Full version: Bambustjälkar
netaave
Jag har köpt sådana bambustjälkar och dom börjar nu få gröna blad.
Hur länge ska dom stå i vatten, och hur planterar man dom sen?
Åsa, mälardalen zon 2
Lucky bambu som egentligen är en dracena och inte en bambu, kan sitta i vatten hela livet men man kan plantera den i jord om man vill.
cecil
Är även snygg i akvarier (bladen måste förstås få lov att sticka upp ovanför täckglaset).
Mvh Cecilia
Evin
I akvarium var nåt nytt. smile.gif
Det var ju häftigt smile.gif

/E
lotta_
Kan man korta av bambustjälkar? Jag tycker att mina är alldeles för höga och tar för stor plats.
LillaTiger
Bambudracaena heter den. =) Jag klippte av min pinne på mitten ungefär och lät snittytorna torka ihop under någon dag, så att den inte blöder en massa när den får vatten. Sen satte jag toppen i vattnet tillsammans med den andra och den utvecklade rötter den också. =)
Nu har jag satt dem båda i jord och de börjar skjuta nya skott efter hela stammen.

Det där med akvarium lät lite kul. rolleyes.gif
lotta_
CITAT (LillaTiger @ 22-01-2005, 12:23)
Bambudracaena heter den. =) Jag klippte av min pinne på mitten ungefär och lät snittytorna torka ihop under någon dag, så att den inte blöder en massa när den får vatten. Sen satte jag toppen i vattnet tillsammans med den andra och den utvecklade rötter den också. =)
Nu har jag satt dem båda i jord och de börjar skjuta nya skott efter hela stammen.

Det där med akvarium lät lite kul. rolleyes.gif

Bra att veta, nu ska jag kapa mina också. Tack!
izabelleask
Undrar vilket som är bäst, växtr den bättre om man har den i vatten eller om man planterar den i jord?
anna_rispan
jag fick två stycken samma dag. den ena har jag planterat i jord och den har växt rejält mycket. med tre gröna skott. den andra sitter fortfarande i vatten och ser inte så rolig ut.
cic
Jag ställde frågor om en sån där klassisk pinne från IKEA en gång..

Här är tråden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon