia knölarna för att kolla läget. De ser ut att ha klarat vintervilan bra, så det blir till att pula ner dem också i lite jord, för tidig blomning. Men i år får de göra sällskap med lite nya sorter från Odla nu. Jag går på det varje gång vi får erbjudande från Göran..... kan bara inte motstå blomsterprakten på skärmen.  Håll ut gott folk, innan vi anar det är grönskan över oss igen, i vart fall sommartiden. whooooops, då kommer jag nog att få en vår depression!
Monique
04-03-2003, 18:57
 Sivan, vaaar bor du i Skåne, utanför Landskrona och Helsingborg har inte en vintergäck ens funderat på att titta upp. Här råder tundra.
CITAT (Sivan @ 04-03-2003, 18:44)  Håll ut gott folk, innan vi anar det är grönskan över oss igen, i vart fall sommartiden. whooooops, då kommer jag nog att få en vår depression! Nämn inte den s-ns sommartiden. jag börjar jobba kl 6.45, går upp tidigt. kallt ute på mornarna.... även sommarmornarna
Eva i Skåne
04-03-2003, 19:33
Nu är våren här!! Varför? Jo för att jag har satt upp mina sommargardiner, mina små pelargonbabysar frodas och jag är på ovanligt gott humör... Dessutom har vi haft ganska varmt här uppe ( Piteå) så det är knappt nån snö kvar tycker jag... Några decimeter bara, Tjolahopp
Iris i V-botten
05-03-2003, 17:35
CITAT (Monique @ 04-03-2003, 09:55) Iris i Västerbotten, har ni fortfarande vår däruppe ? Har börjat skyffla ihop "skånsk mylla" (frusen sådan) till dig så du kan skicka hit vår och värme.  CITAT Monique! Har du inte fått våren som jag skickade till dig ??????? Ja, se posten .... den är inte snabb alla gånger. Men innan helgen bör den ha kommit. Om du skickar frusen mylla hit så tinar den ju upp , så det är ingen fara.
Monique!
Kolla in stadsparken i Helsingborg! Det är visserligen inte så många där, men det lyser gult av Vintergäck. Mer av tuffingarna finns i min koloniträdgård, fast där står de lite mer skyddat i solgass. Du får ut och spana efter dem, de finns där jag lovar! Kram från Sivan
Monique
05-03-2003, 17:54
 Har väl inte fått syn på dem eftersom mössan alltid är nerdragen till näsan  Tilltar depressionen skall jag gå barhuvad och spana. Hur var det nu ? DEN BLOMSTERTID NU KOMMER... enl. Eva
Hannele
05-03-2003, 18:03
Snö kan vara normalt 1:a maj - men då kan det bli för kallt, när sonen och maken spelar saxofon på Cortégen...
Gunvor Nilsson
05-03-2003, 18:25
Ja nu måste våren vara på väg i alla fall! Alla blåsippor är på väg; Sivan. Maggan, Ann - jag menar Adrianne, har jag glömt nån så menar jag alla i alla fall, ALLA som var här i höstas och drog vinterfällen över sej. Nu tjejer är det dags att vakna!!  Nu tar vi nya tag med fröpåsarna! Välkomna tillbaka!
 Vad man blir av GLAD av dig Gunvor! Du har rätt nu är det tid att krypa ur vinterfällen och depressionerna. Kram till dig och alla andra gamla bekanta på Forumet från en halvtinad (lagom insnöad) Sivan
[Nämn inte den s-ns sommartiden. jag börjar jobba kl 6.45, går upp tidigt. kallt ute på mornarna.... även sommarmornarna[/QUOTE]  Sorry about that!!!, men jag fasar............ hur i hela friden kan man införa sommartid i slutet av mars??? Vi börjar jobba 7.00 på morgonen, en kvart efter dig, så visst tidiga morgnar blir det och vips så är det mörkt igen och man skall treva sig fram för att brygga lite "livselexir" (motorolja) kallar vissa det för. T U N G T  inga solskensmornar precis!
[  Tilltar depressionen skall jag gå barhuvad och spana. Släng då mössan direkt Monique innan deppigheten får fäste! Fast i snålblåsten som varit idag har det nog inte varit läge.  Hoppas kylan och blåsten lugnar ner sig så du kan lyfta på mössan och spana in blomstren. Sivan
Eva i Skåne
06-03-2003, 20:10
Idag har det knappt varit läge att gå utan mössa, så kallt som det blåser Dessutom hörde jag på lokalnyheterna för en stund sedan att vi ska få blötsnö och elände inatt här ner i Skåne. Nu vill vi har våååår!
*Felix matte*
06-03-2003, 20:49
"Idag har det knappt varit läge att gå utan mössa," Inte här heller trots att det inte blåst. Strålande sol och 6 minusgrader = långpromenad som belönades med äppelkinderSnart kommer våren
Helen i Skåne
07-03-2003, 08:38
BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ, här är det SNÖ! Och inte har jag sett något som växer heller. Fast att jag bor utanför Helsingborg. Nä dimma, ett par plusgrader och SNÖ. Tvi vale!!!
abborrmaster
07-03-2003, 16:26
ja det började snöa mitt på dagen.. Till och med våran lugnaste lärare fick spasmer!
Adri-Anne
07-03-2003, 20:48
Jodå, vi slapp inte heller undan. Det snöade även här och det mitt på blanka dagen. Tur att fönstren inte blev putsade denna helgen, så igengrodda som dom är, slapp jag se eländet. Snö är härligt, men det ska vara i "rättan tid." som skåningarna säger. Det enda vita jag vill se nu är snödroppar Ann.
Buhhh, så hemskt, nästan all den rara snön har försvunnit!
abborrmaster
10-03-2003, 15:50
aaah,,, Och solen lyser... Och jag blir sugen på glass...
Fialotta
12-03-2003, 11:18
Halloj! Nu börjar snön försvinna här också....jeeepie!!! Har inte sett några rabatter ännu för snön men snart..... just nu är det jobbigt med tålamodet, vi har alltid snön kvar längre här i skärgården...får ge mig till tåls
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|