Full version: Åh nej!
mollys_matte
Har köpt kaktus frön från både Weibulls och Lord Nelson, och sått dem som det står att man ska, den första veckan hade jag dem unde rplast i ett fönster, men fick ordning på belysningen häromdagen så jag flyttade dem till ett miniväxthus under lysröret...
När jag tog bort plasten så såg jag på den ena sådden att endel av de små fröna hade möglat! Alltså det var små vita-ludd-tussar!

Nu får jag bara hoppas att det inte är fler som blir sånna, Vad gjorde jag fel? Det var bara ena märket som blev så!
TeliaNet
det berodde bara på att du fått in lite mögelsporer under plasten.

det är nog ingen fara utan ta bort plasten och vattna lite oftare.

lycka till!
Fenja
Frösådder undet plast bör vädras någon timma per dygn när det är mörkt och svalt. Glömmer man detta möglar de ofta. Låt du dina sådder stå utan plast och torka upp. Om du vattnar så gör det underifrån ett tag så att mögelsporerna försvinner. När sådderna ser mögelfria ut igen kan du använda plasten men glöm inte att vädra dagligen.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Så fort nåt grönt kommit upp avlägsnar jag all plast oavsett växtslag -Vill jag ha hög luftfuktighet kring plantan -byter jag till ett genomskinligt lock , med hål i -sätter nått mellan så det är ständig luftning
De flesta plantor klarar lite mögelangrepp
ta det lugnt med vatten till kaktus smile.gif
mollys_matte
Har dem ju i miniväxthus nu (ett sånt som fanns på ikea för flera årsedan)
så de är inte udner plast längre, och det är bättre "ventilation" i ett sådant!

De ska bara sprayas med vatten nu när de ska gro, så det är det jag gör, när det sedan kommit upp nåt, och är i "hanterbar" storlek så ska den planteras i egen kruka, men det har ju bara gått en vecka ännu!

Får väl se hur det går... Har prövat lord nelsons kaktus för förut, men inte fått dem att bli större än typ 2 cm, sen har de dött.
Men det var när jag bodde hemma, så nu blir det nya tag!
Dan i Nacka
Min erfarenhet är att kaktusar/suckulenter är förvånansvärt tåliga för fuktig (=ej våt) jord från sådd och ett bra tag till. När de blir äldre och själva kan lagra vatten bättre så tål de också fuktig jord sämre. (långvarig fukt)
Har du fått upp många så skulle åtminstone jag låta en del vara kvar i "fuktigt tillstånd" ett tag till förutsatt att de får värme och tillskottsbelysning.

Vänliga hälsningar

Dan
Christer i Falköping
Möglet kan du lätt hålla bukt genom att spraya atamonlösning över. Blanda till samma styrka som till saft.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon