Full version: Perennerma gror
nina L
Redan!! Mina perenner som jag sådde för ett par veckor sedan har börjat växa. Lite väl tidigt. Nu kommer de väl att dö för mig ? Har ni erfarenhet av det? Jag satte ut krukorna på balkongen för att de skulle få lite vinter men det är ju ingen vinte i år sad.gif
kerstin z5-6
nej varför skulle de dö -fast satte ut på balkongen,,, grodde de där ??
nina L
Ja, Jag satte genast ut dem för så har jag lärt mig att man ska göra för att de ska gro passligt till våren,men....månviol och serastium....
kerstin z5-6
Jag tror du kan klara dem med frostduk på om det skulle bli extrema minus .. -fast hundra kan man inte vara -ta in är inget alt om du inte kan behålla dem inne ..
Jag har svårt med utesådd o vänta till de gror ute .. just pga av detta men du klarar det säkert smile.gif
-asno-
Menar du så Kerstin, att du tar in allt för att gro efter kylperioden ute?

/Åsa
kerstin z5-6
jajamän varendaste låda ! smile.gif Jag är för slavig för att kolla -Är de torra -tinat fram så solen lyser på den , kråkattack ,sork , katter nyfikna älgar reninvasion .... nä...
Växterna är mina barn -jag måste ha full kontroll LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fast somligt åker ju direkt in i växthus för fortsatt grodd , i mars o de gror aldig ute under snön .. smile.gif
Helen i piteå är av mycket hårdare virke än jag .. hon lämnar sina ute till maj o det går visst finfint ..
-asno-
wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Och jag som köpt så mycket frö och trodde jag skulle få så gott om plats när så mycket skulle kylas. Förra året fick de först stå ute under snön och sen fick de stå på balkongen när värmen började komma. Där har jag rätt bra koll när värmen börjar komma. Det får nog bli så detta år med.
kerstin z5-6
Gör du så -det här är bara mina griller .... dessutom, 28 maj har vi trädgårdsmässa här och jag har lovat att delta med ett bord.Vore bra om nån sort var i hanterbar storlek då .. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag låter de flesta av mina sådder av perenner stå ute och låter april/maj solen och värmen göra jobbet. Men sen då det börjar gro, ja, då är jag som en "hökmamma" och vaktar mina lådor flera gånger per dag, det får ju inte torka det minsta i någon kruka för då är det ju förstört. Nu har jag för första gången en frigolitlåda som jag ska ta in feb/mars och låta perennerna börja gro. Men jag har även sådder som står både inne och i garaget så jag har lite att pyssla med innan det blir sommar. tongue.gif /Helen
Ewa smålänska höglandet
Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget wub.gif

vad gör ni? sa ni?

jag sådde mina buskfrö + lunddocka och tolvgudablomma 27 december och de står nu ute in snön, jodå vi har lite smile.gif

menar ni att man skall ta in alltsammans nu i stugvärmen eller lite svalare i ett garage söderfönster

hjälp en förvillad smålänska laugh.gif laugh.gif laugh.gif första gången jag köper frö av den här typen

/Ewa zon 4-5
Helen i Piteå Zon 5
Om det är buskfröer, tolvguda och lunddocka skulle jag låta allt stå ute och låta våren göra jobbet. Det är ändå inte säkert att lunddockan gror denna sommar utan behöver en vinter till på sig, så du får sköta om den krukan hela sommaren också. Du får väl vänta och höra vad Kerstin skulle ha gjort, sen får du väl välja vilken metod du vill. Jag har så många andra sådder så jag måste sprida ut olika "groddperioder" så att man hinner skola om allt då det är dags. /Helen
Ewa smålänska höglandet
Jag gör som du, det var min ursprungliga plan wub.gif pust laugh.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon